Boomer

Vikten kryper uppåt igen, hur vänder jag trenden?

Recommended Posts

Känner att det här nog blir ett långt inlägg, men jag börjar med lite bakgrund om min väg med lågkolhydratkost. Det började för två år sedan då jag bestämde mig för att testa GI-kost primärt som ett sätt att gå ner i vikt. Hade läst att det kunde påverka hälsan positivt på andra sätt också vilket kändes bra, men vikten var som sagt det främsta skälet. Och det fungerade utmärkt, vikten minskade 18 kg på ett halvår och jag var då nere i 68 kg till mina 177 cm (korta) kroppslängd vilket kändes lagom. Dessutom kände jag mig under tiden starkare, mådde bättre, blev av med magproblem jag hade innan och slutade bli förkyld...

Men efter att botten för vikten nåddes för 1,5 år sedan har det vänt uppåt igen... Jag gick över till reducera kolhydraterna ännu mer och äter sedan dess en hyfsat strikt LCHF-kost. Träningsmässigt så gick jag över från att jogga 3 ggr i veckan till 2 ggr jogg och 2 ggr styrketräning. Jag är rätt strikt vad gäller maten men gör också medvetna avsteg ibland vid fest eller andra tillfällen men det är inte ofta. Försöker att inte överäta och jag är alltid hungrig när det är dags för lunch eller middag, och jag brukar också lägga in ett litet mellanmål på eftermiddagen. Men jag tycker jag åt på samma sätt då jag minskade i vikt så det borde inte vara någon skillnad där nu.

Vikten har nu gått upp till 73 kg, alltså fem kg plus på 1,5 år. En del av vikten är nog ökad muskelmassa men definitivt inte allt, jag märker på kläderna att det ökar på runt midjan igen. Jag känner att 70 kg vore en bra viktnivå för mig och jag skulle vilja ner dit igen.

Jag tar gärna emot tips från er andra ute där, det kanske är någon som har haft liknande erfarenheter? Vad kan man göra för att plana ut och börja minska i vikt igen?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är det mjölkprodukterna som hindrar viktnedgång! Kanske det hjälper dej att utesluta dom ett tag! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Känner att det här nog blir ett långt inlägg, men jag börjar med lite bakgrund om min väg med lågkolhydratkost. Det började för två år sedan då jag bestämde mig för att testa GI-kost primärt som ett sätt att gå ner i vikt. Hade läst att det kunde påverka hälsan positivt på andra sätt också vilket kändes bra, men vikten var som sagt det främsta skälet. Och det fungerade utmärkt, vikten minskade 18 kg på ett halvår och jag var då nere i 68 kg till mina 177 cm (korta) kroppslängd vilket kändes lagom. Dessutom kände jag mig under tiden starkare, mådde bättre, blev av med magproblem jag hade innan och slutade bli förkyld...

Men efter att botten för vikten nåddes för 1,5 år sedan har det vänt uppåt igen... Jag gick över till reducera kolhydraterna ännu mer och äter sedan dess en hyfsat strikt LCHF-kost. Träningsmässigt så gick jag över från att jogga 3 ggr i veckan till 2 ggr jogg och 2 ggr styrketräning. Jag är rätt strikt vad gäller maten men gör också medvetna avsteg ibland vid fest eller andra tillfällen men det är inte ofta. Försöker att inte överäta och jag är alltid hungrig när det är dags för lunch eller middag, och jag brukar också lägga in ett litet mellanmål på eftermiddagen. Men jag tycker jag åt på samma sätt då jag minskade i vikt så det borde inte vara någon skillnad där nu.

Vikten har nu gått upp till 73 kg, alltså fem kg plus på 1,5 år. En del av vikten är nog ökad muskelmassa men definitivt inte allt, jag märker på kläderna att det ökar på runt midjan igen. Jag känner att 70 kg vore en bra viktnivå för mig och jag skulle vilja ner dit igen.

Jag tar gärna emot tips från er andra ute där, det kanske är någon som har haft liknande erfarenheter? Vad kan man göra för att plana ut och börja minska i vikt igen?

Hur förändras dina kroppsmått? Ökar de också? Muskelmassa väger som bekant väldigt mycket och saken är den att under kolhydratskost degraderas mycket muskelmassa i kroppen som det verkar. Jag går ner i mått hela tiden, men har planat på 104 (gått ner hela tiden annars från 120). Börjar se mer och mer muskulös ut enligt frugan och tänker samma sak när jag ser mig själv i spegeln på morgonen.

Äter du för mycket protein kan det dock bildas om till glukos och höja blodsockret och insulinet. Det ska man vara uppmärksam på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I mitt fall är det mjölkprodukterna som hindrar viktnedgång! Kanske det hjälper dej att utesluta dom ett tag! :)

Det tror jag också kan vara en orsak. Dricker man lite över en dl mjölk exempelvis har man ju fått i sig 5g snabba kolhydrater exempelvis. Och nog finns det andra mjölkprodukter som är rena ketosdödaren för de som är sockerkänsliga och/eller har ett metabolt syndrom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ju göra det mesta "rätt" tycker jag. Äter bra och tränar etc. Det jag skulle börja med är att föra matdagbok över någon vecka eller så. Var noggrann och tänk på att inte anpassa dig åt ena eller andra hållet. Matdagboken är till för att få överblick över "normen" så det handlar inte om att skapa någon falsk bild av verkligheten (vilket är vanligt när man ber någon föra matdagbok...helt plötsligt går Snickerskonsumtionen ned 5% i grannskapet där personen bor).

Jag skulle också fundera på om det är någonting som förändrats i ditt liv under senaste året. Ökad stress exempelvis i relationer, jobbsituation etc etc. Om jag tolkat dig rätt så har ju viktförändringen skett bara genom kostförändring så det tyder ju på att du enbart mha hunger/mättnads-respons klarat av det tidigare. Om denna respons förändrats nu, ex av stress, så skulle det ju kunna förklara viktökningen.

I övrigt, ger träningen önskat resultat? Om resultaten uteblir skulle ju lite skruvande där kunna ge positiv effekt på längre tid i så måtto att du skulle kunna äta lite mera...eller äta som du gör nu utan att gå upp mer. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Är det verkligen nödvändigt att minska mer? Själv har jag gått ner till under BMI 22 men det kräver väldigt mycket disciplin. Äter jag ganska strikt håller jag mig kring BMI 23 precis som du gör nu. Tränar själv kring 4-5 mil löpning i veckan och styrketräning 2 ggr i veckan.

Hade länge svårt att inse att det finns en undre gräns. När jag nådde BMI 21 så började jag äta mer igen då jag inte hade nått mål längre. Nu har jag bestämt mig att ligga kring BMI 23 och öka styrka och kondition istället för att fokusera på vikt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skalderman rekommenderar ju att man ska föra en mycket, mycket nogsam dagbok över va man äter för att se vad som kan vara boven och jag har om det nu skulle vara någon tyröst samma problem fast utan en n ogsam förd dagbok så har jag i mitt fall kommit på att det är på tok för mycket vin och grädde och ost som e boven i min viktavstanning :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ost kan ofta ha mer än 20% protein. Var en fälla för mig.

Kolla ketonerna ett par gånger.  Om dom mest  är mellan 2 och 3  är allt säkert bara muskelvikt !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boomer, det stämmer precis på mina erfarenheter efter ca 2 år på LCHF och skulle gärna vilja veta vad som orsakar detta? Min hemmasnickrade teori 1A: När kroppen inte är socker/kolhydratsspeedad längre blir stresståligheten markant sämre(I alla fall för mig!). Detta skulle då göra att kortisol utsöndras i mycket större omfattning och kortisol är väl, om jag fattat rätt, fettlagrande?! I mitt fall har nästan all viktuppgång (ca 4 kg) trots strikt LCHF lagt sig runt magen på ett väldigt tråkigt sätt. Har gått striktare och striktare i perioder för att till slut nästan bara käka ägg, utan resultat på vikten. När jag startade med LCHF åt jag väldigt mycket mejeriprodukter och rasade i vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i en situation liknande trådskaparens. Vikten och midjemåttet har ökat de sista månaderna. I sommras hade jag ett år bakom mig då jag minskat omkring 10 kilo på LCHF, men nu har det alltså sakta gått uppåt igen. Så därför har jag funderat och läst och försökt komma fram till vilka förändringar jag behöver göra. Jag har kommit fram till att inför 2013 göra följande ändringar: 

1. Även om jag blev i stort sett befriad från själva suget av kolhydrater, socker och sånt så har jag börjat äta det ändå, bara för att det finns där. Och då blir det som regel inte 1 pepparkaka, utan 10-20 i rad och så vidare... Och det är inte bara pepparkakor, det kan lika gärna vara att det blir en hel platta 90% choklad på kvällen, istället för ett par rutor som jag först tänkt... Under höst och jultider så dyker dessa tillfällen att ta för sig av något upp oftare än under resten av året. Sen händer det att jag äter lite onödigt bara för att tillfredställa omgivningen och smälta in. Ack så fel av mig. Jag ska försöka komma tillbaka till nära nolltolerans på sånt jag egentligen inte behöver. Jag klarade det nästan utan avvik första året och jag kommer klara det igen eftersom jag egentligen inte har något sug att tala om, bara dålig karaktär när godsakerna hamnar framför näsan. 

2. Efter att ha läst här och i olika böcker så förstår jag att jag äter för mycket protein (i form av kött). Har ätit det helt utan begränsningar inser jag. Så det ska jag minska på och istället ersätta med fett i olika former (fet fisk, fett kött, olivolja, kokosolja, smör).

Undrar om det är realistiskt att ligga under 100 gram protein per dag om jag drar på med fettet? (Är man på 76 kilo nu). Har tänkt att koka feta buljonger och soppor och klicka i rejält med smör för att få upp fetthalten. Återuppta smörkaffe vanan på morgonen, vet att det kan hålla mig mätt och igång nästan hela arbetsdagen. 

3. Träning är jag dålig på, men så fort våren kommer så ska jag köpa mig och frugan nya cyklar. 

Hoppas detta är rätt tänkt? Bör vara hållbart på längre sikt också tycker jag. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla som svarat och gett många bra tips! Jag lyckas inte få till det med multi-citat så jag får skriva utan att citera er.

En matdagbok låter som en bra idé. Det kan ju vara så att jag helt enkelt tar större portioner av maten nu än tidigare utan att jag själv tror det. Eller så är portionerna lika stora som tidigare men min förbränning är lägre eftersom jag inte bär omkring på så många kilon längre. Det här verkar balansera ut sig av sig självt för de flesta när man läser inlägg på forum men kanske inte för mig.

Att reducera mjölkprodukterna skulle kunna vara något att testa. Mjölk har jag inte druckit på två år men det blir ganska mycket ost, grädde o creme fraiche i maten.

Proteinet är en annan sak att tänka på. Jag har ätit ganska mycket protein under det senaste året, och tanken med det är att det skall hjälpa till i muskeluppbyggandet ihop med styrketräning. Har kikat på och anammat idéerna i boken "LCHF & träning". Men man skulle ju kuna prova och minska ner på proteinet en tid och se vad det ger för effekt. Nu har jag också ändrat träningen och kör bara lite enkla styrkeövningar hemma och fokuserar istället på löpningen då jag planerar att springa Stockholm Marathon i sommar.

Henke, intressant att du skriver att du blivit mindre stresstålig av LCHF-kost, den erfarenheten är inget jag läst om någon annanstans. Det är tänkvärt, men när jag funderar på det så tror jag inte jag har har upplevt samma sak. Jag har det inte heller speciellt stressigt på jobbet utan kan styra mycket över arbetsnivån själv så det blir lagom mycket att göra. Och det är inte mycket annat runt omkring som har förändrats under de senaste 1,5 åren, däremot hade jag en "livskris" strax innan jag startade med lågkolhydratkosten.

Fortsätt gärna bomba med tips, jag suger åt mig som en tvättsvamp! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sömnbrist och stress tror jag också är vanliga bovar bakom viktuppgång. I alla fall blir jag själv mer hungrig när jag inte är i balans riktigt. Har själv också gått upp ett par kg sedan i somras, tror det beror på för stora portioner. Det luriga med lchf är att en liten ökning i mängd mat lätt blir ganska mycket extra energi. Jag har märkt att ibland kommer mina mättnadssignaler en stund efter avslutad måltid, för mig har det därför blivit intressant att äta långsammare samt att tänka på att jag kommer vara mätt om en stund så jag inte tar mer mat.  Kan alltså vara lurigt med kombinationen liten volym och mycket energi. då man i nte blir mätt genom att magsäcken spänns ut Tror det kan vara bra att kostregistrera maten, så lär man sig hur en lagom portion skall se ut. Antal kalorier är ju intressant även vid lchf, är ju bara det att för de flesta är det lättare att spontant äta mindre kalorier utan direkt hunger. Men det kanske inte fungerar exakt lika bra för alla. Är man dessutom stressad och sover dåligt kan ju det leda till att man äter snabbare och då lätt får i sig lite mer än man behöver.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tappade ganska mycket under två år men du det senaste året har jag legat relativt still även om en tendens till uppgån absolut kan ses i mina siffror. Jag vet inte helt vad det beror på men som plutten skriver så tror jag att stress kan ha ve viss påverkan. Jag har jobbat väldigt mycket det senaste året (även om jag iofs inte direkt upplever stress utan jobbar för att det är kul (och för att det behövs)). Men min "platå" kan jag tidsmässigt definitivt koppla till min arbetsbelastning även om det förmodligen inte är hela sanningen. Jag ska göra ett ryck nu efter nyår och äta "bättre" samt jobba mindre. Det första går nog enklare än det sista...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en liten annan fråga när det gäller skaldermans index, den utgår ju från energi% och om jag då får för mej att äta lite mer kolhydrater och protein säj 60g kolhydrat och 60g protein och sen kompenserar det med att äta 100 g fett då får jag ju ett index på 1 och vad jag förstår så kan det funka om man nu inte har överätit, stämmer mina tankar eller e jag ute och cyklar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta drick mjölk och ta det lite soft med proteinerna. Skaffa ketonmätare.

Det där som Henke skrev om stress verkar skumt. Personligen känner jag mig mer stresstålig sedan jag började med LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vikten sakta kryper på igen verkar vara väldigt vanligt. 

En delförklaring kan vara att kroppen gradvis anpassar sig till fettförbränning och blir effektivare på att ta hand om energin. Det kan också vara orsaken till att LCHF inte tycks fungera "andra gången" för många.

En noggrann analys med något kostverktyg av vad man egentligen äter tycker jag är en bra hjälp. Jag ser att jag kan dra ner över hela linjen utan att känna mig hungrig eller missnöjd, eller äta för lite av någon vitamin/mineral.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länge sedan jag startade den här tråden! Men nu när det kommit några inlägg och "väckt den till liv igen" kanske det är på sin plats med en lägesrapport.

Trenden för mig håller i sig, vikten kryper sakta uppåt fortfarande. Under våren testade jag 16:8-fasta under vardagarna och då planade viktkurvan ut och vände sedan sakta nedåt. Sen kom sommaren... Ingen 16:8 på två månader och lite liberalare kost gjorde att det vände uppåt igen. Nu efter semestern står det ganska still.

Många LCHF-are skriver att dom blir väldigt mätta av fett, till exempel att man håller sig mätt en halv dag på en fettkaffe. Den erfarenheten har inte jag. Tar jag en fettkaffe då jag är hungrig dröjer det bara en halvtimme innan jag är lika hungrig igen... Trots tipsen här om att minska ner på proteinet funderar jag på att göra tvärt om, öka på proteinet och minska ner på fettet. Den senaste veckan har jag hållt lite koll på hur mycket protein jag äter och ser att det rör sig om 60 -70 gram/dag. Det är kanske är lite väl lite eftersom jag tränar styrketräning tre ggr/vecka och försöker lägga på mig lite mer muskler.

Jag tappade ganska mycket under två år men du det senaste året har jag legat relativt still även om en tendens till uppgån absolut kan ses i mina siffror. Jag vet inte helt vad det beror på men som plutten skriver så tror jag att stress kan ha ve viss påverkan. Jag har jobbat väldigt mycket det senaste året (även om jag iofs inte direkt upplever stress utan jobbar för att det är kul (och för att det behövs)). Men min "platå" kan jag tidsmässigt definitivt koppla till min arbetsbelastning även om det förmodligen inte är hela sanningen. Jag ska göra ett ryck nu efter nyår och äta "bättre" samt jobba mindre. Det första går nog enklare än det sista...

Upplever själv att jag väldigt sällan är stressad, och sover bra så gott som varje natt. Det borde inte vara här som orsakerna till viktökningen hos mig ligger.

Att vikten sakta kryper på igen verkar vara väldigt vanligt. 

En delförklaring kan vara att kroppen gradvis anpassar sig till fettförbränning och blir effektivare på att ta hand om energin. Det kan också vara orsaken till att LCHF inte tycks fungera "andra gången" för många.

En noggrann analys med något kostverktyg av vad man egentligen äter tycker jag är en bra hjälp. Jag ser att jag kan dra ner över hela linjen utan att känna mig hungrig eller missnöjd, eller äta för lite av någon vitamin/mineral.

Det här är en intressant idé. Om kroppen anpassar sig till fettförbränning borde man ju minska ner portionerna något för att kompensera det. Funderar på hur jag skulle kunna lyckas med det, jag känner mig ju ofta hungrig på den mängd mat jag äter nu och som gör att jag sakta ökar i vikt. Behöver hitta rätt sammansättning i kosten för att hitta min väg framåt, jag får väl experimentera lite mer än jag tidigare gjort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta var så  "skönt" att läsa för det är precis det som hänt mig sista tiden!

Började med LCHF 2012, gick ner 9 kg och har mått kanonbra. Har ibland ätit strikt, ibland liberalt och ibland ballat ur på sommaren men ändå hållt vikten. När jag började träna Crossfit kände jag att jag behövde fylla på med lite mer kolhydrater för att orka den högintensiva träningen och det har funkat bra.

Sista året har jag ätit väldigt mkt ägg då jag även styrketränar en del så har det mättat bra och har haft kokosolja i kaffet. Trots en hel del skräp i sommar så gick jag inte upp mer än knappt ett kg.

Men nu efter sommaren tänkte jag att jag skulle ta tag i LCHF ordentligt igen då jag känner att det är bra för mig, min mage mår helt fantastiskt bra och blir lugn av smör :)  Började med mitt fettkaffe igen som frukost, 40 g smör, 2 msk kokosolja, kaffe och kanel. Till det 1 ägg. Har aldrig stått mig speciellt länge på det men nu kan jag stå mig 5 timmar! Perfekt tänkte jag!

MEN... idag tänkte jag för skoj skull mäta mig och väga mig och det visade sig att jag gått upp 2 cm i midjan, nån cm på höften och ca 2 kg i vikt!! Det märks egentligen inte så mkt på kläderna men jag känner mig pluffsigare och jag fattar ingenting!

Jag har dragit ner på proteiner och ökat fettintaget och det verkar inte funka på mig :(

Funderar på att som du öka proteinerna igen och minska fettet för att se om det är det det hänger på. Jag har inget stressig jobb men har en ganska stressig vardag i allmänhet med små barn, aktiviteter, renoveringar m.m. KOmmer dessutom bli arbetslös då företaget jag jobbar på läggs ned. Kanske stressar jag psykiskt fast jag inte märker det på samma sätt...

Oj, det blev långt det här :)

Är nu nyfiken på hur det gått för dig sista veckan? Har du ökat protein och minskat fett och har du märkt nån skillnad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots tipsen här om att minska ner på proteinet funderar jag på att göra tvärt om, öka på proteinet och minska ner på fettet. Den senaste veckan har jag hållt lite koll på hur mycket protein jag äter och ser att det rör sig om 60 -70 gram/dag. Det är kanske är lite väl lite eftersom jag tränar styrketräning tre ggr/vecka och försöker lägga på mig lite mer muskler.

Funderar på hur jag skulle kunna lyckas med det, jag känner mig ju ofta hungrig på den mängd mat jag äter nu och som gör att jag sakta ökar i vikt. Behöver hitta rätt sammansättning i kosten för att hitta min väg framåt, jag får väl experimentera lite mer än jag tidigare gjort...

Angående proteinmängden. Jag testade, dock under en kort period, att begränsa proteinmängden och öka fettet istället. Det resulterade att jag inte blev mätt, och åt mer tills jag kommit fram att jag fått i mig lika mycket protein som jag hade innan, bara att jag fått i mig mer kalorier. Det kan vara så att kroppen kände att den behövde mer protein, och sa till min kropp att äta mer. Tror på att man ska äta lagom mängd protein, varken för mycket eller för lite. Har ungefär samma vikt som dig, tränar en del, och brukar oftast ligga på 100 g -140 g proteiner / dag. Så dina 60-70 gram låter lite, i och med att du tränar en del.

Nu har jag också ändrat träningen och kör bara lite enkla styrkeövningar hemma och fokuserar istället på löpningen då jag planerar att springa Stockholm Marathon i sommar.

Springer du fortfarande, och i sånt fall hur springer du. Jag har nämligen upplevt ökad vikt vid flera tillfällen när jag ökat löpträningen. Samtliga gånger så har löpningen bestått av konstant tempo med ett relativt högt tempo. Har nu insett att det kanske va lite väl högt tempo. Nu den senaste tiden har jag ökat löpträningen med lika mycket som de tidigare gångerna, men nu har jag kört ett betydligt lugnare tempo, alltså ett tempo där jag utan problem kan prata. Så om du springer i ett konstant tempo så att du blir ganska andfådd, så kan det vara en förklaring till en upplevd viktuppgång. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör för tillfället en kalorireducerad lågkolhydratkost med mål BMI 20.5 / strl 38. Total viktnedgång drygt 10 kg, med 5-6 kg kvar nu. Efter en månad tyckte jag att jag drabbades av djupa hungerkänslor som även störde på natten. Innan dess hade jag inga problem. Det känns bättre med ökat proteinintag (nu upp mot 100 g vilket verkar vara rätt mycket relativt sett för min kroppshydda), samt ett par hundra kcal mer totalt per dag. I gram räknat äter jag nästan lika mycket protein som fett. Jag satsar på ett uppskattat dagligt underskott på cirka 500 kcal. Jag tror det är viktigt att vara precis lagom ambitiös så att kroppen inte stressas. 

Jag tycker också att det hjälper att dricka ett extra glas vatten då och då, särskilt till natten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar upp den här insomnade tråden igen. Har inte lyckats få trenden på vikten att vända nedåt igen, men jag har i alla fall varit viktstabil på 74-75 kilo under det senaste året. Skulle ju gärna vilja gå ner några kilo fettvikt så det blir lättare när man är ute och springer, och att det ska gå att komma i shortsen jag hade för tre- fyra år sedan då jag gick ner 18 kilo med LCHF-kost. Kan nämna att jag hela tiden har ätit enligt LCHF och det senaste åren ganska strikt. Men det verkar inte hjälpa mig att få vikten att gå neråt igen så om ni har tips så skriv gärna ett inlägg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja... Normalt brukar vi ta till att kvinnor efter klimakteriet har svårare att gå ner men det lär väl inte vara fallet med dig...  :blink:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Neejdu MariaF, den ursäkten kan jag inte skylla på... ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Neejdu MariaF, den ursäkten kan jag inte skylla på... ;)

Hmm...men jag undrar...Har läst nånstans om att det faktiskt finns en manlig motsvarighet till klimakteriet...

Ska se om jag hittar nåt om det...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg