Jump to content

Dietistens svar om havregryn

Erik 2

Recommended Posts

Ofta vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Dietisten har alltså ingen ani g om sambandet mellan glukos / stärkelse in i munnen och glukos i blodet. Var tror hon att blodsockret kommer ifrån? 

https://www.expressen.se/halsoliv/sofia-antonsson-kostradgivare/fraga-dietisten-mitt-blodsocker-gar-upp-om-jag-ater-havregryn-varfor/

Fråga dietisten: ”Mitt blodsocker går upp om jag äter havregryn - varför?”

PUBLICERAD: 23 SEP 2021, KL 14:30

Hej Sofia!

Jag har fått graviditetsdiabetes och undrar om havregryn. Har ofta hört att det ska vara bra vid typ 2-diabetes, men mitt blodsocker rusar om jag äter havregryn! Varför blir det så? Har du tips på bra alternativ?

/Malin

Dietisten svarar: Så gör du förloppet långsammare

Hej Malin!

Havregryn, och framför allt havregrynsgröt, har en tendens att höja blodsockret. Det beror på att gröten inte behöver så mycket bearbetning i magsäcken innan den kan gå vidare ner i systemet. Här gäller det därför att äta något som kan göra förloppet långsammare så att blodsockret påverkas mindre. 

Mitt tips är att lägga till pumpakärnor, psylliumfrön och några nötter på gröten. För att öka fiberinnehållet ytterligare kan du lägga på en sked havrekli. Du kan också koka med en del bovete- eller quinoaflingor. Lägg gärna till frysta bär av olika sorter så får du i dig mer fibrer och en massa näring. Ät en knäckemacka till med till exempel avokado och ett kokt ägg så har du protein som också hjälper till att bromsa blodsockret. 

Så här kan du egentligen tänka med alla måltider som du äter. Genom att lägga till primärt grönsaker, nötter, frön och baljväxter dämpas blodsockersvaret samtidigt som det mättar och ger bra med näring till både dig och ditt barn. 

Hälsningar Sofia

• Like 1
  • Confused 1
  • Sad 2

• 4 months later...

Kanske stämmer teoretiskt tänkt men något diabetesmat är inte havregryn eller knäckemackor överhuvudtaget.. Jag kommer ihåg innan jag började med lchf så testade jag GI en kort tid.. Havregrynsgröt till frukost så efter en timme kunde jag ha blodsockervärden runt 17-20mol.. Javistt säger diabetesförbundet, man kan ta mer insulin.. och genom insulin kan man äta vad man vill..sålänge man inte är rädd för sin spegelbild efter en tid. Vikten skenar iväg väldigt lätt av mer insulin. Så man får välja av de dåliga saker den man kan vara utan med ...

• Like 4