Carl Loma Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Hej. varnar lite här nu för väldigt detaljerad text. Är du känslig och/eller inte intresserad av ämnet, läs inte vidare! Jag har sedan i måndags kört strikt LCHF <-20g kolh om dagen. Jag har även varierar det här med 22-24timmars fasta varje dygn. jag äter inte så mycket mejerier. Har innan jag körde igång med LCHF varit inne i ett kraftigt sockerberoende och gått upp mycket i vikt senaste året. Jag har tidigare i mitt liv gått ner ca 50 kg med LCHF(dock mer liberal då) så jag vet att det funkar för mig. Men ett problem jag inte hade sist jag körde LCHF var diarrér och magknip. Jag äter nu ca 2000kcal på kvällen på en strikt LCHF måltid. Efter ca 15-20 minuter börjar det bubbla i magen och jag får springa till toaletten. Avföringen är gul diarré och har vattenkonsistens. Med min tämligen milda hypokondri blir jag väldigt orolig över detta. Är detta något som kan förklaras av min snabba och ganska absoluta kostomställning. Allt gott, Carl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 21, 2021 Share Posted October 21, 2021 Javisst kan en kostomställning eller en ätmönsteromställning ge diarréer. Jag och många med mig kan berätta att om man börjar till exempel fasta varannan dag så kan den första måltiden efter en 42-48 timmars fasta ge diarré men efter några veckor kommer kroppen att anpassa sig och diarréerna upphör. Så var det för mig. Men innan jag började fasta hade jag ätit LCHF i flera år och min kropp var van vid den maten och den mängden kolhydrater. För mig krävdes en längre fasta för att kroppen skulle reagera med diarréer. Om du har nyss börjat med 22-24 fasor och striktare lågkolhydratskost så kan du få den effekten. Men det kan också bero på vad du äter och hur din version av LCHF ser ut i förhållande till vad du brukade äta innan omställningen. Kolhydrater binder vätska och när man minskar intaget gör kroppen av med mera vatten. De första klon man tappar är just vatten. Dessutom brukar man rekommendera att äta mer salt speciellt om man böjar dricka mer vatten. Jag tror att den gula färgen beror på att din kropp behöver ställa om till fettdrift och i början inte är så effektiv på att ta upp fettet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted October 21, 2021 Share Posted October 21, 2021 Jag skulle gå tillbaka till mer måttlig LCHF och vänja kroppen. Sen succeesivt gå över till keto och se hur det funkar. Du har gått all in med keto och fasta och ett mål per dag. Din kropp verkar inte klara detta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 21, 2021 Share Posted October 21, 2021 Låter inte konstigt att din kropp reagerar på den stora omställningen ... jag skulle inte oroa mig alltför mycket ... om du fortsätter att köra "hårt" då skulle jag kanske börja oroa mig om det fortsätter likadant i 2-3 veckor till. Gör som Katerina säger drick saltat vatten och se över att det inte finns något annat uppenbart i kosten som orsakar detta. Ta det lugnt med supplementering av rent fett (om du använder dig av det). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 Vet inte om detta kan vara till någon hjälp? https://www.paleoteket.se/bristolskalan/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts