ninapson Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Är ny på det här med LCHF, har kört strikt enl alla böcker jag läst i tre veckor. Har inte velat väga mig utan mätt mig istället. Minskat 5 cm i midjan och över rumpan (finns massor att ta av)... Men, igår vägde jag mig. -2,4 stod vågen på och då kunde jag inte hjälp att ändå känna mig lite besviken! Hade trott att det skulle vara minst 3 kg, gärna mer! Jag upplever enorma hälsovinster med att äta enl LCHF, allt från regelbunden avföring till uteblivet magknip, jag är mycket piggare och känner mig inte uppblåst. Min fråga till alla er erfarna, har jag gått ner för lite på dessa tre veckor? Jag har räknat kcal och legat på cirka 1500 dagligen, den veckan jag räknade. Vet att många säger att man inte ska räkna kcal men jag var tvungen för att få en uppfattning, åt tills jag blev mätt. Hur mycket borde man gått ner? Fått uppfattningen att alla fullkomligt RASAR i vikt första veckorna... Väger ändå 90 kg... Tacksam för någon reflektion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Ditt resultat är utmärkt. Fortsätt så. Det finns några få som rasar i vikt men de flesta som äter LCHF kryper sakta ner i vikt, typiskt några hekto i veckan. LCHF är ingen snabb lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Det är så olika, det är långt i från alla som rasar i vikt från början. De flesta går ner ett par kilo mycket snabbt för att kroppen släpper iväg en massa vätska som kolhydraterna har bundit (du kanske märke att du var tvungen att kissa ofta de första två dagarna). En mindre del av vätskan kommer tillbaka. Kroppen omvandlas också en del, om du minskat så mycket som 5 cm men "bara" 2,4 kg kan du ha fått lite mer muskler och samtidigt som fettmängden minskat. 5 cm tycker jag personligen är enormt mycket på bara 3 veckor liksom 2,4 kg. Ofta anges att man ska minska 0,5-1 kg /v och du ligger ju i den övre delen av intervallet. Jag har ungefär ätit strikt 9 dagar av 10 och liberalt den 10 dagen i ca 3,5 månad och jag har minskat ynka 6 cm om rumpan men 10 cm i midjan. Någon våg har jag inte men jag vet att vikten var tresiffrig + när jag började så det fanns och finns fortfarande massor att ta av. Hur kroppen reagerar beror på massor av faktorer som om du är man eller kvinna, kvinna i eller efter övergångsålder, hur mycket och ofta du bantat (svält dig) förut, hur stor övervikt du har, hur mycket du rör dig, hur trygg kroppen är med att släppa ifrån sig sina lager och säker minst 10 andra anledningar till. Tänk också på lchf som en livsstil, inte en snabb-bantarkur, och lägg fokus på alla övriga hälsovinster du gjort och må gott bara av det. Kilona kommer att försvinna. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Är ny på det här med LCHF, har kört strikt enl alla böcker jag läst i tre veckor. Har inte velat väga mig utan mätt mig istället. Minskat 5 cm i midjan och över rumpan (finns massor att ta av)... Men, igår vägde jag mig. -2,4 stod vågen på och då kunde jag inte hjälp att ändå känna mig lite besviken! Hade trott att det skulle vara minst 3 kg, gärna mer! Jag upplever enorma hälsovinster med att äta enl LCHF, allt från regelbunden avföring till uteblivet magknip, jag är mycket piggare och känner mig inte uppblåst. Min fråga till alla er erfarna, har jag gått ner för lite på dessa tre veckor? Jag har räknat kcal och legat på cirka 1500 dagligen, den veckan jag räknade. Vet att många säger att man inte ska räkna kcal men jag var tvungen för att få en uppfattning, åt tills jag blev mätt. Hur mycket borde man gått ner? Fått uppfattningen att alla fullkomligt RASAR i vikt första veckorna... Väger ändå 90 kg... Tacksam för någon reflektion! Din känsla av besvikelse kan jag förstås inte klanka ner på för den kan du inte hjälpa. Det enda jag vill säga är att det är absolut inte alla som "rasar" i vikt men förmodligen är det DE historierna som lyfts fram med buller och bång. Jag har snart gått ner 44 kg totalt och jag har aldrig "rasat" massor av kilon i månaden utan legat på OMKRING 0,5 kg i veckan. Jag säger omkring därför att det är inte statiskt, utan ena veckan kan det vara mer jag går ner och andra veckor står det still eller är lite mindre. Detta är helt naturligt. Jag tycker du ska försöka programmera om hjärnan till att inte tänka negativt om du någon vecka/månad inte går ner så mycket som du räknat med - eller egentligen...försök att inte i förväg tänka eller planera att "nu ska jag gå ner si eller så mycket denna veckan". För det sätter bara onödig press och stress på dig som faktiskt kan göra att du INTE går ner! Du har bara hållit på i tre veckor så ditt resultat är jättebra. Du måste vara beredd på att det kommer "motgångar" i form av platåer, eller att du gör avsteg som bromsar upp proceduren men det viktiga är att du är ÄRLIG mot dig själv när detta händer. Fråga dig själv om du verkligen hållt dig på banan? Har du inte det så har du förklaringen men har du gjort det helt ärligt så fortsätt bara i samma spår utan att genast börja ändra hit och dit - låt kroppen får ro. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Du har snarare gått ner för fort.. vilket kommer att straffa sig senare!! Men.. som regel så brukar de flesta tappa vatten i början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ninapson Posted May 4, 2013 Author Share Posted May 4, 2013 Tack snälla för era kloka kommentarer! Jag tar de till mig och fortsätter med min nya livsstil! Är som sagt ny men det känns oerhört tryggt att ha er med mig på resan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Inför dig själv, välj ett av följande: 1) Det utseende du önskar. 2) Den vikt du önskar. Är du lik de flesta människor (som inte har akuta hälsoproblem) så väljer du alternativ 1. Frågor man ex. människor som tränar på gym varför de tränar eller vad de har för mål med sin träning så är det inte ovanligt att de svarar "för att må bättre" eller "för att bli starkare". Ändå är det inte ovanligt att just dessa människor som påstår sig ha som främsta mål med sin träning att bli hälsosammare och starkare...är de som (ofta i smyg) står och kollar in spegelbilden. Är det måhända för att de tror att styrkan och hälsan syns där? Viktförändringen är enbart att betrakta som ett mätverktyg för ditt mål. Det är alltså (sannolikt) inte målet per se. Ur detta perspektiv så är måttbandet således ett klart bättre mätverktyg och med tanke på att det visade som det gjorde så har du all anledning att känna dig nöjd. Omvänt, fundera på om du verkligen skulle må så lattjolajbans om vågen visade -10 kg samtidigt som måttbandet visade +10 cm (och spegeln brutalt nog backade upp detta)? Som Zepp redan antytt så är ca 0.8 kg/vecka, åtminstone på längre sikt, om något en lite för snabb viktnedgång om man är intresserad av kvalitetsminskning. Kort och gott, ge det lite tid och inse att det spelar ingen roll vad du "presterar" den här veckan så länge kommande månader (eller i värsta fall året) leder dig fram till önskat slutmål. Tänk även på att du sannolikt inte "presterade" åt andra hållet, dvs gick upp vikten, från en vecka till en annan utan det var sannolikt över längre tid. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Är ny på det här med LCHF, har kört strikt enl alla böcker jag läst i tre veckor. Har inte velat väga mig utan mätt mig istället.............................. Bry dig inte så mycket om vågen utan lite mer på måttbandet för kroppen vill sitt eget bästa och prioriterar därefter. Ibland kan den komma på att bättra på muskler som några av de större på kroppen och hjärtat. Ibland kanske den prioriterar reparationer av inre organ etc. Detta gör att man ibland kan ha svag viktnedgång eller till och med går upp lite i vikt. Kroppen har inte alltid samma prioriteringar som en själv och den kanske till och med är förståndigare men du kan nog tryggt lita på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts