Jump to content

Enformig keto-diet? Tips på väldigt enkla recept

Irre

Recommended Posts

Jag har lyckats influera min käre far till att prova Keto en vecka iallafall. Han hade insett att hans blodsocker ligger för högt och vill absolut inte bli satt på mediciner, så timingen motivationsmässigt var bra. 
Nu är ju inte han någon som gärna står vid spisen, det mesta ska helst vara färdigt eller gå att micra 😅 han är också lite selektiv med proteinerna, ägg går ju bra, och lax, och kött, men den senare tror jag är nästan lite för jobbigt att tillaga, haha. Broccoli och Blomkål går bra som grönsaker, och en del annat, men dom ska ju helst lagas också då. Avocado hade funkat om det inte vore för att det är så svårt att få tag på fräsch avocado i mataffärerna. Dom kostar en massa, har själv varit med om att de visar sig vara dåliga redan samma dag eller att man aldrig lyckas tajma in när de mognar, så jag förstår dilemmat. 
Som en kompromiss skulle han testa köra samma en hel vecka, bara lax och broccoli/blomkål och lägga till kokosolja eller MCT-olja, kanske lite variation i form av keso, majonäs t ex. 

Har ni några tips till någon i den sitsen? Han är ju 70+ så man kan förstå att det är knepigt att lära gamla hundar sitta. 
Vad tycker ni annars om variation? Skulle det t ex kunna funka att äta broccoli och/eller blomkål varje dag som tillbehör? Eller bör man variera sig?

• Like 1

Tacos, köttfärssås med grönsaker eller någon typ pytt i panna är väldigt enkla maträtter, men visst en kostomläggning kan vara jobbigt i början.. Min erfarenhet av avokado är att om man köper de som ligger i 2 eller 3 pack och heter mogen avokado brukar sällan vara dålig kvalitet (särskilt om det varit i kyld) till skillnad från de som ligger separat eller i nät. 

• Like 3

Stekt lever med lök.

Ägg med eller utan bacon kan varieras i det oändliga - med olika kryddor. 

Steka en entrecôte, salt och peppar, med hemmagjord kryddsmör (eller det kanske är överkurs?).

Inte behöver man variera sig så mycket, så länge man håller sig till näringsrika och näringstäta råvaror.

• Like 5

Tack så mycket för alla tips! :)

Sniffe: Ska komma ihåg att tipsa om avocado-grejen, brukar faktiskt också göra så, upplevt att oddsen varit bättre, bara att man får käka mycket om dom inte ska hinna bli dåliga. 

Tyvärr är ju matlagningsviljan på en betydligt lägre nivå än förslagen 😂 Han tycker det blir för mycket disk när man ska laga grejer i spisen eller i ugnen 🤣 Tror att laxen är ett undantag pga att det är så smidigt att göra folielax, blomkål/broccoli lär köras i micron. Keso är ju klockrent i måttliga mängder iom att det inte behöver tillagas alls. Något tips på tillbehör till keson kanske?   

Köttet är inte alls svårt att tillaga. Det är bara om man steker det för länge blir en skosula. Man tar en entrecote, steker det lätt i smör, saltar, pepprar och äter. Finns det något snabbare eller enklare? När han upptäcker vad gott det är kommer motivationen. Man tror att det är dyrt men när man har plockat bort all krims-krams runt om och gör det enkelt för sig blir det billigare. 

• Like 3
  • Thanks 1
  • Boom 1

7 timmar sedan, Katerina sade:

Köttet är inte alls svårt att tillaga. Det är bara om man steker det för länge blir en skosula. Man tar en entrecote, steker det lätt i smör, saltar, pepprar och äter. Finns det något snabbare eller enklare? När han upptäcker vad gott det är kommer motivationen. Man tror att det är dyrt men när man har plockat bort all krims-krams runt om och gör det enkelt för sig blir det billigare. 

Jag hoppas att han ska hitta den motivationen själv om man märker att det funkar (har effekt på blodsockret), men som sagt, just nu är det för mycket jobb. 

Även om jag personligen inte låter bli sånt pga det, fast blir sällan ändå pga att gräsbetat är svårt att hitta och kostar ca 3-400kr/kg, så blir det ändå totalt sett förvånansvärt mycket jobb för "enkla" recept när man ska laga mat till en person och inte har någon diskmaskin. Lagar man vid varje måltid så blir det ju tillbehören som ska diskas ofta utöver tallrik osv. Lagar man inte vid varje måltid blir det matlådorna istället. Hörs vem jag brås på haha :) 

• Confused 4

@Irre tyvärr har många av oss fått inse att man kan inte lita på matindustrin om man också vill att maten ska göra en frisk. Alla dessa färdiga rätter innehåller för mycket tillsatser som ska kontrollera smak, lukt, konsistens och hylltid men näringsvärdet är sisådär. Man måste gå tillbaka till grunden och äta så obehandlat som möjligt. Så om man inte tycker om att stå i köket kan man ju äta kött. Köttet kan man äta rått dessutom och smaklökarna förändras. Det finns numera ganska många som väljer att äta rått kött och inälvor för att få bukt med autoimmuna sjukdomar. Köttet innehåller den näring man behöver. Då behöver man inte ens en micro. Kanske något för din far om han har en sådan aversion mot matlagningen. Man behöver inte blicka så långt tillbaka i tiden för att hitta en klassiker - råbiff med äggula.  

• Like 2
  • Thanks 1

34 minuter sedan, Katerina sade:

@Irre tyvärr har många av oss fått inse att man kan inte lita på matindustrin om man också vill att maten ska göra en frisk. Alla dessa färdiga rätter innehåller för mycket tillsatser som ska kontrollera smak, lukt, konsistens och hylltid men näringsvärdet är sisådär. Man måste gå tillbaka till grunden och äta så obehandlat som möjligt. Så om man inte tycker om att stå i köket kan man ju äta kött. Köttet kan man äta rått dessutom och smaklökarna förändras. Det finns numera ganska många som väljer att äta rått kött och inälvor för att få bukt med autoimmuna sjukdomar. Köttet innehåller den näring man behöver. Då behöver man inte ens en micro. Kanske något för din far om han har en sådan aversion mot matlagningen. Man behöver inte blicka så långt tillbaka i tiden för att hitta en klassiker - råbiff med äggula.  

Tack för tipset! Tror att han gillar råbiff så det kan nog funka. 👌

Ja det första steget är ju att inse att färdigmat inte kommer vara ett alternativ längre (det tror jag han förstått), och äta ute blir svårare men förhoppningsvis inte omöjligt. Jag är bara så glad att motivationen finns att testa överhuvudtaget så man vill ju försöka se möjligheter. :) 

Eftersom jag själv är sjuttioplussare med begränsade matlagningskunskaper kanske mina erfarenheter kan vara av intresse.

För det första: skaffa diskmaskin, om det går!  Man kan tycka att det är onödigt i ett enpersonshushåll, men för en lchf:are sparar det tid och arbete. Jag använder många feta matvaror (stekfläsk!) och stora mängder matfett (ett halvt paket smör i veckan plus olivolja till salladen) och då blir tallrikar, bestick och redskap svårdiskade. Men med en liten diskmaskin blir det perfekt diskat och man kan ställa undan grejerna i maskinen så fort man har ätit färdigt.

Enkel mat: korv, om man hittar en sort med hög kötthalt. Djupfrysta hamburgare, också med mycket kött och inte en massa utfyllnad. Köttfärs: Hittade ett recept hos Diet Doctor som jag tror kallades köttfärstallrik. Jag tar ett halvt kilo köttfärs och fördelar den i en stekpanna där jag smält några matskedar smör. Sedan bryner jag färsen under omrörning tills vätskan är borta. Serveras med grönsallad och kanske en tomat. För mig blir det lagom att spara hälften till lunchen nästa dag. Makrill med tomatsås, på burk. Serveras tillsammans med två stekta ägg och sallad. Det finns mer...

• Like 2

14 timmar sedan, Borje sade:

Eftersom jag själv är sjuttioplussare med begränsade matlagningskunskaper kanske mina erfarenheter kan vara av intresse.

För det första: skaffa diskmaskin, om det går!  Man kan tycka att det är onödigt i ett enpersonshushåll, men för en lchf:are sparar det tid och arbete. Jag använder många feta matvaror (stekfläsk!) och stora mängder matfett (ett halvt paket smör i veckan plus olivolja till salladen) och då blir tallrikar, bestick och redskap svårdiskade. Men med en liten diskmaskin blir det perfekt diskat och man kan ställa undan grejerna i maskinen så fort man har ätit färdigt.

Enkel mat: korv, om man hittar en sort med hög kötthalt. Djupfrysta hamburgare, också med mycket kött och inte en massa utfyllnad. Köttfärs: Hittade ett recept hos Diet Doctor som jag tror kallades köttfärstallrik. Jag tar ett halvt kilo köttfärs och fördelar den i en stekpanna där jag smält några matskedar smör. Sedan bryner jag färsen under omrörning tills vätskan är borta. Serveras med grönsallad och kanske en tomat. För mig blir det lagom att spara hälften till lunchen nästa dag. Makrill med tomatsås, på burk. Serveras tillsammans med två stekta ägg och sallad. Det finns mer...

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! :) 
Ska se om något av det duger. Bra med inspiration hursom! 

Då ska jag komma med ytterligare ett tips. För ett par månader sedan lärde jag mig att steka annan fisk än lax. Jag brukar köpa frysta filéer av torsk, rödspätta och vitling. Tinar en filé i en plastpåse i varmt vatten - eller i mikron. Smälter en rejäl klick klick smör i en stekpanna. Pannan ska vara varm, inte het. (Här måste man pröva sig fram. ) Jag lägger i fisken och vänder den efter några minuter. Pepprar och saltar.

Som tillbehör har jag broccoli, blomkål, brysselkål eller haricots vertes, som finns att köpa i påsar i frysdisken. Hur man ska anrätta grönsakerna i mikron står på påsen. När kålen eller bönorna är kokta lägger jag dem på en tallrik. Och när jag känner att fiskfilén är klar lägger lägger jag den ovanpå grönsakerna och avslutar med att skrapa ner överflödigt fett ur stekpannan så att det hamnar ovanpå fisken. Fett är nyttigt!

• Like 3