Jump to content

Gratis webinar Få fastans fördelar utan att fasta

Bengt Nilsson
 Share

Recommended Posts

Tänkte bara tillägga om man inte är novis på ämnet så handlar det om att man ska äta fastehärmande kost under ett antal dagar istället för "riktig" fasta ..alltså några måltider om dagen med mycket  få kalorier (typ grönsaker)...och vet man redan varför det är bra att fasta så får man inte ut så mycket mer av videon....men om man inte vet varför det är bra att fasta är det en bra start på att sätta sig in i ämnet.

• Like 5

Men om man är ute efter själva autofagin så är det endast vattenfasta som gäller - så har jag tolkat olika fastaförespråkare i alla fall. Men som vanligt så är det många experter och är lika säkra och övertygande om just sitt eget tänk l ☹️

• Like 2

Och den här fastehärmande kosten, skulle det enbart vara av bekvämlighetsskäl? Att få äta, av sociala skäl, att känna att man får äta, för hungern?

Själv skulle jag nog tycka att det var lättare att fasta helt, än att äta bara grönsaker. Men jag är väl lite udda. 

• Like 4

Jag har också svårt att tro att fastans fördelar är en binär funktion .... typ 0 kalorier ger alla fördelar, 1 kalori ger inga fördelar ... det är ju betydligt troligare att man kan äta en del kalorier och ändå behålla det mesta av fastans fördelar. Men jag tror också som Effie ... om man testat vattenfasta så är det inte direkt kul ...men inget jättesvårt heller. Jag har svårt att tro att det blir enklare om man äter några hundra kalorier mat ... snarast kan jag tänka mig tvärtom ... att matintaget triggar kroppen att vilja ha mer och man får då kämpa mer med hungern än om man inte äter något alls.... skulle vara kul och höra om någon testat båda varianterna?

• Like 4

13 minuter sedan, Peter B sade:

.. snarast kan jag tänka mig tvärtom ... att matintaget triggar kroppen att vilja ha mer och man får då kämpa mer med hungern än om man inte äter något alls.... skulle vara kul och höra om någon testat båda varianterna?

Jag vet att jag blir hungrigare av ett mål enbart grönsaker än av att inte äta alls. Även om jag inte testat att fastehärma. 

• Like 4

80-talets fasta, med juice, örtte och buljong, sa att man skulle ner under 400kcal för att slippa hunger ( denna sorts fasta körde jag 10år i rad, ca 1995 till 2005). Funkade bra men visst ströps viktnedgången snabbt och jag var lite ruggig. Som mest körde jag 27 dagar och jag körde med apelsinjuicekoncentrat och buljongtärning (var inte så nogräknad på den tiden) så jag vet inte om näringen var optimal. Det talades inte om autofagi, bara utrensning och avgiftning. Hungrig var jag inte. Däremot, precis som Effie säger, blir jag hungrig av en dag med bara grönsaker.
Det verkar, som Peter skriver, orimligt att autofagin har toggle-funktion... Jason Fung skriver i nån av sina böcker att lite mjölk i kaffet inte tycks påverka autofagin så jag kan inte heller se att lite mat skulle ställa till det helt ur den synvinkeln. Däremot kan jag tänka mig att kroppen får mer tid till städning, hinner jobba undan så att säga, om man vattenfastar. Olika organ får ju jobba olika hårt beroende på vad vi äter.

• Like 4