HelgeK Posted October 25, 2021 Share Posted October 25, 2021 Vetenskapen är klar idag. Mediciner kan inte bota typ2 diabetes. Men kostomläggning kan bota typ2 diabetes. I USA har företaget VIRTA HEALTH en model som kan bota typ2 diabetes. Den statliga vården bör utveckla en sådan model. För det är möjligt att göra typ2 diabetes till en sällsynt åkomma. Lågkolhydrat kost kombinerat med intermittent fasta är mycket effektivt. https://www.virtahealth.com Men läkemedelsindustrin kan övervärdera medicinernas betydelse PGA att de vill sälja så mycket som möjligt. Men vårdens syfte bör vara att bota så snabbt och bra som möjligt. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 2, 2022 Share Posted January 2, 2022 Hur funkar det egentligen - Om man äter lågkolhydratkost kan man ofta sluta medicinera om man har DT2 men kan man säga att man är botad? Återställs insulinkänsligheten igen eller håller man "bara" sjukdomen i schack genom kosten? Blev lite osäker när jag fick frågan av en bekant. Om man återgår till att äta kolhydrater blir man väl sjuk igen? För det tar väl knappast 30-40 nya år att utveckla sjukdomen igen? Diskussionen rörde alltså begreppet "botad" och om man kan anses vara det om man måste fortsätta "behandling" med en viss diet som utesluter något vår kropp initialt är kapabel att ta hand om (i mindre mängd). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted January 3, 2022 Author Share Posted January 3, 2022 Typ 2 diabetes orsakas av en felaktig livsstil. Om man övergår till en hälsosam livsstil, så blir man frisk. Men om man återfaller till en dålig kost, så blir man dålig igen. Men man blir inte immun mot typ 2 diabetes. Man kan alltid få tillbaka typ2 diabetes, om man återfaller till en dålig livsstill. Så man bör utforma sin goda livsstill så att man verkligen gillar den och inte vill bytta ut den , och blir man trött på det man äter, så bör man bytta ut den mot något annat, som också uppfyller kraven på en hälsosam livsstil. Alltså inte leder till typ2 diabetes . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2022 Share Posted January 3, 2022 4 timmar sedan, HelgeK sade: Om man övergår till en hälsosam livsstil, så blir man frisk Men blir man frisk om man inte återfår full förmåga? En alkoholist är väl alltid alkoholist även om han/hon slutar dricka? Och då borde man väl vara diabetiker hela livet och bara ha sjukdomen under kontroll, dvs livsstilen blir behandlingen istället för medicinering. Förstå mig rätt, det är inte HUR jag funderar över utan snarare begreppet "frisk från diabetes". 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 3, 2022 Share Posted January 3, 2022 2 timmar sedan, MariaF sade: Men blir man frisk om man inte återfår full förmåga? Jag tycker frågan om frisk kan definieras och begränsas ännu mer. 1) äter lchf och mår bra. Frisk? Botad? 2) äter lchf och blir av med insulinresistens? Borde alltså klara mer kolhydrater? Frisk? Botad? 3) hur länge varar då denna friskhet om man äter mer kolhydrater? Mycket kolhydrater? Lika mycket som man blev sjuk av? Blev man sjuk senast man åt alldeles galet ska man räkna med att samma sak händer igen. Och det går fortare. Man är äldre och mera sliten (jag spånar). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted January 3, 2022 Author Share Posted January 3, 2022 13 timmar sedan, MariaF sade: Men blir man frisk om man inte återfår full förmåga? En alkoholist är väl alltid alkoholist även om han/hon slutar dricka? Och då borde man väl vara diabetiker hela livet och bara ha sjukdomen under kontroll, dvs livsstilen blir behandlingen istället för medicinering. Förstå mig rätt, det är inte HUR jag funderar över utan snarare begreppet "frisk från diabetes". Roy taylor var den som visade att Diabetes typ2 går att bota. Se t.ex.: https://www.popsci.com/science/article/2011-06/ultra-low-calorie-low-carb-diet-sufficient-reverse-type-2-diabetes-study-finds/ Kan man bli fri från förkylning ? Man Kan bli sjuk igen, skall man ändå se sig som förkyld , eftersom man kan bli förkyld igen? Bör alkoholister få köra bil? Nej säger jag! Men en nykter alkoholist då?? Finns det nyktra alkoholister? Man talar väl om nyktra alkoholister,därför att en del. av dem har svårt att sluta dricka, om de börjat dricka igen.? Är en som slutat röka fortfarande rökare? Jag menar att. man bör definiera diabetes på objektivt mätbara kriterier. Att man kan återfalla i alkoholism eller typ 2 diabetes bör inte göra att man skall betraktas som sjuk, när man har normala friska värden. Men de som vet att de återfaller om de tar en sup, eller en sockerbit de bör naturligtvis inte ta en sup eller en sockerbit. Återfalls risken är väl individuell, och bör väl behandlas som det. PS. Bland alkoholister finns det de som talar om att någon valt att ta ett återfall. Är det inte detsamma med ändra livsstils åkommor.Alltså även typ2 diabetes ?. En del talar om beroende personligheter. T. ex. en som slutat röka, och blir väldig fet snart därefter. Är det inte bättre att tala om "beroende problematik", än att säga att man aldrig kan bli frisk från någonting ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 27, 2022 Share Posted January 27, 2022 Att äta lchf botar inte D2.. det ger bara mindre med symptom när man undanhåller sina fingrar från sockerburken.. Vad striktare man äter destå större är nyttan i men även en liberal lchf kost hjälper sänka blodsocker till "friskas" nivå. Botad ? Nej, det blir man inte utan sjukdomen finns där alltid och en enda helg med festande med sockertinna produkter tar blodsockret upp direkt. Detta såklart är individsbaserat hur känslig man är eller mycket nytta man kan ha av lchf. Man kan bli helt symptomfri men aldrig helt botad om vi nu tänker ordagrant. Obs.att jag har varit diagnosticerad diabetiker med typ2 sen 2001, Själv diagnosticerad typ0 sedan 2009 sen jag började äta lchf. . Men det finns många tester och försök komma tillbaka till normal kost under de åren så erfarenhet har jag att sjukdomen finns kvar vad du än gör... Tröst är att genom att äta rätt kan man vara symptom och även medicin fri angående D2 hur länge man vill bara man har karaktär till det ..alltså att äta rätt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts