Angelica Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Hjälp en bekymrad mamma! Äter själv LCHF av varierande grad sedan 8 år tillbaka. Har en 13-månaders son som inte får strikt LCHF men har aldrig smakat pasta, ris, mackor (förutom enstaka Finn crisp) och väldigt lite frukt. Han växer som han ska och mår bra så ser ingen anledning att göra något annat. Han får potatis och rotsaker till de flesta måltider men föredrar majonnäs och smör om han får välja Men nu till min fråga, finns det någon annan som haft liknande kost till era barn? Hur har ni gjort vid förskolestart? Vill egentligen inte att han ska få smaka pasta, ljusa mackor och massa supersöt frukt men känns som baskosten på de flesta förskolor då många små är kräsna. Han äter gärna råbiff, senap och grönsaker för han är van vid det, men kommer nog vara svårt att hålla fast vid när han får smak på allt annat. Några tips eller tankar? Ser framför mig hur välmenande förskolepedagoger kommer säga att ”om du inte äter upp mackan får du inte mer smör” vilket gör ont i magen på mig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 25, 2021 Share Posted September 25, 2021 Nu är mina barn större och jag brydde mig aldrig om att slåss eftersom jag inte var överens med barnens pappa (fast jag har fått lite gehör och vi kör några kompromisser hemma). Det jag däremot vet idag är att vanliga skolan (som i detta fall har eget kök) serverar s.k. önskekost och det har tillkommit för att vi pratat om saken. Jag hörde så många hemska historier om vad föräldrar som brytt sig om sina barns hälsa fått höra, bla att läkarintyg krävs, så jag lyfte inte ens frågan. Jag tycker att du åtminstone kan börja där; säg att du fokuserat på att ge honom rejäl mat och om möjligt vill att de fokuserar på det, kanske med förslag på mellanmål som kan ersätta mackan (du kanske tycker att naturell yoghurt är mer ok än en macka?). Även förskolepersonal kan ibland se fördelarna med att barn äter riktig mat och du kan ju hitta på att du själv har glutenproblematik (vilket nån i personalen säkert också har) och helst inte vill riskera att ditt barn utvecklar det. Frukt kanske är lättare att tillåta från din sida också? Barn har en fantastisk förmåga att acceptera att det är olika på olika ställen. Saker man inte får göra eller äta hemma får man göra hos farmor... eller på förskolan. Hoppas du kan hitta nåt sätt att få gehör för dina tankar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts