Tr0llet Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Hej! Jag tänker göra mig opopulär på min arbetsplats igen. Vi har processbeskrivning gällande patienter med fetma igång, och jag tänker inte låtsas att jag tycker att den är bra. Här finns alternativ som VLCD, medicinering och fetmakirurgi. Vad saknas?????? Jag hinner inte söka ADA:s rekommendation gällande LCHF och diabetes typ 2, tror det ändrade 2018. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta det svart på vitt? Likaså den organisation i Europa som kom ut med en förändrad riktlinje efter det, har ingen aning om det var IDF eller EASD. Jag hittar folk som skrivit om det, men inte källan. Kommer att printa ut det material som finns på kostdoktorn och lämna det till vår ledande läkare. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted October 26, 2021 Author Share Posted October 26, 2021 Jag googlade igen, och nu hittade jag antagligen källan. Jag har alltså sökt den flera gånger, bara hittat blogginlägg utan link till källan, men nu bara ploppade rakt upp. Så här: "DIETARY QUALITY AND EATING PATTERNS. There is no single ratio of carbohydrate, proteins, and fat intake that is optimal for every person with type 2 diabetes. Instead, there are many good options and professional guidelines usually recommend individually selected eating patterns that emphasize foods of demonstrated health benefit, that minimize foods of demonstrated harm, and that accommodate patient preference and metabolic needs, with the goal of identifying healthy dietary habits that are feasible and sustainable. Three trials of a Mediterranean eating pattern reported modest weight loss and improved glycemic control (66–68). In one of these, people with new-onset diabetes assigned to a low-carbohydrate Mediterranean eating pattern were 37% less likely to require glucose-lowering medications over 4 years compared with patients assigned to a low-fat diet (HR 0.63 [95% CI 0.51, 0.86]). A meta-analysis of RCTs in patients with type 2 diabetes showed that the Mediterranean eating pattern reduced HbA1c more than control diets (mean difference −3.3 mmol/mol, 95% CI −5.1, −1.5 mmol/mol [−0.30%, 95% CI −0.46%, −0.14%]) (69). Low-carbohydrate, low glycemic index, and high-protein diets, and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet all improve glycemic control, but the effect of the Mediterranean eating pattern appears to be the greatest (70–72). Low-carbohydrate diets (<26% of total energy) produce substantial reductions in HbA1c at 3 months (−5.2 mmol/mol, 95% CI −7.8, −2.5 mmol/mol [−0.47%, 95% CI −0.71%, −0.23%]) and 6 months (4.0 mmol/mol, 95% CI −6.8, −1.0 mmol/mol [−0.36%, 95% CI −0.62%, −0.09%]), with diminishing effects at 12 and 24 months; no benefit of moderate carbohydrate restriction (26–45%) was observed (73). Vegetarian eating patterns have been shown to lower HbA1c, but not fasting glucose, compared with nonvegetarian ones (74). Very recent trials of different eating patterns in type 2 diabetes have typically also included weight reduction, hindering firm conclusions regarding the distinct contribution of dietary quality." https://care.diabetesjournals.org/content/41/12/2669 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Har du sett den här artikeln som @HelgeK har länkat i en annan tråd Back to the Future for Diabetes. Technology can take us only so far—and… | by Dr. David Ludwig | Oct, 2021 | Better Humans? David Ludwig skriver mycket bra om historien av sockersjukan, upptäckten av insulin 1921 och om bristerna i den nuvarande högteknologiska behandlingen. Bara för att det är modernt och högteknologiskt räcker det ändå inte hela vägen. Det är fortfarande fel att ge kolhydratintoleranta kolhydrater bara för att sedan försöka parera effekterna med insulininjektioner. Det kan låta enkelt i teorin men inte är så enkelt i praktiken då det är svårt att möta det exakta behovet av insulin. Dessutom VLCD borde med dagens kunskap och erfarenhet stå för Very Low Carbohydrate Diet eller hur? Och då finns den ju med på listan? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Jag själv har botat min sockerresistens och det fick jag bevis på när saker som mjölk, vispgrädde, citroner och inte tala om tomater började smaka sött. Tomater smakar mycket sött till och med. Slutar man belasta kroppen med socker, utesluter det ett bra tag så blir den känslig för det dvs den eftertraktade söta smaken kan uppnås med mycket mindre dos och man slipper överdosera. Det andra positiva effekten var att smaklökarna förändrades och började reagera på kemikalier i maten. Så har jag upptäckt att maten på vissa restauranger smakar kemiskt och inte alls gott. Diabetes eller sockersjuka eller kolhydratintolerans beror i grund och botten på insulinresistens. Kroppens förmåga att hantera socker/kolhydrater har blivit trasig. Cellerna vill inte ha, kan inte ta in mer glukos och har slutat lyssna på insulin. Varför i så fall envisas man med att proppa in mer kolhydrater? Det är ju inte klokt egentligen. Kanske inte alla diabetespatienter kan inse klokheten i att sluta äta det som har gjort de sjuka men det måste ju i alla fall erbjudas så att de får en chans. Kolhydrater framkallar det största höjningen av insulinet men protein och fet gör det också fast i lägre grad. Vill man bli frisk igen så är lågkolhydratkost och någon form av fasta är det enda som kan bota en. Bota i den bemärkelsen att man kan leva en diabetesfritt liv så länge man låter bli att förgifta sin kropp med det den inte tål. Dessutom gör ju Virta detta redan. De använder metoden och hjälper patienter med diabetes. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 27, 2021 Share Posted October 27, 2021 18 timmar sedan, Katerina sade: Varför i så fall envisas man med att proppa in mer kolhydrater? Det är ju inte klokt egentligen. Kanske inte alla diabetespatienter kan inse klokheten i att sluta äta det som har gjort de sjuka men det måste ju i alla fall erbjudas så att de får en chans. Jag arbetade tillsammans med en man (som borde gått i pension nu) för några år sen som var jättetjock. Han hade svårt att gå. Han somnade vid skrivbordet. En gång i veckan blev det en resa mellan Västerås och kärnkraftverket Forsmark, inte så ruskigt många mil. På vägen dit stannades det för att äta lunch, följt av kaffe och flera småkakor. På vägen hem efter veckomötet, stannades det för kaffe och mjuk kaka med glasyr på ett café man passerade. Så höll han och projektledaren på i flera år. Vid en av dessa resor var då jag med. Jag hade ätit LCHF i ca 2år tror jag och fick frågan av PL varför jag bara tog en slät kopp te på hemvägen. Han hade noterat att jag bara åt kött och sallad av buffén under lunchen också. Efter jag berättat om min LCHF-satsning sa den tjocke mannen något jag tänkt på många gånger; Jag har också provat LCHF men jag kan inte leva utan bröd! Jag tror det var där jag på allvar fick upp ögonen för beroende även om jag tidigare skämtat om att jag "knarkar mat". Att man har sådant sug att man offrar hela sitt liv för det... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts