Jump to content

Amerikansk skola blir vegetarisk

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=DxnOU3Mdxwg&lc=qa4FTn1Kyp8KjAE672T55jAcYCIGXSXvOOLnvacgScw

Jag känner en viss konflikt över detta. Trevligt att ungarna får grönsaker i skolan och det låter som att det håller en hög standard. Men å andra sidan så verkar det saknas fett och protein från menyn så jag skulle nog föredra att de åtminstone serverade lite ägg till grönsakerna. Vad tycker ni andra?

• Like 1

Nja, jag tror inte jag skulle vilja att mina barn gick i en skola som bara serverar vegetarisk mat, visst bra med grönsaker men dom behöver protein och fett, som vi alla vet ;)  och bönor och linser brukar inte stå på favvolistan över maträtter hos barn precis.

Finns en del skolor och förskolor i Sverige som är vegetariska och har varit det länge.

En fråga som slår mig bara. Får man verkligen servera enbart vegetariskt i Sverige inom skolan? Med tanke på att man ska följa livsmedelsverkets rekommendationer, så kan det väl inte riktigt bli korrekt, fisk till exempel tror jag att skolorna ska servera en gång i veckan enligt rekommendationerna.

Om det är så att dom skolorna frångår livsmedelsverket så borde fler skolor kunna erbjuda LCHF och inte hänvisa till att dom följer rekommendationerna.

För att sammanfatta ett vimsigt inlägg så borde man få servera LCHF om man kan servera enbart vegetariskt, eller... :)

Livsmedelsverkets rekommendationer är just rekommendationer. Skolbarn ska enl skollagen serveras näringsriktig mat. Tolkningen får man stå för själv. Av tradition är det OK att servera vegetarisk mat, jag tror dessutom att den kan vara fullgod om man använder mycket ägg, ost, bra oljor och fullfeta mejeriprodukter. Däremot är det nog svårt att servera näringsriktig vegansk kost till växande barn.

En skola eller förskola som serverar liberal LCHF skulle heller inte vara något problem.

Håller med. Waldorfförskolor och -skolor håller mycket hög kvalitet på maten. Ekologiskt och lagat från grunden. Mer mjölmat och mindre kött, förstås, än vad man vill ha. Men ändå det kanske bästa valet för den som prioriterar bra mat till sina barn.