Recommended Posts

Jag insåg nyligen att vi ofta äter morgonmålet väldigt sent. Och det betyder att åtminstone mina barn de dagarna i praktiken kör periodisk fasta enligt 15/9 eller 14/10. Visst, dom sover gärna 11-12 timmar. Så till stor del beror det på en lång natt också. Men de kan ibland leka upp mot tre timmar på morgonen innan de äter.

Själv är jag likadan, men har lite kortare natt. Det är helt enkelt skönt att inte äta genast.

 

Kanske ska jag sluta sträva till att äta morgonmål genast. Vi verkar ju må bäst så här. Åtminstone om vi annars på kvällen ätit energirik mat som inte har för mycket kolhydrater. Det märks på barnen om dom inte ätit min mat på kvällen eller ätit dåligt. Då vill de ha mat nästan genast de vaknar. Och det får de också om de behöver.

 

Kan jag bara börja på med mild form av periodisk fasta lite mera medvetet? Eller borde jag läsa på? Satsa på fet kvällsmat och sen skjuta upp morgonmålet tills vi känner oss hungriga på riktigt? Egentligen gör vi så nu också på morgonen - barnen får mat först när dom säger att nu är dom hungriga.

 

Det kan ju inte vara bra att äta bara för att man "ska" äta. Är det inte mest hälsosamt att hinna bli ordentligt hungrig mellan målen?

 

Äter ni morgonmål? Har ni funderat på periodisk fasta?

 

När jag nu skriver att jag är nyfiken på att testa periodis fasta (typ 16/8) menar jag förstås mest mig själv. Barnen verkar ha sitt på det klara färdigt :) så där skulle det bara handla om att lite mera medvetet ge dom sådan mat på kvällen som mättar så att dom inte känner sig vrålhungriga genast på morgonen. (Dom är bara 2 dagar i veckan på dagis så därför kan vi leva ganska fritt).

 

Hur mår ni av att förlänga nattfastan en aning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter bara mellan 12-18 och jag mår alldeles ypperligt av detta. Det skönaste är att styrketräna ca 1 timme innan fastan är slut eftersom jag får en grym energi av det.

 

Det finns ingen anledning att äta på förutbestämda tider eftersom vår kropp inte är inställd likt Skalmans. När våra förfäder, som hade samma kropp som oss, vaknade på morgonen fanns det förmodligen väldigt sällan ett överflöd av mat. Det var alltså essentiellt för dem att kunna jaga under sin fasteperiod. Vilket, översatt till vår nutid, innebär att kroppen är "framavlad" för att kunna göra detta. Enligt Darwins teori skulle de människor som inte kunde göra detta dö ut, och bara de med denna funktion skulle leva kvar. Vi tillhör alltså den art som överlevde det naturliga urvalet.

 

Äter du lågkolhydratkost, helst LCHF då, innebär att det att du blir hungrig när din kropp är hungrig (såvida du inte lider av något metabolt syndrom som kan behöva åtstramningar för att vakna till) och inte (som kolhydratätare upplever) när ditt blodsocker sjunker. Många kan motstå frestelsen att äta när deras blodsocker sjunker, och det är oftast dessa kolhydratätare som är och förblir smala, men för många innebär det att man äter trots att behovet inte finns. När kroppen är inställt på fettdrift, ät när den vill att du ska äta.

 

Jag insåg nyligen att vi ofta äter morgonmålet väldigt sent. Och det betyder att åtminstone mina barn de dagarna i praktiken kör periodisk fasta enligt 15/9 eller 14/10. Visst, dom sover gärna 11-12 timmar. Så till stor del beror det på en lång natt också. Men de kan ibland leka upp mot tre timmar på morgonen innan de äter.
Själv är jag likadan, men har lite kortare natt. Det är helt enkelt skönt att inte äta genast.

Kanske ska jag sluta sträva till att äta morgonmål genast. Vi verkar ju må bäst så här. Åtminstone om vi annars på kvällen ätit energirik mat som inte har för mycket kolhydrater. Det märks på barnen om dom inte ätit min mat på kvällen eller ätit dåligt. Då vill de ha mat nästan genast de vaknar. Och det får de också om de behöver.

Kan jag bara börja på med mild form av periodisk fasta lite mera medvetet? Eller borde jag läsa på? Satsa på fet kvällsmat och sen skjuta upp morgonmålet tills vi känner oss hungriga på riktigt? Egentligen gör vi så nu också på morgonen - barnen får mat först när dom säger att nu är dom hungriga.

Det kan ju inte vara bra att äta bara för att man "ska" äta. Är det inte mest hälsosamt att hinna bli ordentligt hungrig mellan målen?

Äter ni morgonmål? Har ni funderat på periodisk fasta?

När jag nu skriver att jag är nyfiken på att testa periodis fasta (typ 16/8) menar jag förstås mest mig själv. Barnen verkar ha sitt på det klara färdigt :) så där skulle det bara handla om att lite mera medvetet ge dom sådan mat på kvällen som mättar så att dom inte känner sig vrålhungriga genast på morgonen. (Dom är bara 2 dagar i veckan på dagis så därför kan vi leva ganska fritt).

Hur mår ni av att förlänga nattfastan en aning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Idag blev det inget morgonfastande. Jag hade en nattgäst och hon skulle iväg tidigt. Så jag åt sällskapsfrukost. Men det kändes alltför tidigt. Jag åt kvällsmat kl 20 och morgonmålet kl 9.

 

Jag skulle ändå inte haft lust att fasta speciellt länge idag. Igår åt jag nämligen lite mera kolhydrater än vanligt till kvällste. Det blev ca 15 gram bara då. Och 15-20 gram tidigare på dagen. Orsaken var att jag testade ett glutenfritt bröd på surdeg av bovete och potatis. Resten av familjen vill ha bröd då och då - riktigt sådant.

 

Jag fick annars ingen äcklig bismak alls i munnen av bovetebrödet och mår ganska bra idag förutom att jag måste kissa mer ofta än vanligt. Det är ett typiskt tecken på att jag ätit mycket kolhydrater. Mängden var totalt sett kanske inte så stor, men det var mycket på en gång just före natten.

 

Nåja. Kanske jag kunde prova förlänga nattfastan lite stegvis. Dvs försöka undvika äta efter 22 på kvällen som första steg. Och sen försöka få det till 20-11, dvs 15/9. Jag har nu haft som vana att äta något efter att barnen gått och lagt sig. Men jag kunde prova äta samtidigt med dom där halvåttatiden på kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick annars ingen äcklig bismak alls i munnen av bovetebrödet och mår ganska bra idag förutom att jag måste kissa mer ofta än vanligt. Det är ett typiskt tecken på att jag ätit mycket kolhydrater. Mängden var totalt sett kanske inte så stor, men det var mycket på en gång just före natten.

 

 

 

....och jag som har gått och undrat varför jag springer på toaletten allt mer sällan sen jag började med LCHF. Hur kommer det sig att man inte behöver kissa lika ofta egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen inga barn men känner igen vartenda ord du beskriver i övrigt. Precis så har det blivit för mig. Jag var fruktansvärt hungrig till frukost när jag åt kolhydrater. Nu upptäckte jag på helgerna att jag inte var speciellt hungrig och det blev ca 16-17 från middag till "brunch", periodisk fasta med andra ord fast helt utan ett medvetet beslut. Har efter det experimenterat mig fram och eftersom jag kommit fram till att två måltider per dag är lämpligt låter jag numera bli frukost de flesta dagarna, hungern sätter in vid 11-tiden vilket ju är perfekt för jag har lunch kl 12 när jag jobbar. Och en stor bonus är att jag kan sova 45 min extra varje natt :) för jag är världens segaste på morgonen, vilket jag märker en stor skillnad av också - jag däckar inte på fredagkväll och sover stenhårt i 13 timmar som jag alltid gjort förut.

 

Jag tror att du precis som du skriver att man ska äta när man är hungrig, strunta i alla regler om regelbundna måltider med mellanmål, testa istället för att se vad just DU mår bra av. Vissa mår bäst av att äta en gång om dagen, andra fyra gånger.

 

Vad gäller kissandet så går jag nog lika ofta nu som förr, däremot så om jag ätit mer kh nån gång så binder jag på mig vätska igen och nästa dag kan jag sätta upp camp på toaletten. Det här var jättetydligt i höstas när jag kämpade för att komma tillbaka till lchf och åt kolhydrater si sådär varannan vecka. När jag varit utan kh ett tag och sedan föll tillbaka behövde jag inte gå på toa alls nästan första dagen och som sagt, bosätta mig där när jag sedan igen lät bli kh. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det förstås så att jag ammar också. Helammar. Så jag ska kanske inte satsa för hårt på pf ännu. Just nu är jag hungrig igen :) Jag har också redan gått ner 15 av mina 20 gravidkilon på knappa fyra månader. Vilket är lite för snabbt kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jeanette,

 

jag brukar för det mesta skippa lunch på fastedagar men ibland hoppar jag istället över frukosten och äter en sallad till lunch och sedan mer protein på kvällen. Jag har inte upplevt någon skillnad men jag har varit på dieten ett år så min kropp kanske är ganska van nu.

 

Vad gäller ammandet så kanske det inte är helt lyckat att köra fasta under denna period. Jag vet inte, vill jag verkligen betona, men med tanke på att vi verkligen behöver de naturliga tillväxthormonerna när vi växer så kanske det kan vara värt att vara försiktig. Man avråds från att följa dieten om man är gravid. Men jag har ingen aning om vad som gäller för amning.

 

Som Labolina skrev så tycker jag du ska hitta ett mönster för när du äter som du trivs med. Jag tror att det gör att man blir mindre fixerad vid mat och det blir mer naturligt och därmed lättare att fortsätta med över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.