Irre Posted September 25, 2021 Share Posted September 25, 2021 Ja, vad säger ni, är det ens möjligt att äta bröd vid strikt diet? Om ja, vilka ingredienser ser ni som OK och inte? Bortsett från de uppenbara då, spannmål och socker. Har hört från något håll att bakpulver inte är OK, från någon annan att blodglukosen kan blivit påverkad även med "keto-bröd". Då jag hade brödabstinens och redan införskaffat en del glutenfritt/spannmålsfritt innan jag ganska hastigt beslöt mig för att köra keto så testade jag iallafall, från ett paleo-recept och använde pumpamjöl/kokosmjöl, mandelmjöl ,psyllium, xanthangummi/bakpulver/ägg/olivolja. Xanthangummi har jag läst en rapport om som kommit fram till att det t o m är bra för hälsan och inte bör emotsäga en paleo-kost, eftersom det inte är några kolhydrater i så utgår jag ifrån att samma gäller keto. Det blir väldigt mättande så det blir ju inte några stora skivor per måltid, men man kanske ändå ska passa sig för att äta det flera gånger per dag. Vad tror ni? Har ni andra tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Frökex. Mer som knäcke. Med mycket pålägg blir det lågt GL (glykemic load). Sedan tror jag att någon enstaka tunn skiva av något mandelmjölsbaserat bröd kan funka utan att påverka ketosen. För de flesta ligger nog svårigheten i att stoppa där, med en enda tunn skiva... Många mackomaner finns det... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 I början av min LCHF-karriär höll jag också på att leta substitut, baka och experimentera. Blev besviken och ledsnade snart eftersom det aldrig blev som riktigt bröd. Sen skippade jag brödet helt för riktig mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 On 2021-09-26 at 08:16, MariaF sade: Frökex. Mer som knäcke. Med mycket pålägg blir det lågt GL (glykemic load). Sedan tror jag att någon enstaka tunn skiva av något mandelmjölsbaserat bröd kan funka utan att påverka ketosen. För de flesta ligger nog svårigheten i att stoppa där, med en enda tunn skiva... Många mackomaner finns det... Tack för tips! Borde funka bra som "påläggshållare" Om jag bakar blir det ju inte direkt en skiva per dag, eftersom det finns där så att säga och är en färskvara, men en skiva per måltid kan jag absolut nöja mig med. Ett bröd så rikt på protein och fibrer som exemplet jag provade är inget man blir sugen av direkt, snarare proppmätt efter en liten bit Är jag ändå sugen brukar det vara snarare på toppingen än mackan som man ändå inte skulle lyckas pressa i sig mer av. Får kanske bli bättre på att frysa in istället för att äta upp det kontinuerligt inom några dagar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 Jag förstår vad du menar... Är nog till större del redan omvänd på så vis, tack och lov. Det är nog vanan som är boven och att något inom en vill påminna om hur enkelt det var när man kunde använda nästan vadsomhelst, mot när man ska utesluta allt möjligt. Har försökt dra ner även på mjölkprodukter, just i dagsläget blir det bara relativt små mängder smör och lite grädde i kaffet (eller just nu inte ens det, hällde ut grädden i förskräckelse när jag såg att det var förtjockningsmedel i det, så dricker kokos-/mandelmjölk i kaffet). Då "alla" goda recept verkar bestå av antingen creme fraiche, grädde eller särskilt ost så blir det lätt att man hamnar i känna sig begränsad och frustrerad när man letar goda recept istället för att se möjligheterna. Tänkte prova återinföra lagrad ost och feta för att se om det skapar mindre cravings. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 Det här bakar jag i perioder och äter en om dagen av. Har ersatt kokosmjölet med ytterligare en halv deciliter po-fiber. Tycker det är helt okej som underlägg till pålägg! Jag använder ganska mycket brödkryddor, för det mesta både anis, fänkål och kummin, och ganska mycket salt. Kavlar ut mellan bakplåtspapper. Om man istället kavlar ut det på ett helt papper och gräddar det i ugnen så blir det hårdbröd/kex. Men det blir lite för gott för mig, så då äter jag gärna mer än jag mår bra på... Jag brukar göra dubbel sats och då blir det 18 kh för hela satsen, delat på 20-25 bröd. Inte så farligt att ta sig nån macka alltså. Kanske går lättare för er att baka om ni får receptet också! https://www.lchfarkivet.se/recept/susannes-tunnbrod/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 6 timmar sedan, Irre sade: hällde ut grädden i förskräckelse när jag såg att det var förtjockningsmedel i Då köpte du inte äkta vara - ekologisk ohomogeniserad vispgrädde 40%. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 iAnna; jaa den verkar ju fantastisk! Synd att man inte bor i Norrland längre! Det bidde en Änglamark som iallafall bara hade en ingrediens, får väl räknas som nära nog. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 Jamtlandstjej, vad är det för bröd du menar där du skriver "det här brödet"? Har inte ens en riktig ugn (använder micro med varmluft, tar dubbelt så lång tid och är störigt att lyssna på...) så risken att det blir nå stora satser eller ofta är minimal, haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 7 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Det här bakar jag i perioder och äter en om dagen av. Tror du glömde receptet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 11 timmar sedan, MariaF sade: Tror du glömde receptet... Aha...den lilla detaljen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 11 timmar sedan, Irre sade: "det här brödet"? Recept på plats i inlägget... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 28, 2021 Author Share Posted September 28, 2021 2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Recept på plats i inlägget... Verkar toppen, tack! Särskilt bra att jag slipper använda min så kallade ugn, haha Håller tummarna att det funkar att byta pofiber mot psyllium. Hittade en omvandlingstabell som säger att 3dl Pofiber motsvarar 6 msk Psylliumhusk, om det nu är samma som malda psylliumfrön 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 29, 2021 Share Posted September 29, 2021 21 timmar sedan, Irre sade: Verkar toppen, tack! Särskilt bra att jag slipper använda min så kallade ugn, haha Håller tummarna att det funkar att byta pofiber mot psyllium. Hittade en omvandlingstabell som säger att 3dl Pofiber motsvarar 6 msk Psylliumhusk, om det nu är samma som malda psylliumfrön Nej det bytet skulle jag inte göra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 29, 2021 Author Share Posted September 29, 2021 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Nej det bytet skulle jag inte göra! Hmm, vad synd har inte hittat Pofiber på tre olika affärer i närheten. Får fortsätta leta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 29, 2021 Share Posted September 29, 2021 49 minuter sedan, Irre sade: Hmm, vad synd har inte hittat Pofiber på tre olika affärer i närheten. Får fortsätta leta. Glutenfria hyllan! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 29, 2021 Author Share Posted September 29, 2021 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Glutenfria hyllan! Haha ja, så långt har jag förstått Väldigt olika vilket utbud butikerna väljer att ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 29, 2021 Share Posted September 29, 2021 56 minuter sedan, Irre sade: Haha ja, så långt har jag förstått Väldigt olika vilket utbud butikerna väljer att ha Be butiken ta hem! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 29, 2021 Author Share Posted September 29, 2021 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Be butiken ta hem! Det är ju en idé förstås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 29, 2021 Share Posted September 29, 2021 8 timmar sedan, Irre sade: Haha ja, så långt har jag förstått Väldigt olika vilket utbud butikerna väljer att ha Eller så köper man på nätet: https://www.apotea.se/semper-pofiber-125-gram?gclid=CjwKCAjwndCKBhAkEiwAgSDKQQxxGqkKCov8lGAU-uNLZEiGHSRAyqHh2Kt6EFoqTO_ZOp6CTPBG7RoCISIQAvD_BwE På typ Ica Supermarket och större brukar man kunna hitta det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irre Posted September 30, 2021 Author Share Posted September 30, 2021 14 timmar sedan, MariaF sade: Eller så köper man på nätet: https://www.apotea.se/semper-pofiber-125-gram?gclid=CjwKCAjwndCKBhAkEiwAgSDKQQxxGqkKCov8lGAU-uNLZEiGHSRAyqHh2Kt6EFoqTO_ZOp6CTPBG7RoCISIQAvD_BwE På typ Ica Supermarket och större brukar man kunna hitta det. Tack för tips! Kommer nog bli online-beställning nästa gång jag beställer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts