LinusPåLinjen Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=DxnOU3Mdxwg&lc=qa4FTn1Kyp8KjAE672T55jAcYCIGXSXvOOLnvacgScw Jag känner en viss konflikt över detta. Trevligt att ungarna får grönsaker i skolan och det låter som att det håller en hög standard. Men å andra sidan så verkar det saknas fett och protein från menyn så jag skulle nog föredra att de åtminstone serverade lite ägg till grönsakerna. Vad tycker ni andra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Nja, jag tror inte jag skulle vilja att mina barn gick i en skola som bara serverar vegetarisk mat, visst bra med grönsaker men dom behöver protein och fett, som vi alla vet och bönor och linser brukar inte stå på favvolistan över maträtter hos barn precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Låter helt okej! Gott om näring. Speciellt med tanke på vad skolluncher i USA består av i vanliga fall. Protein och fett kan de få hemma... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Låter helt okej! Gott om näring. (Speciellt med tanke på vad skol-luncher i USA består av i vanliga fall) Protein och fett kan de få hemma... Ja, men de kan bli väldigt hungriga och trötta och det är inte så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LinusPåLinjen Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Ja, men de kan bli väldigt hungriga och trötta och det är inte så bra. Precis. Lite ägg och sås ovanpå det hela kunde lösa många av problemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Finns en del skolor och förskolor i Sverige som är vegetariska och har varit det länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Finns en del skolor och förskolor i Sverige som är vegetariska och har varit det länge. En fråga som slår mig bara. Får man verkligen servera enbart vegetariskt i Sverige inom skolan? Med tanke på att man ska följa livsmedelsverkets rekommendationer, så kan det väl inte riktigt bli korrekt, fisk till exempel tror jag att skolorna ska servera en gång i veckan enligt rekommendationerna. Om det är så att dom skolorna frångår livsmedelsverket så borde fler skolor kunna erbjuda LCHF och inte hänvisa till att dom följer rekommendationerna. För att sammanfatta ett vimsigt inlägg så borde man få servera LCHF om man kan servera enbart vegetariskt, eller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Livsmedelsverkets rekommendationer är just rekommendationer. Skolbarn ska enl skollagen serveras näringsriktig mat. Tolkningen får man stå för själv. Av tradition är det OK att servera vegetarisk mat, jag tror dessutom att den kan vara fullgod om man använder mycket ägg, ost, bra oljor och fullfeta mejeriprodukter. Däremot är det nog svårt att servera näringsriktig vegansk kost till växande barn. En skola eller förskola som serverar liberal LCHF skulle heller inte vara något problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaeleonora Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Jag gick på en Waldorfskola som bara serverade vegetariskt. Trots att jag tror att en kost med kött i är bättre så kan jag idag konstatera att maten där höll väldigt hög kvalitet. I gymnasiet var den kass när jag gick i kommunal skola. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Håller med. Waldorfförskolor och -skolor håller mycket hög kvalitet på maten. Ekologiskt och lagat från grunden. Mer mjölmat och mindre kött, förstås, än vad man vill ha. Men ändå det kanske bästa valet för den som prioriterar bra mat till sina barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts