Pia Christensen Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 Hoppas det här är ok i denna avdelningen. Har alltså en fråga om en maträtt jag gillar och tror jag kan laga nu med men med nån justering. 1.Man fräser lök o köttfärs, häller på krossad tomat, majs och hackad paprika, enl.orginalet har man i pastasnäckor kokar tills de blir som de ska sen rör man i riven ost, borde inte detta bli ok lchf om jag tar bort pastan och lägger i grovhackad vitkål? 2Tror ni det blir gott? (Jag tror det, och det ska vara både gott o lättvindigt, och man ska kunna frysa in.) Tror ni det blir godare med något annat? eller vitkål serveras vid sidan av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 1 timme sedan, Pia Christensen sade: Hoppas det här är ok i denna avdelningen. Har alltså en fråga om en maträtt jag gillar och tror jag kan laga nu med men med nån justering. 1.Man fräser lök o köttfärs, häller på krossad tomat, majs och hackad paprika, enl.orginalet har man i pastasnäckor kokar tills de blir som de ska sen rör man i riven ost, borde inte detta bli ok lchf om jag tar bort pastan och lägger i grovhackad vitkål? 2Tror ni det blir gott? (Jag tror det, och det ska vara både gott o lättvindigt, och man ska kunna frysa in.) Tror ni det blir godare med något annat? eller vitkål serveras vid sidan av? Din tanke bör absolut funka bra, jag gör liknande ibland. Jag brukar också ofta koka vitkålen separat, hälla av vattnet och eftersjuda i lite smör. Och sedan hälla köttfärssåsen och riven ost över vitkålen på den värmda tallriken. Blir väldigt likt klassisk köttfärssås och spagetti. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia Christensen Posted October 19, 2021 Author Share Posted October 19, 2021 Tack för svar!! Provar göra allt i ett nu så kan jag göra på andra sättet en annan gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 Inte för att jag vill vara petig. Eller jo det är jag kanske, men majs är spannmål och inte LCHF. Om det nu inte är så att du menar minimajs. Angående vitkålen så hade jag smörstekt den. Och dessutom hällt allt i en ugnsform med osten över och gratinerat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 27 minuter sedan, Trollmormor sade: Inte för att jag vill vara petig. Eller jo det är jag kanske, men majs är spannmål och inte LCHF. Om det nu inte är så att du menar minimajs. Angående vitkålen så hade jag smörstekt den. Och dessutom hällt allt i en ugnsform med osten över och gratinerat. Haha, majsen missade jag, den skulle jag också skippa. Det finns säkert också andra godsaker (= näringsmässigt goda saker) man kan tillsätta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia Christensen Posted October 19, 2021 Author Share Posted October 19, 2021 Majs, jaha det är spannmål, de tänkte jag inte på. Jättebra att du säjer det, det är ju viktig info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 1 timme sedan, Pia Christensen sade: Majs, jaha det är spannmål, de tänkte jag inte på. Jättebra att du säjer det, det är ju viktig info! Inte lätt att tänka på allt. Innan jag började med LCHF (och då var jag 55 år så jag borde väl haft bättre koll) var jag helt övertygad om att majs var en grönsak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 19 timmar sedan, Trollmormor sade: Inte för att jag vill vara petig. Eller jo det är jag kanske, men majs är spannmål och inte LCHF. Om det nu inte är så att du menar minimajs. Angående vitkålen så hade jag smörstekt den. Och dessutom hällt allt i en ugnsform med osten över och gratinerat. Varför skulle minimajs vara bättre än fullvuxen majs? Det är ju majs som har skördats innan den blivit fullvuxen och den är väl också spannmål? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 1 timme sedan, Katerina sade: Varför skulle minimajs vara bättre än fullvuxen majs? Det är ju majs som har skördats innan den blivit fullvuxen och den är väl också spannmål? En skillnad är mängden kolhydrater 3,7 i minimajs och runt 20 i majs. Sen har det nåt att göra med att minimajs inte har vuxit färdigt eller nåt sånt. Nån annan kanske har bättre koll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Intressant, jag hade ingen aning om att den var så energifattig...det kanske är något för den som är intresserad av fastehärmande kost ( se annan aktuell tråd) 1 kg minimajs blir typ 160 kalorier ... om jag räknar rätt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 21, 2021 Share Posted October 21, 2021 20 timmar sedan, Trollmormor sade: En skillnad är mängden kolhydrater 3,7 i minimajs och runt 20 i majs. Sen har det nåt att göra med att minimajs inte har vuxit färdigt eller nåt sånt. Nån annan kanske har bättre koll. Jag vet att många som äter LCHF fokuserar en hel del på mängden av kolhydrater i livsmedel. Det är ju bra men inte tillräckligt bra tycker jag. Om man ska bedöma ett livsmedel som bättre eller sämre ska man titta på dels vilken nytta den gör det vill säga hur mycket näring den innehåller och om kroppen kan ta upp den näringen. Dels på hur mycket antinurienter, växtgifter osv den innehåller för att bedöma hur mycket ens kropp behöver kämpa för att bli av med eländet. Baserat på det skulle man vilja veta den slutliga näringsberäkningen. Till exempel gluten är ett protein som finns i spannmål men hos många verkar det orsaka tarmproblem istället för större muskler eller tätare benstomme. Av den anledningen tycker jag att det inte är intressant hur mycket kalorier som finns i majs (mini- eller maxivarianten) om näringsbalansen blir negativ eller nära noll. Vi är ju inga kalorimeter utan äter för att leva och upprätthålla en sunt biokemi inte för att utveckla kroniska sjukdomar, värkande magar och leder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts