Oroväckande högt kolesterol, behöver rådgivning!

jansson22000

Recommended Posts

Hej,

Jag är en 37-årig kille som är ganska smal (183cm, 63kg). Jag försöker motionera och styrketränar lite hemma, men skulle inte kalla mig stark. Jag har nu ätit en strikt LCHF i ca 6 månader och mina tidigare problem med divertiklar har blivit mycket bättre och jag upplever också att "hjärndimman/tröttheten", som jag alltid fått på arbetsluncherna, har blivit mycket mindre. Jag äter rött kött och mejeriprodukter regelbundet. Jag äter 3 ägg till varje lunch. Jag gjorde Werlabs Hälsokontroll XL Plus nyligen och mina resultat upplever jag vara problematiska.

jag skriver faktiskt detta lite i affekt och ska sanningen fram så mår jag inge vidare mentalt efter att ha sett resultaten. 

fS-Triglycerider: 0,68 mmol/L (fint värde)

P-Kolestrol: 9,6 mmol/L (jättehögt referens är 3,3-6,9!)

P-HDL-kolesterol: 2,5 mmol/L (ganska fint värde, referens är 0,80-2,1)

fP-LDL-Kolesterol: 6,4 mmol/L (väldigt högt, referens är 1,4-4,7)

S-Apolipoprotein A1: 2,4 g/L (ganska fint värde, referens är 0,9-1,8)

S-Apolipoprotein B: 1,7 g/L (ganska högt, referens är 0,6-1,6)

P-Apo B/Apo A1 (kvot): 0,69 (helt okej, referens är 0,40-1,2)

Jag noterar att om jag delar P-Kolesterol med HDL så får jag ett värde under fyra, vilket verkar bra enligt Dietdoktorns riskanalys (9,6/2,5=3,84)... Och min Apokvot är under 0,7 vilket också ska vara "mycket bra" enligt Dietdoktorns sida om kolesterol. Men jag tänker ändå att vi vet för lite i dagsläget om P-Kolesterol och LDL att det känns för riskabelt att chans och gå runt med dessa värden, nu när de är så himla höga över refernsvärdena (P-Kolesterol 9,6 mmol/L och LDL 6,4 mmol/L). Jag har även en annan tråd på detta forum (under näringslära) där jag går igenom att jag har genotyp A/G på FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2), vilket gör att min kropp har anlag för förhöjda blodfetter. (och som jag uppfattat det så gäller det just mättade fetter). Jag har också andra "fettgener" men dessa oroar jag mig inte för eftersom jag är smal. Det är främst kolesterolet jag är orolig för.

Jag skulle vilja få ner dessa värden och skulle behöva rådfråga er om hur jag ska gå vidare i mitt liv. Som jag kan se det så finns det fyra alternativ:

(1) Fortsätta som vanligt och äta en strikt LCHF där även regelbundet intag av ägg, rätt kött och mättat fett ingår (detta alternativ är förmodligen inte aktuellt för mig om jag ska få ner mitt LDL).

(2) Fortsätta med strikt LCHF men sätta in åtgärder: I princip plocka bort alla ägg, mejeriprodukter och allt mättat fett och bara äta omättade fetter (förutom kanske rött kött en gång på helgen). Uppreglera konditionsträningen från 2 till 4 pass i veckan. Försöka få till bättre sömn. Äta kost som främst består av fibrer, avokado, olivolja, vassleprotein och kanske bönproteinisolat.

(3) Som alternativ två ovan med tillägget att även minska mängden fett totalt och lägga till typ potatis och andra kolhydrater (kan vara ett alternativ om mitt kolesterol och LDL skulle öka av omättade fetter. Ökar kolesterol och LDL av omättat fett? Jag behöver äta ca 2500kcal fördelat på 2 måltider per dag så det blir ju en del fett ca 1700kcal kanske).

(4) Sluta helt med LCHF och gå över till en växtbaserad kost (jag vill egentligen inte detta för jag är rädd att mina inflammationer i divertiklarna ska komma tillbaka med kolhydraterna). Men min kropp kanske inte kan hantera fetter?

Ber er verkligen om vägledning här. Har ni liknande erfarenheter? Bör jag kontakta vårdcentral för mina värden?

Vänliga hälsningar

Patrik

Jag reagerar på att du säger att vi vet för lite i dagsläget och ändå säger du att det känns för riskabelt mm. Dvs du tror alltså att det vi vet är att de här värdena är relevanta och att det är farligt att ligga till som du gör. Men vet vi verkligen detta om "vi vet för lite i dagsläget" ? Det gäller väl i så fall åt båda hållen, vi vet för lite om höga värden och vi vet för lite om låga värden ? 

Nu håller jag inte med om att vi vet för lite men det får bli ett annat inlägg. 

"Jag noterar att om jag delar P-Kolesterol med HDL så får jag ett värde under fyra, vilket verkar bra enligt Dietdoktorns riskanalys (9,6/2,5=3,84)... Och min Apokvot är under 0,7 vilket också ska vara "mycket bra" enligt Dietdoktorns sida om kolesterol. Men jag tänker ändå att vi vet för lite i dagsläget om P-Kolesterol och LDL att det känns för riskabelt att chans och gå runt med dessa värden, nu när de är så himla höga över refernsvärdena (P-Kolesterol 9,6 mmol/L och LDL 6,4 mmol/L)."

• Like 5

Jag har full förståelse för att man inte vill använda sin egen kropp som ett "experiment" på att mycket höga framförallt LDL/ApoB värden är ofarliga. Jag har också ganska höga värden, dock strax under referensintervallen ... jag har nog bestämt mig för att acceptera dessa....

Det kan  vara ganska svårt att lägga om sin kost ... jag skulle nog uppleva LCHF-kost som ganska "begränsande" om man skulle skära bort alla mejerier, ägg och det mesta av köttet.

Jag skulle nog tänka så här...

1. Det är inget akut problem
2. Minska mejerier och ägg fortsätt äta kött som vanligt, minska ev kokosfett. (Men sluta inte helt med någonting)
3. Tillför betydligt mer olivolja till kosten  (eller ngn annan olja med liknande egenskaper)
4. Testa dig igen om 3-6 månader (bestäm dig innan för vilka värden du kan acceptera, det finns ju de som anser att det här med höga LDL-värden inte är någon fara men det finns många som anser att det är farligt ... bilda dig en egen uppfattning, det är din kropp. )

• Like 4

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-06/ont-kolesterol-ar-i-sjalva-verket-gott

WhAT ThIS STudy AddS

Though the MCE intervention lowered serum cholesterol, this did not translate to improved survival
Paradoxically, MCE participants who had greater reductions in serum cholesterol had a higher, rather than lower, risk of death

Results of a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials do not provide support for the traditional diet heart hypothesis

FRån:  minnesota studiy Bmj

• Like 2

Jag vet att vi ofta i LCHF kretsar nämner att högt kolesterol skulle ge längre livslängd ...men när jag googlar på högt LDL  och all cause mortality så tycker jag mest hittar det omvända påståendet...t ex här:

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4266

image.png

Dock kan man i studien  också se att det är riktigt farligt med lågt LDL och att den riskhöjning som finns vid högt LDL inte är så dramatisk. Man kan fundera på om en inte helt otypisk LCHF-profil med låga TG, höga HDL och höga LDL verkligen skulle innebära en riskhöjning...

• Like 2

@Peter B är det kolesterolet som orsakar blodproppar eller är det inflammationen i blodkärlen där kolesterolet lappar och lagar? Kroppen kanske är tvungen att göra mer för att den har inget annat sätt att täppa till sprickorna i blodkärlen annars förblöder vi invärtes. Men i den situationen måste man jobba med att sänka inflammationen i kroppen istället för att jaga kolesterolet. Det är ju som att anklaga brandmännen för att de samlas till bränder och tro att om man minskar antalet brandmän så kommer det att brinna mindre.

• Like 5
  • Thanks 1

Jag tror att det är ett förenklat synsätt ... Peter Attia har en lång serie intressanta podcast om kolesterol och dess betydelse för bland annat ateroskleros  ... där man ganska snabbt inser att man inte kan sammanfatta området blodfetter med några få enkla meningar ... det är ju egentligen ganska olyckligt att man på 1950-talet (eller tidigare) upptäckte att man kunde mäta totalkolesterolet och sen utifrån det dra slutsatser om risker för hjärtsjukdom ... området är oerhört komplext och  man är fortfarande långt ifrån att förstå det riktigt bra ... det är väl inte orimligt att tro att man inom inte en alltför lång framtid kommer att kunna göra mycket mer specifika tester på gener och blodfetter som på ett mycket bättre sätt förutsäger framtida problem än den ganska måttliga riskhöjning ett högt LDL-värde indikerar  ... sen kanske inte läkemedelsindustrin är så intresserad av det eftersom det skulle ju innebära att  färre personer än i dag skulle vara i "behov" av lipid-sänkande medel som statiner. 😉 

• Like 3
  • Thanks 1

Det är klart att blodfetter är ett komplext ämne som vi inte har förstått fullt ut. Det är otroligt att djuret människa har överlevt i så många år utan att oroa sig för blodfetterna. Men när vi på 1950 talet börjat oroa oss för det på riktigt så har vårt hälsotillstånd bara blivit sämre och sämre - hjärtinfarkter, cancer, metabolt syndrom, fetma, diabetes bara ökat. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma @Peter B. Ska man oroa sig för kolesterolet, äta lågfettkost och ta statiner eller ska man fundera på vad som utgjorde djuret människans kost innan industrialiseringen och kanske innan jordbruket och äta det istället? 

• Like 4

Jag utgår från  personen i tråden. TS har ett LDL värde som ligger tydligt utanför referensintervallet ... även som LCHF:are är det ett extremt  värde  .... det finns inte ett självklart konsensus inom vetenskapen att det är förenat med låg risk att ligga på den nivån....jag beskrev i mitt första svar i tråden att jag skulle nog fundera på att justera kosten en aning och se om man på så sätt kan få ner värdena en aning och  jag skrev också att jag för egen del accepterar höga värden (men de ligger inte så högt)

Jag tror precis som dig Katerina att man ska titta på vad vi levde  på innan jordbruket ... men jag är inte för den skull vetenskapsfientlig och tycker att inte att man ska ignorera forskning ( även om ska betrakta den med lite sunt förnuft )

• Like 3

Vetenskapsfientlig är jag inte heller men jag är fientlig mot forskning i marknadsföringssyftet eller i syftet att bevisa sina idéer och förutfattade meningar. Jag tycker inte om när forskningsresultatet anpassas efter finansiärens önskemål. Jag tycker inte om när forskare som förväntar sig ett resultat (till exempel: högt kolesterol är dåligt) men får ett annat bara skakar på huvudet och stoppar resultatet under mattan med motiveringen "det blev inte rätt". Dessutom används för mycket fröoljor i kosten då vissa forskar på lågkolhydratkost. Det är en stor skillnad på att mata forskningsobjekten med oprocessad djurfett eller med solrosolja. Det finns också vissa skillnader i hur olika djurarter reagerar på fett. När man började forska på fett let man kaniner äta det och vipps mådde kaninen inte bra. Då drog man slutsatsen att människor inte borde äta fett utan att fundera på att kaniner är bytesdjur och jagar sällan feta byten. Jag tar forskningen med en nypa salt och för att kunna tolka resultaten vill jag oftast veta många fler detaljer om hur man har forskat. Det är för många icke vetenskapliga aspekter inom dagens vetenskap på kost.

Därför föredrar jag att äta det som människan åt innan jordbruket och industrialiseringen, fasta emellanåt och inte oroa mig för kolesterolvärden som ligger högre än referensvärdet. Jag vill minnas att man någon gång på 90-talet sänkte max värdet på kolesterolet och jag undrar varför. Tyvärr har jag inte hittat någon info om de gamla referensramarna när jag har letat. Dessutom är statiner en mycket vinstbringande drog för att hela kolesterolforskningsområdet ska kännas rätt och riktig.

• Like 5
  • Thanks 2

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-06/ont-kolesterol-ar-i-sjalva-verket-gott

WhAT ThIS STudy AddS

Though the MCE intervention lowered serum cholesterol, this did not translate to improved survival
Paradoxically, MCE participants who had greater reductions in serum cholesterol had a higher, rather than lower, risk of death

Results of a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials do not provide support for the traditional diet heart hypothesis

• Like 2

7 timmar sedan, Katerina sade:

Tyvärr har jag inte hittat någon info om de gamla referensramarna när jag har letat. Dessutom är statiner en mycket vinstbringande drog för att hela kolesterolforskningsområdet ska kännas rätt och riktig.

Jag tror att väldigt  få personer ligger utanför referensintervallet för LDL (se tabellen jag klistrade in ovan ocg refvärden hos TS i trådstart). "Problemet" är att läkarna anser att det kan vara lämpligt att börja äta statiner fast man ligger långt under övre gränsen för referensintervallet...och för personer som inte haft någon CVD-händelse så finns det egentligen inget speciellt säkert vetenskapligt stöd för detta ... såvitt jag vet.

• Like 1

Hej alla och tack hittills för intressanta svar!

Jag anser som Peter B skriver ovan att det idag inte finns någon självklar konsensus kring frågan om högt LDL och att det därför kan vara bra med tillförsikt, åtminstone om man har extrema värden sett till referensvärdena (vilket jag anser att jag har). Jag har sett flertalet YouTube-videos och förkovrat mig i många inlägg på detta område och tycker att denna video är bland det mest nyanserade jag kommit över hittills:

Ska också nämna Dave Feldmans svar på frågan om ett förhöjt LDL är farligt: "We don't know". https://cholesterolcode.com/hyper-responder-faq/ Dave Feldman intervjuades nyligen av Bret Scher på DietDoctor och där tycker jag det framkommer att man inte riktigt är säker på konsekvenserna av ett högt LDL (jag är för övrigt en Lean Mass Hyper Responder enligt deras kalkylator): 

Jag kommer att skriva ett till inlägg också och fråga om hur jag bör gå vidare... Det finns några frågetecken kvar som jag gärna tar emot råd gällande (mer om detta snart).

• Like 1

Jag tycker att många inlägg här är intressanta men ibland missas poängen... Det är säkert sant att LDL-kolesterolet kan vara nyttigt i olika sammanhang och att det inte är bra att ha för lågt LDL, men detta hör inte till mitt problem. Mitt problem är ju att jag har ett ovanligt högt kolesterol.

Jag tror inte att mitt kolesterol var högt innan jag började med LCHF (jag har absolut ingen anledning att tro det), men nu är det ju väldigt högt. Min misstanke är att min kropp inte kan hantera den mängden fett (förmodligen främst mättat) som denna form av kost kräver. Kollar man på det första YouTubeklipp i mitt förra inlägg ovan så har ju den killen förmodligen samma problem. Tar han bort fetterna så normaliseras hans kolesterol igen. Mitt intryck är att det verkar vara konsensus kunskap att runt 30% som äter LCHF får en effekt med förhöjt kolesterol.

Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att ligga så långt utanför referensvärdet och med anledning av det vill jag sänka mitt kolesterol. Och det är här jag behöver era råd. Här är mina förslag (utifrån Peter B:s nyanseringar som jag tycker verkar tänkvärda).

(1) Minska mejeriprodukter och kokosfett men fortsätta med rött kött (ca 1-2 ggr i veckan tänker jag räcker).

(2) Återinför kolhydrater: Jag är väldigt smal och att i princip bara äta grönsaker, avokados, protein och stora mängder olivolja funkar inte (jag rasar ännu mer i vikt denna vecka). Vad anser ni om idén att byta ut en del olivolja mot kolhydrater i kosten? Jag tänker havregryn, potatis, rödbetor, morötter och andra baljväxter... och jag vet inte om man ska fördela dessa så man fortfarande är i Ketos eller om man ska slå till på 100+ gram... Hur påverkar det kolesterolet tror ni? Enligt dietdoktors råd för oss med ovanligt högt LDL, verkar det kunna hjälpa https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kolesterol-grunderna (Jag behöver absolut inte äta strikt LCHF av hälsoskäl, men hur påverkas kolesterolet om jag skulle börja med en väldigt liberal LCHF?)

(3) Jag tänkte testa mig i slutet av oktober: Om jag tagit bort det mesta mättade fettet ur kosten, infört lite kolhydrater igen, så borde det väl ge resultat? I det första YouTube-klippet ovan gick killen från 455 till 329 i kolesterol mellan den 20 november till den 11 december ... finns det någon extra bra poäng med att vänta 3-6 månader?

(4) Vad händer om jag inte kan acceptera värdena? Finns det något sätt att "hoppa av det hära"... Gå tillbaka till mitt gamla liv fast med ny kunskap... Går det att trappa ner LCHF:en och hur gör man det på ett riskfritt sätt?

Jag har ju läst många som berättat att de fått högt kolesterol när de börjat äta lchf. Efter sex till nio månader är det som högst, sedan går det i de flesta fall ner, och blir bättre än före lchf. Hypotesen brukar vara ”reparationer”. 

• Like 4
  • Thanks 2

Angående frågan om det går att hoppa av, kan rekommendera Paleo-kost, det är mer av en livsstil än en diet så du kan ju välja själv då dina egna individuella gränser och värderingar, t ex att man kanske fortfarande inte gör bakverk med dadlar och honung eller käkar en massa frukt, eller att man väljer göra det men i små doser, så blir det ju liknande LCHF men tänker att den sistnämnda väl är lite mer stämplad som diet för viktnedgång. Sötpotatis, morötter och andra rotfrukter, gröna ärtor mm är exempel på nyttigheter som är normalt inom Paleo, en del tycker även havregryn och potatis är OK (och det väljer man ju faktiskt själv).  
Annars är väl original-riktlinjen att man kan gå upp till 100g (nyttiga) kolhydrater per dag när man nått önskat viktmål. Huvudsaken är väl det känns bra och att man fortsätter utesluta dom riktiga bovarna i matväg, är ju skillnad om man har eller ligger i riskzonen för diabetes som många som börjar med LCHF gör. 

Dina kvoter Patrik:

Triglycerider/Hdl 60,2/86.5 = 0.62 helst mindre än 0.87

(Omräknat till mg/dl)

Detta anser många är det viktigaste värdet att mäta och ditt är ju perfekt.

Tot Kol/Hdl 9.6/2,5= 3.8 

Apokvoten bra på 0.69 är bra. Den anses också vara mkt viktig i sammanhanget.

Fast du har utmärkta kvoter är du rädd. Och som jag ser det har du redan bestämt dig. Oavsett vad vi kommer med för argument baserade på gedigen forskning. 

Men intressant vore att veta hur din meny såg ut innan kostomläggningen? Orsaken var väl för att minska problemen med tarmen framför allt.

Du nämner också:

"Försöka få till bättre sömn".

Det är också en aspekt som kan påverka kolesterolvärdena .

• Like 7

23 timmar sedan, jansson22000 sade:

Mitt problem är ju att jag har ett ovanligt högt kolesterol

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Totalkolesterol är svårtolkat och säger oftast ingenting. Det viktiga är högt HDL och låga triglycerider. Dina "kvoter" är gröna, så ingen ko på isen. 🐂

https://www.kolesterolkalkylator.se/kolesterolkalkylator/

Skärmavbild 2021-09-28 kl. 20.17.42.png

• Like 7

Hej allihopa!

Jag har beslutat mig för att (just nu) fasa ut min Keto-LCHF mot en traditionell medelhavskost. Detta innebär inte att jag kommer att lägga LCHF på hyllan för alltid, men att jag vill veta var min "basnivå" ligger när det gäller LDL, så att jag kan känna trygghet i att kunna "vända om" ifall det stiger för högt när jag experimenterar mer med LCHF... Alternativet hade varit att fortsätta som jag gjort med keto men då kan jag nog svära på att mitt kolesterol skulle bli ännu högre eftersom jag är underviktigt och alltså måste äta ÄNNU mer mättat fett för att åtminstone inte gå ner i vikt. Jag tror att det är alla ägg och allt mättat fett som är orsaken till mitt höga kolesterol så den vägen att äta mer mättat fett vill jag tyvärr inte gå då jag inte vill riskera få ännu högre än 9,6 mmol/L... (vem säger att det stannar där vid nästa mätning?) Ett annat alternativ att att bara använda enkelomättat fett, som olivolja är inte görligt heller, för det skulle bli över 2 dl per dag för att jag inte ska tappa mer i vikt... Det går inte att trolla fram 2700kcal/dag på keto om man samtidigt ska minimera mängden mättat fett.

Nej, jag måste nog tyvärr ta in kolhydrater igen... Medelhavskosten verkar vara det bästa alternativet tycker jag spontant... Jag kan ju alltid komma tillbaka till LCHF... Jag kommer nog behöva ta in mycket mer än 100 kolhydrater om dagen ifall jag fortfarande ska hålla det mättade fettet på en liten nivå...

Och gällande uträkningarna med gröna siffror ovan: jag ser uträkningarna men om ni kollar på mina YouTube-klipp ovan så tycker jag fortfarande det känns långt ifrån helt säkert att fortsätta denna väg. Hade mitt totala kolesterol legat på runt en "6:a" så hade jag upplevt situationen annorlunda. När det går att göra effektivare mätning av typ av LDL i framtiden och kunskapsläget är ett annat (t.ex. utifrån Dave Feldmans nya experiment) så kan jag prova igen...

• Surprised 1

En av de största koststudierna som gjorts är Minnsota studien. Den pågick i 5 år och  halva gruppen fick byta ut mättat fett mot vegetabiliskt fleromättat fett . Det var 9400 som ingick i studien, och de som gått över till fleromättat fett fick lägre kolesterol. Men de publicerade inte några siffror hur dödligheten påverkades av kostförändringen. Men efter Ancel Keys  död så blev det lättare att få forska om mättat fett, och det gjordes ett antal studier som visade att mättat fett inte är farligt. Det ledde till att några forskare börjad undra hur dödligheten var i den stora Minnesota studien. De lyckades få fram siffrorna. De som bytt ut mätat fett mot fleromättade  fetter dog i  högre grad än de som fortsatte med mättat fett. Se studien  nedan.

Enhttps://www.bmj.com/content/353/bmj.i1246

https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/hjarta-karl/vegetabiliskt-fett-skyddar-inte-hjartat/

Till jansson22000 vill jag säga. Det finns mycket att läsa om statiner och kolesterol, så fortsätt gärna att  läsa om ämnet.

Det var socker industrin som lanserade att mättat fett var farligt. För de fick betalt att hitta något som man. kunde ge skulden för det som socker industrin orsakar. Så det finns mycket att tänka på i den här debatten, och socker industrin har inte upphört att agera i debatten.

• Like 2

Se även https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/114/3/882/6320817?redirectedFrom=fulltext 

Massajerna som lever på koskötsel  och har  gjorts så i tusentals år är väldigt friska och är inte kända för att dö tidigt i hjärt och kärlsjukdom

och eskimåerna har alltid ätit  en.   högfetkost, men ändå inte fått hjärtinfarkt.

Så jag tror mer på John Yudkins hypotes, som han presenterade i hans bok PURE WHITE AND DEADLY. Den handlar alltså om socker! Men de som är rädda för att äta fett För att det höjer kolesterolet. De får väl äta en högkolhydrat kost. Även om det leder till typ 2 diabetes och hjärt- och   kärlsjukdom. Förmodligen också cancer. Fetma är kanske det minsta problemet högkolhydratkosten orsakar. Men om man tror som SLV        säger att mättat fet är farligt.  Så är USAs befolkning att gratulera för de har följt en  högkolhydrat kost. Se  t. ex. The Big Fat Surprise av Nina       Teicholz.  

Sedan tycker jag att man bör vara kritisk till  Läkemedelsindustrins forskning. T.ex så visade forskning att det var många som fick  biverkningar    av statinerna. Men läkemedelsindustrin tog sig an det problemet i sin forskning. Så nu har de en inkörningsperiod , så att då kan de ta bort de som inte tål statiner ,på  det sättet kan läkemedelsbolagen säga att det är lite biverkningar av statinerna. Det finns en hel del man kan diskutera,     om man vill diskutera statin industrins forskning. T. ex. att de presenterar den relativa riskminskningen i  stället för den absoluta riskminskningen. Den absoluta riksminskningen är det som visar riskminskningen för den enskilda individen. 

• Like 1

jansson22000 skriver  också att hen har problem med sömnen. Det kan bero på att man äter för lite salt, så      kroppen tvingas återvinna natriumet, för att natrium nivåerna inte skall bli farligt låga.Kroppen återvinner natrium genom att producera hormonet aldosteron, men då går stresshormonerna adrenalin och cortisol upp, och de kan leda till sämre sömn. Kostråden för salt är för låga, om man tar hänsyn till moderna studier som PURE studien och andra nya studier visar.PURE visade att de som äter mellan 1 och 1/3 dels tesked per dag, och 2 och2/3 tesked per dag lever längst. Men var och en gör natuligtvis hur man vill.  

• Like 1

Se nya Tweets

Konversation

NO, it’s completely useless
Översätt tweeten
Citera Tweet

jsH1CCDh_normal.jpg

Prof. Peter C Gøtzsche

@PGtzsche1
· 7 okt.
Over the past 10 years, cholesterol levels have been falling while the number of Americans dying of heart disease has increased by 15%, after a 15% fall during the decade before. Is lowering cholesterol really the best way to prevent heart deaths? https://bit.ly/308rlZP
från AseemMalhotras twitter flöde.

• Thanks 1
  • Boom 1

jsH1CCDh_x96.jpg

Over the past 10 years, cholesterol levels have been falling while the number of Americans dying of heart disease has increased by 15%, after a 15% fall during the decade before. Is lowering cholesterol really the best way to prevent heart deaths?

34

185

486

jsH1CCDh_x96.jpg

• Like 1

De verkar som om de som tror på kolesterolhypotesen inte bryr sig om att kolesterol-hypotesen   inte  går att förena med verkligheten!? När kolesterolet går ned, som ovan, 

Borde inte hjärtdödligheten gått ned , när kolesterol nivåerna gick ned i USA? Det har tidigare hänt att företag finansierat forskning som passat deras ekonomiska intressen. Även om oberoende forskare kom till andra  Resulta. Jag tycker det ser illa ut om Bret Scher som är anställd hos Dietdoctor  förespråkar Statiner.  Bör inte Dietdoctor låta oberoende forskare göra en genomgång av vetenskapen om statiner??   

https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0091743521003601?token=15E53C683B2091CEA322BBB349D47FCEC6B06E9118B2A385FB0D73DC891C9BDD856317CC67C208105EB7794B19C32D8B&originRegion=eu-west-1&originCreation=20211010230705

De här uppgifterna är inte konstiga! Redan på 1970-talet sänkte Den stora Minnesota studien kolesterolet i behandlingsgrupen genom att byta ut mättat fet mot värmebehandlade omega- 6  fetter. Det ledde till att dödligheten blev större   hos de som fick omega6. fetter, än hos dem som åt mer mättat fett, även om de inte meddelade det i  studien, utan de redovisade bara att kolesterolet hade sänkts i behandlingsgruppen,vilket de hävdade ,att det var bra,vilket dödligheten talar emot, så det är väl en möjlig anledning till att de dolde  uppgifterna om dödligheten.

Det blev känt först när några forskare gick  igenom det gamla materialet 2016, och publicerade även siffrorna på dödligheten i behandlings-  gruppen     och kontrollgruppen.Se:

https://www.bmj.com/content/353/bmj.i1246

On 2021-09-27 at 21:09, jansson22000 sade:

Jag tror inte att mitt kolesterol var högt innan jag började med LCHF (jag har absolut ingen anledning att tro det), men nu är det ju väldigt högt. Min misstanke är att min kropp inte kan hantera den mängden fett (förmodligen främst mättat) som denna form av kost kräver. Kollar man på det första YouTubeklipp i mitt förra inlägg ovan så har ju den killen förmodligen samma problem. Tar han bort fetterna så normaliseras hans kolesterol igen. Mitt intryck är att det verkar vara konsensus kunskap att runt 30% som äter LCHF får en effekt med förhöjt kolesterol.

jansson22000 påstår  att hen har för högt kolesterol. Men det grundar sig på gränsvärden som är satt av läkemedelsindustrin.Varför inte fundera om referens värdena är korrekta, om det skall vara folkhälsa som skall styra hur ,man skall se på kolesterol. 

Här är en video  med en diskusion mellan två välkända. läkare inom lågkolhydrat förespråkarna om varför synen på kolesterol är så felaktig,         som den är idag.:          

• Like 1

Jag tycker att det finns två sidor om det här med främst höga LDL-värden ... inom lågkolhydratkretsar säger man ofta typ att det säger ingenting ... kanske är det så ... men med vilken säkerhet vet vi det egentligen?

Personligen tycker jag att det är ganska problematiskt att man vill att få folk ska äta statiner fast de ligger långt innanför referensintervallen. Det är ett sätt att sälja mediciner till människor där många av dem egentligen inte har något problem. Det är bara normala värden (en del normala värden är lite lägre en del är lite högre så måste det vara rent matematiskt 😉 ).  

Men i det här fallet som TS beskriver ligger han långt utanför referensintervallet ... antagligen så har mindre än 1% av befolkningen så höga värden. Han är också förhållandevis ung. Det måste man ändå fundera över. Det skulle kunna vara en rubbning i metabolismen som är skadlig. Naturligtvis finns det andra saker att fundera på som att en enstaka mätning säger egentligen ingenting...som att TS kanske ligger naturligt högt i sina värden osv... som att APOx värdena ser helt OK ut. 

Men jag kan tycka att det skulle vara vettigt att göra en del justeringar av kosten där man justerar intag av mättat fett och kolesterol ... om det skulle ge en mycket kraftig minskning av LDL-värdet så kanske man ska fundera över sin kosthållning.

• Like 2
  • Confused 3

10 timmar sedan, Peter B sade:

Jag tycker att det finns två sidor om det här med främst höga LDL-värden ... inom lågkolhydratkretsar säger man ofta typ att det säger ingenting ... kanske är det så ... men med vilken säkerhet vet vi det egentligen?

De undersökningar som visar att de som lever längst är de som har högst ldl-kolesterol. Se t. ex.:                                                                             

"Men för drygt två år sedan publicerade vi i samarbete med 13 internationella experter en artikel i British Medical Journal där vi pekade på 19 studier som visade att människor över 60 år med högt ”ont” LDL-kolesterol lever längst. Vår artikel omtalades med förvåning i mer än 100 tidningar över hela världen, men ingen har hittills kunnat peka på en studie som visade det motsatta.

Mer än 95 procent av dem som dör av en hjärtinfarkt är äldre än 60 år så orsaken måste vara något annat än högt LDL-kolesterol. Danska forskare har till exempel visat att kolesterolsänkning med statiner endast kan förlänga livet med några få dagar, och inget experiment har lyckats förlänga livet för kvinnor eller friska människor."  Från: https://www.hd.se/2018-10-06/ont-kolesterol-ar-i-sjalva-verket-gott  

Även:http://www.ravnskov.nu/2016/06/14/2501/

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4266/rr-0

OM JAG INTE MINNS FEL SÅ ÄR SAMBANDET TRIGLYCERIDER OCH HJÄRT-OCH  KÄRLSJUKDOM STARKARE  ÄN DE MELLAN KOLESTEROL OCH    HJÄRT OCH KÄRLSJUKDOM.

• Like 2

Helge, jag tror att vi båda är skeptiska till att höga LDL och andra kolesterolvärden skulle vara någonting farligt vid de nivåer där vården gärna börjar prata om medicinering. Det är inte det jag diskuterar och inte det jag har skrivit! :)

Men TS värde  fP-LDL-Kolesterol: 6,4 mmol/L (referens 1,4-4,7) är mycket högt.  

Egentligen oavsett vad man mäter i sitt blodprov och om det avviker kraftigt mot det som är normalt så är det något som bör uppmärksammas. Får man ett värde som kanske en procent eller mindre än befolkningen har så tycker jag inte att man avfärdar det med att det är garanterat ofarligt om man är 37 år gammal.

PS.

Så här skriver "vården":

----

Vad är högt?

Blodfettvärdena mäts i enheten millimol per liter. Gränsen för vad som är en önskvärd halt av totalkolesterol brukar vara omkring 5,0 millimol per liter. Värdet bör vara 4,5 millimol vid hög risk, det vill säga om du har någon hjärt-kärlsjukdom eller annat som ökar risken.

Halten av det skadliga kolesterolet LDL bör vara högst 3,0 millimol per liter. Vid hög risk bör halten vara högst 2,5 millimol. För en minoritet med mycket hög risk bör halten vara högst 1.8 och vid tidig hjärtinfarkt högst 1,4 millimol.

Det nyttiga kolesterolet HDL bör inte vara lägre än 1,0 millimol per liter. Halten av triglycerider bör inte vara högre än 2,0 millimol per liter.

Höga halter av blodfetter - 1177 Vårdguiden

----

Jämför gärna detta påstående med grafen jag refererade till högre upp i tråden

DS

• Like 1

On 2021-10-14 at 14:49, Peter B sade:

Personligen tycker jag att det är ganska problematiskt att man vill att få folk ska äta statiner fast de ligger långt innanför referensintervallen. Det är ett sätt att sälja mediciner till människor där många av dem egentligen inte har något problem. Det är bara normala värden (en del normala värden är lite lägre en del är lite högre så måste det vara rent matematiskt 😉 ).  

Men är det inte så det är med hela teorin att mättat fet är farligt och orsakar hjärt och kärlsjukdom? Det är en teori som sockerindustrin lät skapa för att avleda kritiken mot socker, för att sockret skapade just hjärt och kärlsjudomar. Så teorin skapades för att sockerindustrin skulle kunna fortsätta att tjäna pengar på att sälja socker trots att socker är skadligt för folkhälsan. De som skapade teorin visste att socker var ohälsosamt men de fick betalt för att  förleda folk att tro att det var mättat fett som var farligt, och när de märkte att  mättat  fett höjde kolesterolet, och då låg det väl nära till hands att hävda att kolesterol var farligt.Syfte var det samma hela tiden, att tjäna pengar,och  leda bort intresset från sockrets skadeverkningar.

Så Peter när du klagar på att statin industrin vill sälja statiner till folk som har värden "  fast de ligger långt innanför referensintervallen".  Men du missar poängen, mättat Fett är inte farligt, och kolesterol är inte heller farligt! Det är en viktig del av kroppens försvar.Se t. ex.  :https://www.youtube.com/watch?v=o_QdNX9etCg&t=1747s

Du borde fundera på vad sambandet som visas i diagramet, som visar utvecklingen av kolesterol i USA och utvecklingen av hjärt- och kärl-sjukdom. Det diagrammet visar, att medans  kolesterolet gått ned kraftigt, så har hjärt och kärlsjukdomar gått upp mycket !! Det är tvärtemot vad kolesterol hypotesen förutspår.

Det visar att   kolesterol hypotesen,inte stämmer med  verkligheten.  Då är det nödvändigt att förkasta den felaktiga teorin, och om sambanden       inte är orsaks samband, utan tillfälligheter , så är det meningslöst att spekulera om tillfälligheterna (Det är lika meningsfullt som att spå i kaffesump)., utan man bör satsa på en teori som förklarar vad som orsakar hjärt och kärlsjukdomar , och där har andra kommit längre, och t.ex.professor Robert Lustig har gjort mer och kommit betydligt längre än kolersterolhypotesens försvarare, som jag tyvärr bara tjänar förtagen som säljer Statiner, och de tjänar mycket  pengar.

Medans de som sänker sitt kolesterol med hjälp av statiner, och får hjärt och kärlsjukdomar i ökad utsträckning inte tjänar på statinerna,utan det är bara företagen som säljer statinerna, som tjänar på dem. Medans patienterna är FÖRLORARNA.

Se även :   https://blog.emptyq.net/a?ID=00004-50dabc29-64ea-465f-8e11-2b2513dab971

• Like 1

Vi diskuterar inte samma sak Helge ... Jag utgår från TS. Att mättat fett och kolesterol inte är farligt för den stora majoriteten av människor är inte samma sak som att det kan finnas  små subgrupper(Kanske beroende på genetik)  av människor som får en rubbad fettmetabolism vid en viss typ av kost ... som sagt man bör vara uppmärksam på mätvärden som extremt avviker från det normala speciellt vid relativt unga år. Det har inget att med att göra om kolesterolhypotesen är sann eller inte. Det är bara sunt förnuft. :)

• Like 1

2 timmar sedan, Peter B sade:

Vi diskuterar inte samma sak Helge ... Jag utgår från TS. Att mättat fett och kolesterol inte är farligt för den stora majoriteten av människor är inte samma sak som att det kan finnas  små subgrupper(Kanske beroende på genetik)  av människor som får en rubbad fettmetabolism vid en viss typ av kost ... som sagt man bör vara uppmärksam på mätvärden som extremt avviker från det normala speciellt vid relativt unga år. Det har inget att med att göra om kolesterolhypotesen är sann eller inte. Det är bara sunt förnuft. :)

@Peter B jag tror inte att det är sunt förnuft. Ditt resonemang förutsätter att referensvärden är framtagna på en befolkning som har en rätt och riktig fettmetabolism och utifrån en korrekt uppfattning av kolesterolets roll. Men båda dessa förutsättningar stämmer inte med verkligheten. Bara i USA har 80 % av befolkningen störd metabolism och en drös av metabola sjukdomar. Som HelgeK påpekade har vi av historiska orsaker en pågående häxjakt på kolesterolet. Kolesterol är en livsviktig molekyl, alla cellmembran är gjorda av den, könshormoner tillverkas mha den, den behövs för att nervsystemet ska fungera. Nu försöker man sänka den ner till fotknölarna och vad händer då? Män behöver Viagra, kvinnor utvecklar PCOS och fertilitetsproblem, MS, Parkinsons osv. Dessutom verkar just LDL stiga då man börjar äta LCHF. Gör den det för att man blir mer sjuk av LCHF menar du?

Ditt resonemang också förutsätter att man kan lita på ett ögonblicksbild. Menar du att TS ska börja äta mer av mycket mindre stabila, hårt processade fleromättade fetter bara för att ETT blodtest visade något högre värde? Är det så smart att reagera så? Kolesterol anses vara EN riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Om TS är orolig så tar man och kollar de andra riskfaktorerna som åderförkalkning eller inflammationsmarkörer. Man kan göra en CAC scan och se vad den visar. Att reagera så på ett ögonblicksbild, brottas med kolesterolvärdet och dricka olja kan bara leda till att man får högre risk att utveckla cancer eller annat som de inflammatoriska oljorna kan ge upphov till som just den individen har anlag för. Dessutom när det gäller kolesterolhypotesen så har man lyckats bevisa bara den första delen av den, dvs att man kan sänka kolesterolet i blodet om man äter mindre mättad fett. Man har INTE lyckats bevisa att lägre kolesterolhalt i blodet leder till att man har mindre risk att dö av hjärt- och kärlsjukdomar

• Like 5

Ja som du påpekar Katerina är det en ögonblicksbild. Han har inga värden innan kostomläggningen. Han kan ju haft högt innan. Han har utmärkta kvoter. Han är ung, så kan också  vara familjär hyperkolsetemi, men då är ju kolesterolet inte problemet utan kogulationsfaktorerna. Kan vara en hyperresponder också...frågorna är många. 

• Like 3

51 minuter sedan, Katerina sade:

Ditt resonemang förutsätter att referensvärden är framtagna på en befolkning som har en rätt och riktig fettmetabolism och utifrån en korrekt uppfattning av kolesterolets roll.

Jag tror att det är en missuppfattning, ytterst få ligger utanför referensvärdena, problemet är att vården anser att det är ett problem när du ligger väl innanför referensvärdena. Titta gärna på grafen från studien jag länkade till tidigare i tråden.

52 minuter sedan, Katerina sade:

Kolesterol är en livsviktig molekyl

Ja utan kolesterol inget liv ...det är en självklarhet. Ingen glukos i blodet , innebär inget liv, det finns massor av saker som är existentiella för människor...Det säger dock noll om vad som är bra eller dåliga värden för olika blodfetter.

54 minuter sedan, Katerina sade:

Gör den det för att man blir mer sjuk av LCHF menar du?

Nää....ovanligt dum fråga förresten...varför tror du att jag hänger här.  😉  Antagligen står jag på något Statin-företagslönelista?!.... 😉

54 minuter sedan, Katerina sade:

Ditt resonemang också förutsätter att man kan lita på ett ögonblicksbild

Jag har också påpekat detta tidigare i tråden att man inte ska lite på en enskild provtagning.

----

Återigen, börjar bli lite tjatigt nu,  TS har ett mycket ovanligt LDL-värde. Det är värt att vara uppmärksam på sånt när man är relativt ung. Det gäller alla typer av värden som avviker kraftigt ..inte bara blodfetter. Förhoppningsvis är det något som går ner en bit nästa gång han testar sig. :)

Sen tror jag faktiskt att man kan ha en annan kosthållning än LCHF och ändå leva ett långt och friskt liv ... det finns det gott om belägg för.

• Like 2
  • Confused 2

On 2021-10-03 at 17:04, jansson22000 sade:

Jag har beslutat mig för att (just nu) fasa ut min Keto-LCHF mot en traditionell medelhavskost. Detta innebär inte att jag kommer att lägga LCHF på hyllan för alltid, men att jag vill veta var min "basnivå" ligger när det gäller LDL, så att jag kan känna trygghet i att kunna "vända om" ifall det stiger för högt när jag experimenterar mer med LCHF... Alternativet hade varit att fortsätta som jag gjort med keto men då kan jag nog svära på att mitt kolesterol skulle bli ännu högre eftersom jag är underviktigt och alltså måste äta ÄNNU mer mättat fett för att åtminstone inte gå ner i vikt. Jag tror att det är alla ägg och allt mättat fett som är orsaken till mitt höga kolesterol så den vägen att äta mer mättat fett vill jag tyvärr inte gå då jag inte vill riskera få ännu högre än 9,6 mmol/L... (vem säger att det stannar där vid nästa mätning?) Ett annat alternativ att att bara använda enkelomättat fett, som olivolja är inte görligt heller, för det skulle bli över 2 dl per dag för att jag inte ska tappa mer i vikt... Det går inte att trolla fram 2700kcal/dag på keto om man samtidigt ska minimera mängden mättat fett.

Nej, jag måste nog tyvärr ta in kolhydrater igen... Medelhavskosten verkar vara det bästa alternativet tycker jag spontant... Jag kan ju alltid komma tillbaka till LCHF... Jag kommer nog behöva ta in mycket mer än 100 kolhydrater om dagen ifall jag fortfarande ska hålla det mättade fettet på en liten nivå...

Och gällande uträkningarna med gröna siffror ovan: jag ser uträkningarna men om ni kollar på mina YouTube-klipp ovan så tycker jag fortfarande det känns långt ifrån helt säkert att fortsätta denna väg. Hade mitt totala kolesterol legat på runt en "6:a" så hade jag upplevt situationen annorlunda. När det går att göra effektivare mätning av typ av LDL i framtiden och kunskapsläget är ett annat (t.ex. utifrån Dave Feldmans nya experiment) så kan jag prova igen...

Det här är Janssonf22000senaste , sista (?) senaste inlägg . Han skriver bland annat .: "Jag har beslutat mig för att (just nu) fasa ut min Keto-LCHF mot en traditionell medelhavskost. Detta innebär inte att jag kommer att lägga LCHF på hyllan för alltid, men att jag vill veta var min "basnivå" ligger när det gäller LDL, så att jag kan känna trygghet i att kunna "vända om" ifall det stiger för högt när jag experimenterar mer med LCHF."

I hans första inlägg skrev han:"Jag är en 37-årig kille som är ganska smal (183cm, 63kg). Jag försöker motionera och styrketränar lite hemma, men skulle inte kalla mig stark. Jag har nu ätit en strikt LCHF i ca 6 månader och mina tidigare problem med divertiklar har blivit mycket bättre och jag upplever också att "hjärndimman/tröttheten", som jag alltid fått på arbetsluncherna, har blivit mycket mindre. Jag äter rött kött och mejeriprodukter regelbundet. Jag äter 3 ägg till varje lunch. Jag gjorde Werlabs Hälsokontroll XL Plus nyligen och mina resultat upplever jag vara problematiska."  

I slutet på hans sista(?)inlägg skriver han:

" så tycker jag fortfarande det känns långt ifrån helt säkert att fortsätta denna väg. Hade mitt totala kolesterol legat på runt en "6:a" så hade jag upplevt situationen annorlunda. "

Jag kom in sent i tråden .  Men  hade   jag hittat tråden tidigare, så hade jag skrivit, att han borde börja träna på en styrkelyft klubb, eller Gym. Han borde också öka protein intaget.  träna tillsammans med andra är inspirerande. Man kan få bra tips .  Så det kan underlätta en viktökning i muskler, om man i stället ökar kolhydraterna är det en viss risk att de lagras som fett.

Jag håller helt med Katerina och Cedrulla , i tveksamheten till att överskatta betydelsen av enstaka LDL värden, och eftersom de som lever längst brukar ha höga kolesterol värden, så behöver det nog oftast inte vara,så bråttom att ändra dem. Janson skall övergå till medelshavskost . Det finns skrämmande många definitioner  på det.  Aseem Malhotras  bok om Pioppi dieten skulle jag  rekommendera  för han verkar vara mycket vettig, och kunnig om kost m.m.

On 2021-10-15 at 16:41, Katerina sade:

Det hâr resonemanget är ovetenskapligt. Det finns inget som säger att medelvärdena är bättre än andra värden. T.ex undersökningarna som har visat att de som lever längst är de som har högst LDL kolesterol. Jag tror inte att du Petter vill tvångs sänka deras värden så att de dör tidigare !? 

• Like 1

• 2 weeks later...

Hej alla!

Nya testresultat

Nu har jag gjort en ny provtagning och mina blodfettsvärden har förändrats extremt (kan man nog säga utan att överdriva). Sedan förra mätningen har jag trappat ner min LCHF (jag låg på 3,3 i ketoner när jag slutade) och har nu gått från att äta 20 gram till 370-400+ gram kolhydrater per dag (omställningen var inte att leka med!). Mängden fett per dag brukar jag nu försöka hålla till 70-90 gram per dag och då främst enkelomättat. Jag har slutat helt med att äta ägg och dricker inget kaffe längre. Såhär förändrades värdena:

fS-Triglycerider: 2021-09-14 = 0,68. 2021-10-26 = 0,54

P-Kolestrol: 2021-09-14 = 9,6. 2021-10-26 = 4,0

P-HDL-kolesterol: 2021-09-14 = 2,5. 2021-10-26 = 1,9

fP-LDL-Kolesterol: 2021-09-14 = 6,4. 2021-10-26 = 1,8

S-Apolipoprotein A1: 2021-09-14 = 2,4. 2021-10-26 = 1.8

S-Apolipoprotein B: 2021-09-14 = 1,7. 2021-10-26 = 0,61

Apo kvot: 2021-09-14 = 0,69. 2021-10-26 = 0,34* jag har inte fått värdet för Apokvoten än men det borde vara 0,34 om jag räknar kvoten för egen hand (0,61 delat med 1,8)

Lärdomar

Det nya resultatet ser onekligen ut att vara till det bättre (men den slutsatsen är nog inte självklar). Rätt knäppt att min triglycerider är ännu lägre när jag äter 370-400 gram kolhydrater per dag (!). Jag tror inte mina värden kommer att vara samma om jag mäter igen om en månad och fortsätter äta såhär mycket kolhydrater. Att äta såhär mycket kolhydrater tror jag inte är hållbart i längden även om det främst är från ”bra” källor. Jag mår generellt sämre nu (mer om det nedan).

Saker att tillägga: jag gjorde denna extrema omställning till kolhydrater främst för att utesluta att jag inte lider av familjär hyperkolesterolemi. Det kan tack och lov knappast vara fallet sett till de senaste värdena och jag sover mycket bättre om nätterna nu.

Sedan tidigare har jag fått svar från ett gentest att jag har svårt att bryta ner mättade fetter. Så jag misstänker absolut att det är antingen de mättade fetterna och/eller alla äggen (förmodligen båda) som gjorde att mina kolesterolvärden blev så förhöjda vid LCHF.

Nya LCHF (inspirerade?) planer framöver

Vissa av mina övriga värden i hälsotestet har blivit bättre medan andra har blivit sämre. Mitt testosteron har fallit rejält sedan jag slutade med LCHF (från 23 till 13) och mina värden för sköldkörteln har blivit låga (min pappa har hypotyreos). Mitt värde för glykos har också försämrats (från 5,0 till 5,4). Värst är dock att hjärndimman börjat komma tillbaka, jag känner att det är svårare att bygga muskler och mina inflammationer i tarmfickorna har blivit värre.

Jag kommer nog fortsätta äta såhär mycket kolhydrater i en månad till och göra nya prover bara för att det skulle vara jätteintressant att se hur mycket värdena förändras över tid. Sedan kommer jag att börja införa mer fett i kosten igen. Jag tror nog aldrig att jag kommer kunna leva enligt en ketogen kost igen utan att mitt kolesterol skjuter i höjden, men min förhoppning är att kunna leva enligt en liberal LCHF-kost. Enligt Dave Feldman (som studerar Lean Mass Hyper Responders) så verkar många(?) som är min situation och oroar sig för höga kolesterolvärden kunna leva på en liberal LCHF-kost utan att värdena sticker iväg allt för mycket.

Edited by jansson22000
Några förtydliganden
  • Like 2

3 timmar sedan, jansson22000 sade:

Mitt testosteron har fallit rejält sedan jag slutade med LCHF (från 23 till 13)

Ner till 12 räknas som "normalt". Mellan 8-12 är en gråzon och under 8 är lågt. 12 ligger äldre herrar i 70+-åldern på. Inget du som 37-åring ska ha... Allt sitter dock ihop och om testot sjunker ökar östrogenet (förhållandet mellan dem). Det gör mig orolig... Jag har inte velat kommentera i denna tråd för det finns andra som är mycket bättre än mig på lipidprofiler men hormoner är jag hyfsad på. Sköldkörteln styrs också av hormoner... Det finns massor att skriva om detta; autoimmun sjukdom (kanske intressant med tanke på att du är smal), metylering (även kallad B-vitamincykeln) , glutation (kroppens kraftigaste antioxidant).... Jag tror din problematik är större än din lipidprofil. 

Tillägg: en artikel som kanske är intressant: https://4health.se/darfor-stiger-ditt-kolesterol-av-underfunktion-i-skoldkorteln

• Like 6

• 1 month later...