Jump to content

Nybörjare frågor om kost och kropp

Anna508
 Share

Recommended Posts

Jag är en kvinna på 38 år. Jag är svag i muskler, har ingen styrka. Jag är underviktig, fast jag äter alla måltider och lite mer. Varje gång jag ätit något blir jag sjukt seg och trött. Men när jag är hungrig känner jag mig pigg i kroppen. Inga allergier, tillväxthormon på miniminivå.  Tar tacksamt emot hjälp, eller tips vad jag kan göra för att bli piggare och även gå upp i vikt.

• Like 1

Vattenfasta ökar tillväxthormonerna ganska rejält, men bör göras väldigt stötvis och med bra koll på att man får i sig tillräckligt med näring däremellan givetvis om man är underviktig. 
Det låter säkert väldigt bakvänt men bodybuilders har börjat utnyttja fasta för att bygga muskler snabbare (framförallt 16/8, men kvinnor svarar som regel bättre på lite längre fasta) pga att tillväxthormonerna ökar rejält. 
Både Keto-diet och fasta brukar också åtminstone efter övergångsfasen göra att man känner sig piggare. Om du har något större i livet som stör detta så kan det förstås bli svårare att lösa på dessa vis. Vissa tappar t ex vikt och blir trötta av stressig vardag, ser livet fortfarande ut så kan det förstås försvåra, återhämtar man sig inte trots en lugnare tillvaro kan Keto/Fasta ofta hjälpa (och ffa fasta sägs göra att man blir mer stresstålig). Får du för lite näring och energi från kosten och/eller är en sån som glömmer äta kommer det såklart också påverka. Hellre näringstät mat regelbundet förutom om man kör en "riktig" vattenfasta stötvis. 

Vi skulle behöva mycket ner information om dig och hur du lever och äter för att komma med bra tankar och tips. Men generellt så gäller för att öka i muskelvikt att man äter mycket protein helst animaliskt och belastar sina muskler med viktträning. Du kanske tränar på annat sätt tex långlöpning i god fart eller liknande och det kan leda till muskelnedbrytning om man äter fel för den sortens träning och för lite. Du kanske är vegan och får i dig för lite protein. Du kanske har problem med magsyran och det protein du äter blir då inte nedbrutet och upptaget i kroppen, det åker ut igen.

• Like 7