Kita 202 Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 jag brukar, sen säkert tio år tillbaks, ha mobilen i bh:n hela dagarna. Det är praktiskt eftersom jag sällan har kläder med fickor. Har börjat fundera lite sen jag nyligen läste att någon avrådde från att bära bygel bh för att den kan öka risken för bröstcancer. Hur är det alltså med mobilen i bh:n? Kan den öka risken för cancer eller annat ovälkommet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Bygelbh är utan tvekan olämpligt därför att det täpper till lymfsystemet. Typ. När det gäller mobilen så ger den utan tvekan strålning och strålning kan orsaka cancer. Så med det sagt så skulle jag definitivt sluta att ha mobilen i bh:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Strålsäkerhetsmyndigheten https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/tradlos-teknik/mobiltelefoni/ "I dag finns inget robust vetenskapligt stöd för att radiovågorna från mobiltelefonen skulle kunna innebära några hälsorisker. Det finns dock en osäkerhet om möjliga långtidseffekter, framförallt när det gäller barn. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten därför försiktighet vid användning av mobiltelefon." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 23 timmar sedan, Trollmormor sade: Bygelbh är utan tvekan olämpligt därför att det täpper till lymfsystemet. Typ. När det gäller mobilen så ger den utan tvekan strålning och strålning kan orsaka cancer. Så med det sagt så skulle jag definitivt sluta att ha mobilen i bh:n. använder inte bygelbh som tur är. 1 timme sedan, Tureborgaren sade: Strålsäkerhetsmyndigheten https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/tradlos-teknik/mobiltelefoni/ "I dag finns inget robust vetenskapligt stöd för att radiovågorna från mobiltelefonen skulle kunna innebära några hälsorisker. Det finns dock en osäkerhet om möjliga långtidseffekter, framförallt när det gäller barn. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten därför försiktighet vid användning av mobiltelefon." kollade på din länk. Såvitt jag förstår uppstår det strålning när mobilen används. Då ligger den ju inte kvar där i alla fall... Borde alltså kunna fortsätta att förvara den i bh:n, eller.... Tänker jag rätt här eller är jag bara optimistisk? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 21 minuter sedan, Kita 202 sade: Såvitt jag förstår uppstår det strålning när mobilen används. Då ligger den ju inte kvar där i alla fall... Borde alltså kunna fortsätta att förvara den i bh:n, eller.... Tänker jag rätt här eller är jag bara optimistisk? Nja, vet inte vad du menar med används. Mobilen söker väl hela tiden kontakt med nätet och då används den ju på ett sätt. Eller tänker jag fel. Dessutom avråds det på många ställen från att ha mobilen i sovrummet. Trodde att det var för strålningsrisken. Jag skulle i varje fall ta det säkra före det osäkra och inte ha mobilen i bh:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 med används menar jag när jag pratar i den. Använder den bara till samtal och sms. har fri sikt till masten så den behöver inte jobba hårt för kontakt. Går praktiskt taget aldrig ut på nätet den vägen, då är det datorn som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 3 timmar sedan, Kita 202 sade: Går praktiskt taget aldrig ut på nätet den vägen, då är det datorn som gäller. Då har du varken mobildata eller wifi på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 det enda jag har på är 112-appen till sos alarm. Bra att ha om man skulle bryta benet i skogen t ex. Blir lätt att hitta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 En mobil nära kroppen avger digitalmodulerad bärvåg samt högfrekventa magnetfält från drivelektroniken vilket penetrerar kroppen och hjärnan in i minsta cellstruktur. Barn födda efter 1997 har idag stora svårigheter att skaffa egna barn på naturligt sätt då mobil- och wifistrålning orsakat permanenta dna-skador. Det finns inga smärtreceptorer för detta utan det kommer som en överraskning när det är dags att skaffa barn. Amerikanska forskare varnade förgäves redan i slutet på 90-talet för att det vi ser nu skulle komma. Tänk på att strålskyddsmyndighetens riktlinjer enbart är utarbetade att skydda industrin och kan inte tillämpas vid risk för biologisk påverkan. Då föreslår jag hellre att använda tyska byggnadsbiologiska gränsvärden som utarbetats sedan mitten på 90-talet för att främst skydda barn i deras sovrumsmiljöer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 28 minuter sedan, Kita 202 sade: det enda jag har på är 112-appen till sos alarm. Bra att ha om man skulle bryta benet i skogen t ex. Blir lätt att hitta... Absolut en bra idé att han den appen på. Finns ju dom som går ut i skogen utan mobil. Skulle aldrig falla mej in. Men den appen söker väl hela tiden så då blir det strålning kan jag tänka mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 Att inte ha mobilen i sovrummet beror nog på brandrisken. Litiumbatterier brinner bra och är svårsläckta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 20 timmar sedan, Kita 202 sade: med används menar jag när jag pratar i den. Använder den bara till samtal och sms. har fri sikt till masten så den behöver inte jobba hårt för kontakt. Går praktiskt taget aldrig ut på nätet den vägen, då är det datorn som gäller. "En mobiltelefon sänder radiovågor när du ringer, sms:ar eller surfar och när appar uppdateras om du har en smartphone. Radiovågornas energi kan tas upp av kroppen, då en mobiltelefon hålls mot örat under samtal kan exponeringen för radiovågor från mobilen leda till en svag icke kännbar lokal uppvärmning. Det medför inte några kända hälsorisker. Dock finns en svag misstanke om att exponering av radiovågor vid användning av mobiltelefon kan medföra hälsorisker. Av försiktighetsskäl rekommenderar vi därför att du använder mobilens högtalarfunktion eller handsfree och att du håller ut telefonen från kroppen under samtal." https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/tradlos-teknik/mobiltelefoni/mobilstralning-ar-radiovagor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 3 timmar sedan, Y62 sade: Att inte ha mobilen i sovrummet beror nog på brandrisken. Litiumbatterier brinner bra och är svårsläckta. Nej, det har inte alls med det att göra. Ingen brandrisk i största allmänhet utan vid laddning. Så ladda aldrig mobilen på natten. Mobil i sovrummet handlar om störd sömn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 21 timmar sedan, Ekner sade: Barn födda efter 1997 har idag stora svårigheter att skaffa egna barn på naturligt sätt Det är ju inte så vanligt att man skaffar sig barn i den åldern ...har du någon bra källa på detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 1 timme sedan, Peter B sade: Det är ju inte så vanligt att man skaffar sig barn i den åldern ...har du någon bra källa på detta? Det är dags för en del av dessa barn nu även om det är tidigt. Strålskyddsstiftelsen har information om forskningsläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 6 timmar sedan, Peter B sade: Det är ju inte så vanligt att man skaffar sig barn i den åldern ...har du någon bra källa på detta? Inte? Har jag helt fel när tror att det finns en del tonårsmammor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2021 Share Posted October 18, 2021 Det finns det säkert en del ... men jag tvivlar på att de upplevt stora problem med att skaffa barn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 On 2021-10-16 at 07:52, Kita 202 sade: Har börjat fundera lite sen jag nyligen läste att någon avrådde från att bära bygel bh för att den kan öka risken för bröstcancer. Hur är det alltså med mobilen i bh:n? Kan den öka risken för cancer eller annat ovälkommet? Svaret är ja på den frågan. Den som avrådde från mobil i bh-n kan ha varit Lennart Hardell eller Mona Nilsson.https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2021/01/05/smartmobiler-okar-risken-for-brostcancer/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted October 19, 2021 Author Share Posted October 19, 2021 3 timmar sedan, Ekner sade: Svaret är ja på den frågan. Den som avrådde från mobil i bh-n kan ha varit Lennart Hardell eller Mona Nilsson.https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2021/01/05/smartmobiler-okar-risken-for-brostcancer/ Efter att ha kollat på din länk förstår jag att i fortsättningen måste det bli byxor med fickor att ha mobilen i. Tack till alla för svar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 14 timmar sedan, Peter B sade: Det finns det säkert en del ... men jag tvivlar på att de upplevt stora problem med att skaffa barn. Tänkte inte på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted October 20, 2021 Author Share Posted October 20, 2021 Har nu köpt två par byxor med fickor. Det svåra blir att lägga sig till med en ny vana - att inte förvara mobilen i bh:n längre... kommer väl att ta en vecka eller två. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 On 2021-10-18 at 12:43, Trollmormor sade: Nej, det har inte alls med det att göra. Ingen brandrisk i största allmänhet utan vid laddning. Så ladda aldrig mobilen på natten. Mobil i sovrummet handlar om störd sömn. Det låter konstigt, jag har min i sovrummet i stör ej läge, stör inte min nattsömn alls. Överhuvudtaget är jag inte rädd för strålning från mobiltelefoner, vi omges av strålning från massor av källor. Inne i kärnkraftverk är det minst, så länge de är hela. Kärnkraftverk är så skärmade så väldigt lite tränger in utifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 16 minuter sedan, Y62 sade: Det låter konstigt, jag har min i sovrummet i stör ej läge, stör inte min nattsömn alls Det är inte alla som är känsliga. Du tillhör kategorin okänsliga, då kan du ösa på fritt som du vill utan problem 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts