Tr0llet Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Hjääälp Hjääälp. Jag ska baka en ostkaka. En utan socker och mjöl. Eller andra kolhydrater. Men i receptet står det 4 msk maizena. Vad kan jag använda istället? Behöver hjälp hemskt fort, tack så mycket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Man kan använda fiberhusk till det mesta istället för maizena ... men man måste ju vara extremt försiktig så man inte tar för mycket... då blir det inte bra Finns många recept på nätet... "LCHF ostkaka" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Konjaksrot är väl en annan variant när man reder sås t ex, men hur det blir i ostkaka vet jag inte... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted September 25, 2021 Author Share Posted September 25, 2021 Jag chansar på att det går utan. Såg att kostdoktorn har ett recept utan någon stabiliserande/bindande ingrediens. Istället ska kakan vara i ugnen lite längre, och stå på eftervärme. Så lämnade bort maizena eller något motsvarande. Får se vad det blir... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 25, 2021 Share Posted September 25, 2021 33 minuter sedan, Tr0llet sade: Får se vad det blir... Spännande! Glöm inte rapportera! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 On 2021-09-25 at 11:53, MariaF sade: Spännande! Glöm inte rapportera! Det blev ok, tackar som frågar. Jag gjorde botten på mandelmjöl och smör, enligt kostdoktorns recept. Ostfyllningen gjorde jag på både philadelphiaost och ricotta, creme fraiche, ägg, erytritol, citron och vanilj. Kletade på ett lager med creme fraiche och erytritol. Garnerade med rivet citronskal. Då kakan stått ett dygn dög den nog att bjuda på. Då man bakar "vanlig" ostkaka kan man bjuda på den fortare än den här. Bottnet var äckligt, smörigt, kletigt då den var riktigt nybakad. Nära oätlig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts