Jump to content

Psoriasis

Dahlberg

Recommended Posts

Jepp!

Jag hade i praktiken kliat sönder mina armbågar varenda j..vla natt i nästan tio år tid och vaknat med sönderrivna skorpor under naglarna varje morgon. När min Psoriasis började bli sämre och sprida sig till ben och händer började jag söka på nätet efter info. Ganska snart hamnade jag på Annika Dahlqvist gamla Passagen-blogg då flera där i en tråd påstod sig ha blivit bättre efter övergång till LCHF.

Mina erfarenheter blev desamma: Efter två-tre veckor på LCHF lugnade kliandet ned sig och mina armbågar börjader läka ut. Placebo eller inte, men idag efter fyra år på kosten tycker jag mig se ett mycket tydligt samband de gånger jag tex ätit smågodis och hur psoriasisen blossar upp igen för att lugna ned sig inom tre dagar igen.

Jag har efter 2 månader på LCHF märkt en enorm skillnad på armbågar och hårbotten. Behöver nu inte använda cortisonsalva eller lösning vilket är fantastiskt. Inte varit så bra på 20 år ! Roligt också att min dotter som inte äter LCHF och är lite skeptisk också sett skillnad på mina armar.

Någon som har erfarenhet av LCHF och psoriasis?

Absolut! hudsjukdomar är något jag är speciellt engagerad i då det ska vara oerhört lidsamt! Det kommer många rapporter om att folk kurerar sin psoriasis och hudproblem på LCHF kost, men för alla fungerar det inte och då måste man analysera problemet, LCHF fungerar till 80 % men ibland måste man ta det ett steg längre. LCHF är grunden till hälsa och en frisk och fin hy! Höga insulinnivåer ger inflammatorik i kroppen och just därför är LCHF bra då det ger minimal/ingen insulinutsöndring alls nästan, därav tror jag att många blir av med psoriasis och liknande hudbesvär och sjukdomar på LCHF.

Vissa människor kan inte äta grädde, eller fet youghurt t.ex. alla människor tål inte samma födoämnen, vissa har jätteproblem med mejeriprodukter i största allmänhet så det gäller att analysera och kolla på hur man mår själv utav saker! Hudproblem är vanligt i samband med mejeriprodukter.

Smör brukar de flesta klara av, men intolerans mot ägg,ost och youghurt och grädde förekommer! men det gäller att testa sig fram  för att se vad man själv tål, bara för att andra tål något så behöver det inte betyda att du tål det! Sedan är omega 3, ytterst viktigt för att dra ner på de inflammatoriska besvären! och då rekommenderar jag faktiskt Makrill eftersom det innehåller så mycket mer än bara omega 3 som är bra för huden och näringsboostande, makrill har en speciell smak men man vänjer sig och det är väldigt  nyttigt! Börja ät mer fisk helt enkelt (makrill, bra lax), och du kan även ta högkvalitativt tillskott av omega 3, för att optimera kuren ännu mer! även D vitamin tillskott ska kunna hjälpa lite mot inflammatorik men det är mindre studerat! Att tillägga är att makrill har i princip precis jämn fördelning utav omega 3 och omega 6, vilket är extremt gynnsamt att äta för de med inflammatorik!

Så var beredd på att lägga till Makrill, högkvalitativt omega 3 men även Bra D vitamin tillskott och kanske strikta upp din LCHF kost för att utesluta om det är något du kanske inte tål, för det är vanligare än vad man tror!. Börja även inta Kokosfett (bra märkt sådant, ekologiskt ifrån hälsokosten! inte silverpaket ifrån affärer! innehåller härdat fett VARNING!)

Kokosfett är både antiviralt, antibakteriellt, Antifungoralt och Antiinflammatoriskt. ----> Det betyder att det motverkar virus, bakterier, svamp och inflammatoriska besvär!

Sedan kommer vi till något som kallas för Candida, och vad är Candida då? läs absolut den här länken: http://fyranollfyra.wordpress.com/candida/

Det har visat sig att när man överför överskott utav Candida på råttor så har de utvecklat Psoriasis. Har man överväxt utav Candida så måste man svälta ut den och det gör man med strikt LCHF kost+ Syclovir (som tar bort överskottet av parasiten och gör att du tillfrisknar fortare), men mer info står som sagt i länken ovanför!. (I länken finns det test för att se om du har Candida)

Det sägs att 70- 80 % av immunförsvaret sitter i tarmen så varför inte se till att boosta upp den totalt först? så det är där vi bör rikta det hela åt, vad vi ger för något till kroppen (äter)! Allt som jag har skrivit är en extremt bra början till att bli av med hudbesvär, funkar det inte då får man gräva ännu djupare i problemet.

En kort och intressant anekdot:

Rasmus Elm, är en känd fotbollsspelare som hade stora problem med infektioner och sjukdomar, ända tills han gjorde ett extremt födoämnestest (inte sånt på vårdcentralen, utan sånt som många naturläkare rekommenderar då man provar ut hela 270 olika ämnen som scannas av i ett laboratorium i Tyskland för att se vad man tål! Det de kom fram till var att hela 70 ämnen tålde han inte!.

Ge aldrig upp! trots att du lider av dina besvär, för detta som jag har nämnt här kommer hjälpa dig och i bästa fall få dig att bli helt frisk från din psoriasis, min förhoppning är i varje fall det!. Vissa människor behöver mer analysering och hjälp än andra för att komma till rätta med sina problem!

Jag är helt emot produkter och krämer, som kortison och sånt annars ifrån Vårdcentralen, att bota kroppen utvärtes med kräm när problemen oftast sitter invärtes för mig är totalt ologiskt, dessutom så döljer läkemedel oftast och endast symptomen! Känner du igen dig? du smörjer och smörjer men inget händer hur mycket du än försöker?... då är det dags att börja byta strategi!

Att tillägga är att även schampo och alldeles för varmt vatten kan vara dåligt och irriterande just för din hud! Duscha helst ljummet! alldeles för varmt vatten tar bort det naturliga fettlager som du har på huden! Många schampon innehåller ofta 20-40 st ämnen i, kan vara något som du reagerar på!.

Pröva Weleda Calendula Schampo! sägs vara ett av de renare schampona, annars kan man prova äggtvätt! och nej du som tycker äggtvätt är extremt, det användes förr i tiden innan schampo fanns! det gäller att boosta huden och kroppen så mycket som man kan om man vill få en läkande hud!

Lycka till, till dig som lider av inflammatoriska besvär och vill ta steget till ett bättre och ett roligare liv utan inflammatoriska besvär!!

Allt detta jag skrivit är det jag rekommenderar om man verkligen har stora hudproblem, som psoriasis, eksem, acne, Rosacea etc.. Det kommer även givetvis hjälpa dig som har andra problem av olika slag! En riktig naturlig dunderkur helt enkelt!

Mvh/Antonius. ;)

Obs: Kom ihåg att läsa länken ovanför, för den är ytterst viktig för dig som känner att du är i ohälsa eller har psoriasis eller liknande!

Undvik alla mjölkprodukter (utom smör) tom grädde om det visar sig att du har Candida överväxt! Grädden är rena raketbränslet för Candidan...

Finns även en hel del produkter som visar sig vara candida dödande, men det som ofta räcker är Strikt LCHF kost utan mejeriprodukter (utom smör) tillsammans med Syclovir för att komma tillrätta med Candidan! (Om du nu har candida överväxt.)

• Like 3

• 2 weeks later...

I sökan efter en naturlig och hälsosam kropp och livstil hittade jag paleo och LCHF i våras. I samband med kostombytet så fick jag däremot psoriasis, främst i hårbotten. Såhär i efterhand tror jag med stor säkerhet att jag hade det innan, men faktum kvarstår att det bröt ut och blev värre vid kostombytet.

Idag har jag hållt på med LCHF sen i april 2012. I september ändrade jag om min kost och gjorde den striktare, med mål att bli av med psoriasisen (som tidigare jag rent av ignorerat). Utöver det som Antonius nämnt ovan fokuserar jag även på att bli mer basisk (syra-/bas-balans). Undviker exempelvis röttkött.

Jag har inte varit sjuk, överhuvudtaget, sedan jag ändrade min kost itll LCHF. I och med att jag blev striktare i september försvann också snabbt ledvärk i armbågen och jag känner mig helt enkelt mycket piggare och friskare. Psoriasisen är däremot kvar, och jag hoppas innerligt att jag snart får se resultat.

Skulle vara riktigt intressant för mig att läsa om fler med erfarenhet med psoriasis och LCHF. Så tveka inte att skriva här. Tack!

• 2 weeks later...
I sökan efter en naturlig och hälsosam kropp och livstil hittade jag paleo och LCHF i våras. I samband med kostombytet så fick jag däremot psoriasis, främst i hårbotten. Såhär i efterhand tror jag med stor säkerhet att jag hade det innan, men faktum kvarstår att det bröt ut och blev värre vid kostombytet.

Idag har jag hållt på med LCHF sen i april 2012. I september ändrade jag om min kost och gjorde den striktare, med mål att bli av med psoriasisen (som tidigare jag rent av ignorerat). Utöver det som Antonius nämnt ovan fokuserar jag även på att bli mer basisk (syra-/bas-balans). Undviker exempelvis röttkött.

Jag har inte varit sjuk, överhuvudtaget, sedan jag ändrade min kost itll LCHF. I och med att jag blev striktare i september försvann också snabbt ledvärk i armbågen och jag känner mig helt enkelt mycket piggare och friskare. Psoriasisen är däremot kvar, och jag hoppas innerligt att jag snart får se resultat.

Skulle vara riktigt intressant för mig att läsa om fler med erfarenhet med psoriasis och LCHF. Så tveka inte att skriva här. Tack

Om LCHF inte hjälper att ta bort psoriasisen och du verkligen lider utav det! så skulle jag personligen börja på en eliminationsdiet där man uteslutande äter fet fisk som lax, makrill men även torsk och bara smör! ja det kanske låter extremt... men det kan det vara värt för att komma till bukt med problemen helt och hållet, håll så i cirka 3 veckor så kommer kroppen hamna i balans. Sedan kan man prova ut i tur och ordning vad man tål och inte tål.

Placebo eller inte, men idag efter fyra år på kosten tycker jag mig se ett mycket tydligt samband de gånger jag tex ätit smågodis och hur psoriasisen blossar upp igen för att lugna ned sig inom tre dagar igen.

Samma här. När jag gick över till LCHF försvann min psoriasis från fötterna och det kommer bara tillbaka när jag ätit större mängder kolhydrater.

Otroligt skönt att slippa kliandet plus att fötterna ser mycket trevligare ut  :)

Sedan kommer vi till något som kallas för Candida, och vad är Candida då? läs absolut den här länken: http://fyranollfyra.wordpress.com/candida/

Det har visat sig att när man överför överskott utav Candida på råttor så har de utvecklat Psoriasis. Har man överväxt utav Candida så måste man svälta ut den och det gör man med strikt LCHF kost+ Syclovir (som tar bort överskottet av parasiten och gör att du tillfrisknar fortare), men mer info står som sagt i länken ovanför!. (I länken finns det test för att se om du har Candida)

Kan man verligen lite på det testet? Det verkar så... ovetenskapligt...

Men indikerar testet verkligen ett candidaöverskott så verkar jag vara mer svamp än människa - mitt prov såg otroligt äckligt och sjukt ut efter bara någon minut, och värre blev det.

Fast jag testade även på min son, för att få någon referens, och hans prov såg helt annorlunda ut.

• Like 1