Jump to content

Dagbok: Trollets LCHF-satsning


Ketostrollet
 Share

Recommended Posts

Idag började jag min resa mot de ibland så ouppnåeliga 58 kilona. Tänker uppdatera hur det går här för möjligheten att få stöd och råd från er andra. Ser det också som en kontroll av hur det går och lite roligare än att bara skriva för mig själv, stor risk att jag inte gör det då. :)

Vikt: 67,5 kilo

Mål: 58 kilo 

Jag har kört LCHF tidigare och mått mycket bra på kosten, tycker dock att det är svårt socialt. Körde för ett år sedan och gick då ner från 72,5 till 62 men har sedan i våras gått upp mer och mer. Nu är det dags att dra i nödbromsen. Förra gången var målet också 58 men jag kom aldrig dit. Det jag gillar allra mest med LCHF är att slippa hungern och det ständiga suget som jag annars har. Min stora utmaning i livet är typ att undvika att hetsäta smörgåsar, det är en stor utmaning ska ni veta. Med LCHF så bara försvinner det begäret. Som en drog som släpper taget om mig. En frihet.

En svårighet på LCHF är träningen. Jag som många andra har ju blivit helt padelgalen och under de första veckorna är det tufft att köra en hård match är jag rädd för. Hur gör ni andra där? Äter ni något litet innan träning? I så fall vad?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-30 at 15:23, Ketostrollet sade:

En svårighet på LCHF är träningen. Jag som många andra har ju blivit helt padelgalen och under de första veckorna är det tufft att köra en hård match är jag rädd för. Hur gör ni andra där? Äter ni något litet innan träning? I så fall vad?

Hade du omställningsproblem förra gången? Huvudvärk, hjärndimma, matthet? 

Anna Sparre skrev för några år sen att om man vill äta lite kolhydrater i samband med träning men maxa fettförbränningen så ska män äta dem efter träning, men kvinnor före.
https://4health.se/hur-man-och-kvinnor-paverkar-sin-fettforbranning-pa-olika-satt

Om du vill äta något innan ett träningspass men ändå vill undvika kolhydrater är ju ägg himla bra. Eller en skinkrulle/rostbiffsskiva runt en gurkstav (smörgåspålägg typ). 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

God morgon!

Som alltid rasslar det till bra på vågen i början av LCHF. Idag visade vågen på 65,4. Även om jag vet att det inte två kilo fett som lämnat min kropp känns det bra. :)

Tack MariaF för tips. Jag spelade en högst medioker match igår och det var tufft. Jag testade gräddost och gurka innan jag skulle spela, men utan någon större succé. Jo, jag har haft omställningssymtom även innan med huvudvärk, hjärndimma och trötthet. Känns dock faktiskt lite lättare den här gången, men just konditionsträningen är svår. Jag är seg i rörelserna på planen och det känns som att kroppen inte riktigt är med mig. I morgon bitti har jag en ny match och då ska jag testa med en Mästarmakrill precis innan. 

Pia, har du kommit igång? Hur går det för dig i så fall?

I helgen har jag käkat middag hemma hos andra två gånger och på restaurang en gång. Det har faktiskt gått över förväntan. Jag hade inte meddelat något till de där jag åt middag men det gick bra ändå. På restaurangen var det smårätter som gällde och där fanns bra rätter som passade även mig, som råbiff till exempel. Till nästa helg har jag meddelat de vi ska äta hos att jag äter enligt LCHF.

Idag ska jag testa att styrketräna lite lätt och se hur det går. Någon med tips och erfarenheter? 

Startvikt: 67,5 kilo

4 oktober: 65,4 kilo

Mål: 58 kilo 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tänkte säga att då har vi ungefär samma startpunkt/mål, men där rasslade du om mig direkt! Haha :) Är bara ca 3v in på Keto men kört fasta ett par månader så original-startpunkten var betydligt högre då. Kul att det verkar ha gått bra att komma igång! :) Hjärndimman brukar jag också uppleva när man fastar t ex och ställer om vanorna/energiintaget såpass. Huvudvärken borde lite extra salt och ordentligt med vatten kanske kunna hjälpa med? 
 

Träningen går bättre för mig när jag tänker mer åt HIIT. Med korta intensiva intervaller där energin aldrig helt hinner ta slut. Fast folk brukar förespråka MAF (lågpulsträning) och jag köper argumenten, det funkar tyvärr inte för mig personligen (och det kan ta flera månader att ställa om så one could argue att du nog hunnit anpassa dig till din vanliga träning ändå på den tiden). Och så får man väl tänka på hur ev. träning funkar i combo med det du vill göra. 
 

Brukar egentligen undvika det men behöver jag en energikick tar jag en matsked mandelsmör. För mig kan det t ex vara när man känner att nu kommer det bli svårt att sova pga hungerkänslor, hellre lite energi då vid kl 20 än att ligga sömnlös hela natten dagen före skola/jobb om man inte räknat med det pga fasta. Är det tidigare på dagen så man hinner laga mat blir det gärna ett kokt ägg med majonäs och ev en avocado till, mer som ett riktigt fast ändå lätt mål så man pallar träna efteråt. Fördelen med just mandelsmör som jag ser det är att man får kolhydrater och fett (egentligen dålig combo) men så länge man begränsar mängden borde det inte vara några problem att hålla sig inom dags-gränsen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...