jenny88 Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 hej!Har tänkt att börja med lchf. Jag är laktosintolerant. har läst att när det kommer till grädde så ska den va 40%. den grädden jag tål (valio eller arlas) är laktosfri och ligger på 35% och 36%. Går det lika bra att äta detta som vanlig grädde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag är också laktosintolerant samt att jag skippat gräddet helt som LCHF:are. Jag insåg att jag inte behövde det. Det finns många bättre sätt att få i dig fett. T.ex bacon och ägg ! Jag insåg också tidigt gräddets farlighet som viktnedgångsstoppare. Något att fundera över... Dock fungerar Valios produkter hur bra som helst. Ett par procent hit eller dit, gör inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jenny88 Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 hmm.. okej.. ja har i stort sett precis börjat kika på detta med lchf, å så som jag fattat det så ska man äta grädde osv..?.Har letat mej fram lite till nu vad den laktosfria inte är bra för å det hade med karragenan å göra. det ja hitta om det var att det kunde vara cancerframkallande (som mycket annat nuförtiden -.-) men är det nått annat som påverkar negativt mer än det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Man ska inget... Lås dig inte fast i vad man bör göra. Ät du det du gillar och platsar som LCHF-mat. Ät när du behagar och inte nödvändigtvis när andra äter. Bryt gamla normer och är inte rädd för att testa nytt. Då kommer LCHF fungera garanterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jenny88 Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 ja gillar ju grädde. men de ja undrar är om den laktosfria grädden platsar i lchf? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag skulle säga att den laktosfria grädden passar lika bra som den med laktos - vad är det som gör dig tveksam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jenny88 Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 ja kika på en sida.- lchfrecept. å där stod detta: Använd aldrig matlagningsgrädde eller andra gräddprodukter som finns som ersättning för riktig vispgrädde. Välj alltid 40% grädde. De med 36% innehåller ofta Karragenan, en tillsats för att grädden ska gå att vispa. Det ja funderar på är om själva tillsatsen (karrangen) är dålig för lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag skulle betrakta karragenan som helt irrelevant för huruvida grädden passar in i lchf eller inte. Laktosfri grädde funkar fint för lchf. Smaklig spis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jenny88 Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 kanon, då kör ja på de då. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts