Jump to content

Nybörjarfrågor


Irre
 Share

Recommended Posts

Hej! 
Jag började egentligen min plan att gå ner i vikt för 8 veckor sedan, som då bestod i att fasta bort kilona. Delvis långfasta, men det mer av att få en kickstart och i förhoppning om hälsofördelar, började med 4,5 dygns vattenfasta, har sedan dess gjort en 3-dygns, en 2-dygns och en till 2-eller 3-dygns planerat i Oktober. Däremellan 2-3 dagar per vecka med 20-24 timmarsfasta men inte planerade dagar utan lite halvspontant när det känns läge för det. Har ibland känt att man behöver vila mentalt från det ett tag efter en långfasta. 
Hursomhelst så började jag tänka på kosten emellan också, har tidigare varit inne på paleo, fick upp ögonen för LCHF men stack lite i ögonen med mjölkprodukter i nästan alla recept man kunde hitta. Men efter att ha läst på lite om sätt att variera och tanken bakom bestämde jag mig för att gå all in med Keto när jag ändå var i farten. Det var ca 2 veckor sedan jag gick över helt. Känns längre, haha! 

En fundering som har dykt upp är att många verkar förespråka periodisk fasta och Keto, men samtidigt verkar vissa "faste-tankar" gå emot Keto? Till exempel, jag som har inställningen att jag gärna har det ganska oregelbundet - dels pga oregelbundna tider för mig över veckorna, dels pga att jag gillar tanken på att kunna vara flexibel och inte behöva äta på vissa bestämda tider eller ens alla måltider. Den oregelbundenheten verkar inte gå så bra ihop med att få i sig si och så mycket fett och protein per dag, och tanken att kroppen ska ha ett stadigt intag av fett under tiden man programmerar om till fett-drift så den inte tycker att den behöver använda kolhydrater. En Keto-forskare jag såg hålla föreläsning nyligen på YT tyckte att fasta i samband med Keto rentav var dåligt om det inte rör sig om max 16h-fastor och det verkade ju vara en person med koll. 
Det här blir ju lite skevt i mitt huvud när man börjat i andra änden och använder Keto som förstärkning och förenkling av fastan. Men det är ju ganska mycket "jobb" i onödan om man nu inte skulle få någon nytta av själva Keto-dieten på det viset.? Kan tillägga att 16-timmars fastor inte är så jätteintressant för mig då jag inte vill behöva göra det varje dag för att få resultat, och hittills aldrig märkt några synbara resultat av det på vågen. Kan vara placebo också då jag hört att lite längre fastor ofta är mer effektivt för kvinnor, men det är iallafall ganska ofta jag märkt -0,2kg direkt i samband med dom, efter 16-timmars har det oftare hänt att jag ligger lite över jmft med dagarna innan. 

Hittills har jag inte märkt att jag fått någon viktnedgång av Keto, fast jag hade nån platå innan också, och har haft en blöt tequilakväll under tiden vilket jag kan förstå bromsar ner (fast morgonen efter var min lägsta vikt hittills ;) ). Det är inte så att jag funderar på att sluta, men tror ni combon är hållbar? 

Min startvikt för 8 veckor sedan var 75,5kg, förhoppningen var att börja starkt med 1kg/vecka i 12 veckor, vilket jag var i fas med när jag började med Keto (ca 69kg). Förutom lägstanivån efter tequilakväll (68,1kg) så känner jag mig nu lite plumsig och brukar ligga på ca 69kg. Med 4v kvar och mål på 63,5kg börjar det kännas orealistiskt... 
Slutmålet är 55kg (minus 20kg) då jag gärna vill hamna på en bra löparvikt, delmålet är dom där 63,5kg vilket betyder att BMI hamnar inom normalvikt. Sedan tänkte jag att man kan ta det lite lugnare med fastan och låta resten ta längre tid.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanske ska tillägga att funderingen är ju då hur ni ser på combon fasta/Keto med lite längre oregelbundna fastor? Risk att sabba? 
Vinstlott idag iallafall, 67,4 på vågen! I fas igen :) Efter 2-dygnsfastan i helgen. 
 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Irre sade:

... funderingen är ju då hur ni ser på combon fasta/Keto med lite längre oregelbundna fastor? Risk att sabba? 

Är ingen expert på varken fasta eller ketos, men för mig hänger det ihop. Ju mer ketogent jag äter desto lättare blir det att fasta. Fastar nu typ 23 h om dygnet. Har läst att det ska funka bättre med oregelbundna fastor, ibland 36 h, ibland 3-4 dagar, ibland varje vecka, ibland varannan månad.

Förstår inte riktigt vad du menar med "risk att sabba?". Sabba vaddå? 🤔

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, iAnna sade:

Är ingen expert på varken fasta eller ketos, men för mig hänger det ihop. Ju mer ketogent jag äter desto lättare blir det att fasta. Fastar nu typ 23 h om dygnet. Har läst att det ska funka bättre med oregelbundna fastor, ibland 36 h, ibland 3-4 dagar, ibland varje vecka, ibland varannan månad.

Förstår inte riktigt vad du menar med "risk att sabba?". Sabba vaddå? 🤔

Förstår att du blir förvirrad, jag med, därav frågan 😂
Tror att en, mindre pålitlig källa, påstod det pga risken att gå in i "svält", kanske också risken att få näringsbrist, men det beror ju såklart helt på vad man får i sig under sitt ätfönster. En annan, ganska pålitlig källa, påstod att man ska försöka få i sig fett regelbundet åtminstone tills man är "fat-adapted" alltså kanske ca 4 veckor in i en Keto-diet (eller längre? kommer inte ihåg), men eftersom denna källa också förespråkar fasta så tror jag mer det rörde sig om att vara konsekvent med det under ätfönstren. Den tredje gav tyvärr ingen motivering. Kan vara anti-långfasta överhuvudtaget. Som en del av en diet åtminstone.  

Kan väl erkänna att jag är lite slarvig med att "äta ordentligt under ät-fönstret", det blir ju så om man börjar sitt ätfönster antingen med en soppa/buljong efter en fasta, eller bara en kopp kaffe eller två med grädde innan man orkar fixa dagens första riktiga mål. Eller när man råkar dra på det så det blir två mål inom 8-timmarsfönstret istället för 3. Men får i mig bra grejer när man väl käkar. 
Imponerad att du kör 23-timmars! Är ju en sak att göra det ibland mot för varje dag

Btw, vill väldigt gärna nå mitt 12v mål om det är möjligt men är lite orolig att jag stannar av eller t o m lägger på mig nu när jag ska komma igång att träna efter flunsa. 
Tror ni det kan funka bra att köra cykler veckovis, t ex en "hård" vecka med många pass, nästa vecka bara ett pass och promenader? Eller kanske annat att tänka på för att inte öka i vikt pga träning? 
Edit: tror jag frågar om det i träningsrelaterade delen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uppdatering: 

Ligger efter, knappt 2v kvar och fortfarande är "lägsta-vikten" 66,5 kg, pendlar en del från dag till dag. Fortfarande hopp om 64,5kg till 22/10 men det minskar la för varje dag som går utan resultat på vågen. Kan vara för att det blivit lite färre fastedagar eller för att jag är igång och tränar igen. 

Det jag tycker är lite konstigt är att jag liksom känner mig uppsvälld de allra flesta dagar jag inte fastat minst ca 20 timmar (oberoende av dag i månaden). Så mäta omfång tror jag inte skulle ge några glädjebesked heller, iallafall där det räknas, mage och lår. Men magen mår överlag väldigt bra så känns konstigt om det skulle vara maten man blir uppsvälld av, även om det väl är den logiska slutsatsen annars. 🤔 Är inte så jag käkar samma varje dag heller även om en del grejer återkommer ofta (exempelvis kaffe med grädde och ägg i olika former). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Irre sade:

Det jag tycker är lite konstigt är att jag liksom känner mig uppsvälld de allra flesta dagar jag inte fastat minst ca 20 timmar (oberoende av dag i månaden).

Hur mår din tarm? Kan det vara intoleranser av något? Kasein kanske? Ägg? Kål? Lök?

Och mäter midjan ska du göra strax under revbenen (sa sköterskan på företagshälsovården) för då slipper man de värsta svängningarna pga svullnad eller uttöjd mage efter graviditet. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, MariaF sade:

Hur mår din tarm? Kan det vara intoleranser av något? Kasein kanske? Ägg? Kål? Lök?

Och mäter midjan ska du göra strax under revbenen (sa sköterskan på företagshälsovården) för då slipper man de värsta svängningarna pga svullnad eller uttöjd mage efter graviditet. :)

Hmm, har funderat i dom banorna också, fast jag har haft "något IBS-liknande" i ca 14 år och aldrig känt mig så bra i magen överlag som nu, så har troligen eliminerat allt eller åtminstone att käka större mängder av sånt man är känslig av. Iom att jag kan tänka mig att mjölkprodukter är en sån grej har jag skurit ner på det rejält fast inte eliminerat helt. Grädden i kaffet skulle det kunna vara... Dricker ju ändå 2-3 koppar nästan varje dag. Inte hittat något bra att ersätta det med 

Den uppsvullna känslan nu är nog mer i stil med när man normalt sett samlar på sig mer vatten av hormonella skäl och kanske maten i magen? 🤔 fast i princip varje dag då istället för i perioder. Svårt att sätta fingret på det, kan vara att man känner sig mer "sladdrig" också, kanske i combo med lite över-mätt.
Det skulle eventuellt kunna vara fastan som krympt magsäcken så man kanske inte mår lika bra på metoden att käka få men protein- och fettrika måltider? Eller nån slags mineral-/vatten-obalans, eller hormonellt förstås. 

Från vad jag har lärt mig om fasta och kanske i synnerhet Keto så är jag lite skraj för att köra mellanting där man får i sig lite kalorier men mest flytande föda. Men när jag ska plugga/jobba/träna (dvs nästan varje dag) känner jag att jag får svårare att vakna till ordentligt och koncentrera mig om jag är på 0 kalorier (vattenfasta). Gör man tvärtom och lägger fastan på kvällen/natten får jag svårare att sova. Å andra sidan verkar magen må bra av att få vila ganska mycket. Att den tycker att t o m mina små mål mat, eller i synnerhet om man råkat lassa på lite extra pga att något är gott, blir för mycket att hantera. Så just nu klurar jag på om man vågar prova något OMAD-aktigt men fylla ut med kaffe, benbuljong och eventuellt soppor.    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...