Nürnberg Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Har funderat över detta med hur lätt det är att trilla dit när man druckit lite och börjat undra om det är så att det i alla fall för mig ovanligt starka suget efter kolhydrater i samband med alkoholintag inte är för att viljestyrkan fallerar utan kanske återspeglar ett faktiskt behov. Min tanke är den att eftersom både glukoneogenes och ketogenes i första hand sker i levern kanske konsumtion av alkohol med efterföljande nedbrytning i nämnda organ stör dessa processer och gör att man får ett starkt sug efter att äta kolhydrater för att undvika hypoglycemi. Fast i så fall borde vi kanske drabbas av koma om vi inte ger efter för suget, vad vet jag. Tankar om detta någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Har funderat över detta med hur lätt det är att trilla dit när man druckit lite och börjat undra om det är så att det i alla fall för mig ovanligt starka suget efter kolhydrater i samband med alkoholintag inte är för att viljestyrkan fallerar utan kanske återspeglar ett faktiskt behov. Min tanke är den att eftersom både glukoneogenes och ketogenes i första hand sker i levern kanske konsumtion av alkohol med efterföljande nedbrytning i nämnda organ stör dessa processer och gör att man får ett starkt sug efter att äta kolhydrater för att undvika hypoglycemi. Fast i så fall borde vi kanske drabbas av koma om vi inte ger efter för suget, vad vet jag. Tankar om detta någon? Har aldrig fallit i koma...allvarligt talat så har jag aldrig känt något som helst sug efter kolhydrater då jag druckit alkohol efter jag började med LCHF... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Har inte en aning men blir ett kolhydrat monster när jag dricker vin. Det är inte värt det längre. Det är inte så mysigt som jag inbillar mig att dricka vin ändå. Tror dock att det handlar om att kontrollfunktionen avtrubbas och sockermonstret får fritt fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag tror det mer är en vana. Man gör det man brukar när man är full. Brukar man äta kh så vill man det, brukar man röka så vill man det. Jag brukar inte äta kh o blir alltså inte sugen på det på fyllan. Tror inte kroppen behöver mer socker heller då - verkligen börjat avsky de där bakfylletabletterna o dess socker, ursh. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag brukar attackera en eventuell skål med jordnötter om jag är full. Chips har jag tydligen vettet att stanna ifrån hur full jag blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag kan inte påstå att jag känner mer sug på kolhydrater. Jag tror att den enkla förklaringen är att man ofta styrs av vanor. Om man är van att gå och äta korv eller en kebabtallrik på fyllan så är det inte konstigt om man känner det suget när man dricker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 När man dricker alkohol sjunker ju blodsockerhalten i blodet. Jag har även kunnat konstatera det på mig själv genom blodsockermätning. Om det beror på att levern är upptagen med att förbränna alkohol och inte avger socker till blodet eller om levern förbrukar socker för att förbränna alkoholen vet jag inte. Innan jag började med LCHF blev jag hungrig när jag drack alkohol. Sedan jag börjat med LCHF blir hungerkänslorna vid alkoholkonsumtion starkare än förut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Jag har läst någonstans att levern har svårt att använda fett som bränsle när den är upptagen med att bryta ner alkohol. Det skulle ju kunna förklara både sötsuget och blodsockret går ner eller kanske i omvänd ordning eftersom sötsuget antagligen beror på att blodsockret går ner. Det tyder ju på att levern klarar att använda glukos som bränsle samtidigt som alkohol men inte fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaja Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Vill bara instämma. Jag blir toksugen på socker och kolhydrater när jag dricker vin. Det har inte med ätvanor att göra. Det är mycket starkare krafter i görningen. Mycket mycket starkare. Jag har också tidigare trott att det handlar om kontrollförlust men jag tror inte heller det längre. Det är något annat, biokemiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Vill bara instämma. Jag blir toksugen på socker och kolhydrater när jag dricker vin. Det har inte med ätvanor att göra. Det är mycket starkare krafter i görningen. Mycket mycket starkare. Jag har också tidigare trott att det handlar om kontrollförlust men jag tror inte heller det längre. Det är något annat, biokemiskt. Håller verkligen med. Har man en vana så kan man ju fråga sig varför jag har den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Tror absolut att det har med förbränning och kemi att göra. Men kanske inte värre än att man skulle fixa situationen om inte omdömet grumlades... En kombination alltså. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Jag har inte blivit sugen på kolhydrater på fyllan minst senaste året, så är inte något helt allmänt. Kan kanske ha att göra med att jag aldrig "fuskar" och har närapå glömt hur det smakar. Förstår inte hur jag skulle kunna bli sugen på det som jag blir äcklad av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Jag har inte blivit sugen på kolhydrater på fyllan minst senaste året, så är inte något helt allmänt. Kan kanske ha att göra med att jag aldrig "fuskar" och har närapå glömt hur det smakar. Förstår inte hur jag skulle kunna bli sugen på det som jag blir äcklad av. Jag håller med dig Leo. Jag har aldrig känt ökat sug av alkohol. Jag dricker iof sällan och ganska lite och har alltid gjort det både med och utan LCHF. Om man är van att dricka lite mer och sen gå och äta en rejäl kebab eller liknande så är det inte så konstigt om man blir sugen när man dricker. Hjärnan kommer ihåg såna associationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts