jansson22000 Posted September 24, 2021 Share Posted September 24, 2021 I denna tråd söker jag i korthet tips på bra omättade fetter att använda i min kost som jag kan ha förbisett (både enkelomättade och fleromättade). Jag vet att alla fetter till en viss del även är mättade, men det är skillnad på smör och olivolja. Här är jag alltså mer intresserad av tips som liknar fettprofilen i den senare. Lite längre utläggning: Bakgrunden till min forumtråd är att jag förmodligen inte tål mättade fetter speciellt bra (jag har ett högt kolesterol och LDL och misstänker att det kan bero på allt mättat fett jag ätit). Jag har bestämt mig för att dra ner rejält på mängden mättat fett och byta ut det mot omättat fett. Detta är dock problematiskt av olika anledningar eftersom jag är snudd på undernärd (lean mass hyper responder) och behöver äta (minst) 2500 kcal om dagen för att inte gå ner ännu mer i vikt. Jag har räknat ut att jag behöver få i mig ca 180ml oliv/avokadoolja per dag (blir ca 1500kcal) för att ha en sportslig chans att komma upp i mina 2500kcal per dag. Proteiner på ca 80-90g per dag, en avokado om dagen och grönsaker till varje mål utöver detta blir inga kalorier att tala om (även om broccoli/salladstallrikarna är "mycket stora" blir det inte mer än 600 kcal max sammantaget). Sammantaget innebär detta att jag måste kunna "trolla fram" minst 500 kcal i omättat fett extra om dagen (nu när mättade fetter är off-limits för mig)... Visst: Det finns fet fisk, men det har jag inte planerat att äta mer än 2-3 ggr i veckan... Sedan finns tahini och olika nötsmörer, men dessa innehåller mycket omega 6 och jag tycker att de är något inflammerande om de äts regelbundet... och sedan hela grejen med att dricka 180ml olja fördelat på mina två måltider, det blir lite drygt... Har ni några bra tips på omättade fetter? Det går utmärkt att ange saker även om det är varianter av nötter etc... Jättetacksam för era råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 25, 2021 Share Posted September 25, 2021 Kan tyvärr inte svara, dels för att jag inte tror på kalorihypotesen och dels för att jag anser att enkel- och fleromättat fett bör minimeras pga högt omega-6 som är inflammatoriskt. Enligt min åsikt är det bättre att titta på näringstäthet och näringsrika råvaror, än makronutrienter (det visar sig att det ofta hänger ihop ändå, så det löser sig ). Ett tips kan vara att titta på Matkalkyl för mer detaljer om vad råvaror innehåller. Ytterligare en aspekt är hållbarhetsperspektivet. Funkar det i längden att vi äter oljor och andra livsmedel/råvaror från andra sidan jorden? Är det inte bättre att satsa på lokalt, småskaligt, ekologiskt? Varför gå över ån efter vatten? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Jag förstår inte. Om du har höga värden som du beskriver beror det nog snarare på nåt annat. Kolesterol tillverkar din kropp själv efter behov, behovet styrs bla av hormonproduktionsbehovet. Den mängd du får i din via kosten justerar kroppen för. Kroppen tillverkar inte mer för att du äter mättat fett. Kolesterol är en alkohol. Många LMHRs på forumet nu. Du är undernärd och vill gå upp i vikt. Hur skulle bytet av fett få dig att öka i vikt? Om du vill öka i fettvikt, vilket jag inte tror, ska du äta fett och socker. Om du vill öka i muskelvikt, vilket jag tror, ska du äta protein med komplett aminosyraprofil och träna styrka. Fett bygger inte muskler, däremot kan det fylla ut musklerna så att de ser större ut, tänk välmarmorerad biff. Sen kan du använda fett som energi vid träning, har du inget på kroppen får du äta. Jag köper talg och ister. Men du vill ha fleromättat fett och det är inte bra så du får inga tips på det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 On 2021-09-24 at 23:45, jansson22000 sade: I denna tråd söker jag i korthet tips på bra omättade fetter att använda i min kost som jag kan ha förbisett (både enkelomättade och fleromättade). Jag vet att alla fetter till en viss del även är mättade, men det är skillnad på smör och olivolja. Här är jag alltså mer intresserad av tips som liknar fettprofilen i den senare. Lite längre utläggning: Bakgrunden till min forumtråd är att jag förmodligen inte tål mättade fetter speciellt bra (jag har ett högt kolesterol och LDL och misstänker att det kan bero på allt mättat fett jag ätit). Jag har bestämt mig för att dra ner rejält på mängden mättat fett och byta ut det mot omättat fett. Detta är dock problematiskt av olika anledningar eftersom jag är snudd på undernärd (lean mass hyper responder) och behöver äta (minst) 2500 kcal om dagen för att inte gå ner ännu mer i vikt. Jag har räknat ut att jag behöver få i mig ca 180ml oliv/avokadoolja per dag (blir ca 1500kcal) för att ha en sportslig chans att komma upp i mina 2500kcal per dag. Proteiner på ca 80-90g per dag, en avokado om dagen och grönsaker till varje mål utöver detta blir inga kalorier att tala om (även om broccoli/salladstallrikarna är "mycket stora" blir det inte mer än 600 kcal max sammantaget). Sammantaget innebär detta att jag måste kunna "trolla fram" minst 500 kcal i omättat fett extra om dagen (nu när mättade fetter är off-limits för mig)... Visst: Det finns fet fisk, men det har jag inte planerat att äta mer än 2-3 ggr i veckan... Sedan finns tahini och olika nötsmörer, men dessa innehåller mycket omega 6 och jag tycker att de är något inflammerande om de äts regelbundet... och sedan hela grejen med att dricka 180ml olja fördelat på mina två måltider, det blir lite drygt... Har ni några bra tips på omättade fetter? Det går utmärkt att ange saker även om det är varianter av nötter etc... Jättetacksam för era råd. Vore jag du skulle jag äta fett av avocadoolja, olivolja, smör och kokosfett. I önskvärda proportioner i och med att olivolja också innehåller en del omega 6. Även lägga till lite rotfrukter, med tanke på att du inte har någon metabol sjukdom. Med tanke på dina kvoter skulle jag inte oroa mig. Anser inte att man ska titta på enskilda värden. Nu sist hade jag i princip liknande värden som dig. Kvoterna bra. Har ätit måttlig LCHF senaste åren. Började med strikt LCHF 2009 och sedan gått till ett intag av 35 till 75 gr kolhydrater/dag. Man kan vara i ketos även vid det intaget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 https://tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512433.2018.1519391 Citat hämtat ur länken ovan. "Om LDL-C är aterogent bör personer med högt LDL-C ha mer åderförkalkning än de med lågt LDL-C. Minst fyra studier har visat att det inte finns någon koppling mellan LDL-C och graden av åderförkalkning [ 5 ], och i en studie av 304 kvinnor hittades ingen koppling mellan LDL-C och koronarförkalkning [ 16 ]. Ett undantag är en studie av 1779 friska individer utan konventionella riskfaktorer för CVD [ 17 ]. Här fann författarna att LDL-C var signifikant högre bland dem med subklinisk åderförkalkning (125,7 vs 1117,4 mg/dl). Förening bevisar dock inte orsakssamband. Psykisk stress kan till exempel höja kolesterolet med 10–50% under en halvtimme [ 18 , 19], och mental stress kan orsaka åderförkalkning genom andra mekanismer än en ökning av LDL-C; till exempel via högt blodtryck och ökad trombocytaggregation". 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 När det kommer till fett så är det näringen du ska tänka på framförallt eftersom det är det som din kropp behöver att få in. Det finns fettlösliga vitaminer och du behöver fett för att ta upp dessa. Kolesterolet kan kroppen tillverka själv. Äter du mindre av det kommer den att tillverka mer om den anser sig behöva det. Om din kropp av något skäl som vi inte vet vill hålla högre LDL halt just nu kommer den att göra det. Det kan vara stressen eller inflammationen i kroppen som gör att du har förhöjd kolesterol. Men då är det stressen och inflammationen man ska jobba med och inte kolesterolet. Det kan också vara så illa att just då du gjorde testet (se vad @Cederulla har skrivit om kolesterolets upp och nergångar) var kolesterolet extra högt och nu ska du ställa om ditt liv efter det här testet. Vår underhudsfett är vårt matförråd. Finns det ingen mat så är det tänkt att kroppen ska börja plocka från förråden. Så är det också med andra djur. När man äter animaliskt fett få man med näring. Vad får man i sig när man äter vegetabilisk fett som till större delen består av fleromättade och enkelomättade fettsyror? Man får omättade fettsyror som har dubbla bindningar mellan kolatomer. Det gör dem oxideringskänsliga. Syret ansluter sig till de dubbla bindningarna eftersom den kan och då bildas det andra ämnen som kan vara giftiga vilket leder till mer inflammation i kroppen. Du kanske ska läsa The Big Fat Surprise av Nina Teicholz för att få lite bakgrund till dagens kolesterolhets och hur det hela startade. När man började rekommendera folk att äta mer av det omättade fettet har de inte blivit hjärtfriskare eller smalare utan cancern har börjat öka. Om man ser på det hela utifrån statistiskt perspektiv så har inte rådet att äta mindre mättad fett (mindre ägg och bacon) blivit till en dundrande succé. Är det då så smart att byta ut det mättade stabilare fettet mot omättat? 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts