Liselott 18 Postad 29 December, 2012 Jag lyssnade nyss på ett intressant program om Indien i P1. I Indien övergår man alltmer till en västerländsk livsstil och landet har nu flest diabetessjuka i världen. Dessutom har man stora problem med hjärtsjukdom. Dessutom får människorna dessa problem redan i fyrtioårsåldern. Tydligen har indierna även en genetisk sårbarhet för välfärdssjukdomar i högre grad än folk i västvärlden. Orsaken till dessa nya hälsoproblem skylldes i programmet på att man frångått en vegetarisk kost till förmån för allt mer kött och fett i kosten. Hmmm.... Men det berättades också att väldigt många i Indien numera äter de flesta av sina måltider på snabbmatsställen som McDonalds och Kentucky Fried Chicken. Det skulle ju i alla fall jag i så fall tro är ett större problem. Dessutom berättades i programmet om en fyrtioårig diabetespatient som av sin läkare fått rådet att förutom att sluta med alla sötsaker även dra ner på ris och bröd. Verkar ganska framsynt, tycker jag. 1 Citera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell Granelli 6 379 Postad 29 December, 2012 Det finns studier gjorda i Indien som visar att vegetariska populationer har mer välfärdssjukdom än sådana som äter kött... Citera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Y62 2 202 Postad 29 December, 2012 Det kommer en del till, ska bli intressant. Citera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser