Lily73 Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Fick den otroligt dumma (med facit i hand) iden igår att jag skulle unna mig lördagsgodis..åt både Polly, toblerone och några tacochips. Efter nån timme började jag svettas som en gris och fick hjärtklappning, tror kroppen fick en sockerkick som heter duga. Idag är jag svullen som en blåval, känns som hela kroppen kluckar och ont i huvudet....kan inte påstå att jag tycker godiset var värt det. Det positiva i det hela är att jag har aldrig känt så tydliga signaler från kroppen att den ogillat det jag stoppat i mig, eller så snabbt. Det betyder ju att min kropp är på god väg att bli frisk (som jag ser det) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Det låter som mig i fredags när jag stoppade i mig en massa friterad potatis till lunch. Svullnade också som en blåval. Skostorlek och byxorstorlek ändrades radikalt till det större. Men... man lär så länge man lever, och jag har nu kanske, efter flera år med LCHF börjat förstå att jag bör hålla mig från kolhydraterna, och, inte förglömma de vegetabiliska fetterna som jag mår mycket dåligt av. Men jag vet att jag förmodligen kommer att fuska igen, men jag vet då varför jag mår dåligt, och det är bara att ta nya tag nästa dag och må extra bra av att veta att nu har jag ätit sånt som jag mår bra av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Den blåvalskänslan är bra att hålla i huvudet när någon försöker vara snäll och säger något i stil med att en bulle kan du väl unna dig. Jag kan unna mig att inte få magknip, svullna upp och nästan känna mig bakfull dagen efter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaix Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Jag upplever en "blåvals"dag här också. Har unnat mig kolhydratsnål glass med mörk choklad, cheesecake och jordgubbar - tonvis, så nu biter man i det sura äpplet och känner fläsket fladdra i vinden. Det där med att folk vill vara bussiga och bjuda på gott, så som bullar och liknande, är lika lätt som svårt. Det är lätt att säga nej, men tuffare att behöva förklara varför man inte vill "unna" sig bara den här gången. Nu för tiden brukar jag bara säga att jag inte klarar av bröd, är glutenallergiker eller liknande, för att slippa predika för min kost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Jag upplever en "blåvals"dag här också. Har unnat mig kolhydratsnål glass med mörk choklad, cheesecake och jordgubbar - tonvis, så nu biter man i det sura äpplet och känner fläsket fladdra i vinden. Det där med att folk vill vara bussiga och bjuda på gott, så som bullar och liknande, är lika lätt som svårt. Det är lätt att säga nej, men tuffare att behöva förklara varför man inte vill "unna" sig bara den här gången. Nu för tiden brukar jag bara säga att jag inte klarar av bröd, är glutenallergiker eller liknande, för att slippa predika för min kost. Så gjorde jag med, alltså sa att jag var glutenallergiker för att slippa detta eviga tjat, men tyvärr hjälpte det inte för då började folk köpa/baka glutenfritt fikabröd till mig för annars blev det ju så synd om mig. Det glutenfria är ju lika fullt av socker så det gjorde ju ingen nytta. Nu säger jag som det är istället. Har dessutom fått med mig en till på jobbet att säga nej till fikabrödet och även om hon inte vill äta lchf så är det ju ett steg i rätt riktning, så det underlättar ju för oss båda när vi kan säga nej tillsammans. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaix Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Så gjorde jag med, alltså sa att jag var glutenallergiker för att slippa detta eviga tjat, men tyvärr hjälpte det inte för då började folk köpa/baka glutenfritt fikabröd till mig för annars blev det ju så synd om mig. Det glutenfria är ju lika fullt av socker så det gjorde ju ingen nytta. Nu säger jag som det är istället. Har dessutom fått med mig en till på jobbet att säga nej till fikabrödet och även om hon inte vill äta lchf så är det ju ett steg i rätt riktning, så det underlättar ju för oss båda när vi kan säga nej tillsammans. Haha ändå, så gulliga de verkar vara i din omgivning! Va skönt att ha någon som är med en på stigen något iaf! För det där fikabrödet är ju de flestas bov, då många roligt nog inte verkar "räkna med" fikasnasket som något annat än luft under dagens gång 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts