Jump to content

Cykelväder, yepee!!!


MKJ
 Share

Recommended Posts

Det är verkligen årets höjdpunkt när man kan börja cykla igen efter vintern. Underbart att kunna susa fram och känna doften av vår. Jag älskar att cykla.

 

Om ni ser någon käring som kommer flängande på cykel så kläderna och håret fladdrar i vinddraget så kanske det är jag... Wroom!!!!!!!   :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja och nu är de flesta gatorna även sopade. Vad har du för cykel? Jag har en scott hybrid, men är sugen på skaffa en räser.

 

Ha, ha jag har en gammal 3-växlad cykel från 70-talet. Ingen racer precis men desto roligare när jag stretar förbi folk på supercykeln hurbert i uppförsbackarna. Jag har kollat lite på nya cyklar men inte hittat någon som passar mig. Jag vill ha pakethållare och stänkskydd och allt som fanns på gamla cyklar men dom nya är antingen stora klumpiga cyklar av tant-typ eller cyklar med massor av växlar och utan pakethållare och stänkskydd.

 

Min sambo har den senare varianten så packningen får vi köra på min cykel. Vad jag skall göra när min cykel är utsliten vet jag inte. Den största nackdelen med den är att den inte klarar de stora nerförsbackarna. Vi har en del gigantiska backar här och jag får leda cykeln nerför. Jag slet ut fotbromsen första säsongen här och fick byta den. Min sambos mountin bike klarar det däremot utan problem. Finns tydligen moderna cyklar med skivbroms vilket nog skulle vara bra.

 

Vet du något om skivbromsar på cyklar? Jag undrar om dom är känsliga för smuts. Cykeln blir väldigt lerig ibland när jag cyklar på stigar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har cyklat i princip hela vintern :)

 

Men så bor jag i Skåne förstås.... fast visst har vi haft en del snö och ishalka också för den delen.

 

Jag jobbar i hemtjänsten och använder helst kommunens cyklar på vintern då de alltid byter till dubbdäck efter att en kollega körde och välte.

 

Annars vid barmark tar jag min egen som är en billig,knallgrön Biltema-skönhet med 3 växlar. Gillar min egen bättre så den susar jag fram på hellre än kommunens.

 

Cyklar även mycket privat - bor i ett mindre samhälle där man lätt kan nå det mesta med cykel.

 

Har min häst ca 3 km hemifrån med en gigantisk backe uppför när jag ska dit. I början klarade jag inte den backen men efterhand kom jag högre och högre upp och nu fixar jag det... hrmm... kanske inte LÄTT men det gååår! :)

Link to comment
Share on other sites

Har skivbromsar på min hybrid som fungerar jättebra, den är rätt skitig men vet inte om jag fått skit just där. Det man ska se upp för är att inte få olja på dem när man smörjer annat. Min ser ut såhär:

scott-sportster-p3-2010-hybrid-bike.jpg

Men har satt på stänkskydd och har pakethållare på g.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar mig överallt i min stad med cykel, joggar eller går. Vill inte skaffa bil för det blir ju att man slutar med sådant fast man inte tror det.

Kör 3 lås på cykeln (ink låser alltid fast den i nåt) men befarar att det är för lite och den kommer bli snodd ändå. De 2 skruttcyklarna jag hade har båda nyligen blivit snodda. Generellt tycker folk att sno en cykel är inte farligt. Undrar varför den allmänna inställningen är så?

Link to comment
Share on other sites

Har skivbromsar på min hybrid som fungerar jättebra, den är rätt skitig men vet inte om jag fått skit just där. Det man ska se upp för är att inte få olja på dem när man smörjer annat. Min ser ut såhär:

scott-sportster-p3-2010-hybrid-bike.jpg

Men har satt på stänkskydd och har pakethållare på g.

 

Gick det att sätta på en stabil pakethållare som tål att lastas på och sätta cykelväskor på? Dom flesta cykelväskor har ju en fjäder och en krok som skall sättas fast en tvärstång på hjulet.

 

Vad menas med hybrid? Hybrid mellan vad?

Link to comment
Share on other sites

Jag har cyklat i princip hela vintern :)

 

Men så bor jag i Skåne förstås.... fast visst har vi haft en del snö och ishalka också för den delen.

 

Jag jobbar i hemtjänsten och använder helst kommunens cyklar på vintern då de alltid byter till dubbdäck efter att en kollega körde och välte.

 

Annars vid barmark tar jag min egen som är en billig,knallgrön Biltema-skönhet med 3 växlar. Gillar min egen bättre så den susar jag fram på hellre än kommunens.

 

Cyklar även mycket privat - bor i ett mindre samhälle där man lätt kan nå det mesta med cykel.

 

Har min häst ca 3 km hemifrån med en gigantisk backe uppför när jag ska dit. I början klarade jag inte den backen men efterhand kom jag högre och högre upp och nu fixar jag det... hrmm... kanske inte LÄTT men det gååår! :)

 

Jag klarade inte våra backar första året jag bodde här men efter att ha gått på spinning en vinter så gick det bra. Det där med att ha en cykel man gillar är ju viktigt. Jag tycker bäst om den gamla fast jag fick mammas nyare cykel. Den nya är inte alls lika skön att cykla på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar mig överallt i min stad med cykel, joggar eller går. Vill inte skaffa bil för det blir ju att man slutar med sådant fast man inte tror det.

 

Kör 3 lås på cykeln (ink låser alltid fast den i nåt) men befarar att det är för lite och den kommer bli snodd ändå. De 2 skruttcyklarna jag hade har båda nyligen blivit snodda. Generellt tycker folk att sno en cykel är inte farligt. Undrar varför den allmänna inställningen är så?

 

Var skruttcyklarna låsta när de blev stulna? Jag trodde inte någon skulle göra sig besväret att stjäla min gamla cykeln men jag kanske borde ha flera lås jag också.

Link to comment
Share on other sites

Ja de var väl låsta, var faktiskt låsen som var mest värdefulla tror jag (godkänt bygellås).

 

Hybrid menas att den fungerar bra i både terräng och på landsväg - och är inte klumpig/tung rakt sittande citybike. Alltså blandning mellan montainbike och racer.

Den är helt i aluminium så man behöver inte vara rädd för rost samt väger häften mot plåt. Den har fjädring fram som både är bra i terräng men oxå för trottoarer.

 

Jag har två olika par däck, ena smalare och mindre räfflade för landsväg, och de andra tjockare (orginal) med mer räfflor för lerig terräng. De smalare har jag på mest för det blir inte så mycket grov terrängåkning.

 

Funderar dock på inskaffa racer för resor längre än 5mil.

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha jag har en gammal 3-växlad cykel från 70-talet. Ingen racer precis men desto roligare när jag stretar förbi folk på supercykeln hurbert i uppförsbackarna. Jag har kollat lite på nya cyklar men inte hittat någon som passar mig. Jag vill ha pakethållare och stänkskydd och allt som fanns på gamla cyklar men dom nya är antingen stora klumpiga cyklar av tant-typ eller cyklar med massor av växlar och utan pakethållare och stänkskydd.

 

Min sambo har den senare varianten så packningen får vi köra på min cykel. Vad jag skall göra när min cykel är utsliten vet jag inte. Den största nackdelen med den är att den inte klarar de stora nerförsbackarna. Vi har en del gigantiska backar här och jag får leda cykeln nerför. Jag slet ut fotbromsen första säsongen här och fick byta den. Min sambos mountin bike klarar det däremot utan problem. Finns tydligen moderna cyklar med skivbroms vilket nog skulle vara bra.

 

Vet du något om skivbromsar på cyklar? Jag undrar om dom är känsliga för smuts. Cykeln blir väldigt lerig ibland när jag cyklar på stigar.

Hela min familj kör klassiska cyklar med fotbroms, stänkskydd och pakethållare. Yngste sonen fick en ny cykel i vuxenstorlek så sent som för en månad sedan, så visst finns det fortfarande "vanliga" cyklar att finna i cykelaffärerna.
Link to comment
Share on other sites

Hela min familj kör klassiska cyklar med fotbroms, stänkskydd och pakethållare. Yngste sonen fick en ny cykel i vuxenstorlek så sent som för en månad sedan, så visst finns det fortfarande "vanliga" cyklar att finna i cykelaffärerna.

 

Vilka sorter känner du till? Jag har ett dokument där jag samlar information så jag har lite underlag om min cykel pajar. Den är lite skraltig.

Link to comment
Share on other sites

Vilka sorter känner du till? Jag har ett dokument där jag samlar information så jag har lite underlag om min cykel pajar. Den är lite skraltig.

Crescent och Monark har vi inom familjen. Min dammodell har några år på nacken och finns inte längre, det kommer ju nya modeller varje år. Men skulle jag köpa en ny idag skulle jag nog satsa på något liknande den här:

http://www.crescent.se/cyklar/#filter=sport&category=dam&product=rissa-757

 

När yngste sonen fick sin cykel lurade cykelhandlaren även ut mig på en provtur med en elcykel. Fullkomligt onödig pryl egentligen, men fy tusan vad kul det var att cykla på den! Naturligtvis väcktes ha-begäret :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig att ha el-cykeln när de har en dynamo/generator man kan ladda upp dem med, men det är förbjudet på något dumt vis i Europa (för då ska de räknas som moped), så man måste ladda upp batteriet från ett uttag. Dumt!

 

 

Varför är fler växlar dåligt för er förresten? Låter som det. Jag cyklar upp med cykeln för de brantaste backarna då alla andra går med cykeln och jag har 24växlar - samt mycket snabbt nedför, speciellt då man har bromsar som alltid tar jätte bra)..

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig att ha el-cykeln när de har en dynamo/generator man kan ladda upp dem med, men det är förbjudet på något dumt vis i Europa (för då ska de räknas som moped), så man måste ladda upp batteriet från ett uttag. Dumt!Varför är fler växlar dåligt för er förresten? Låter som det. Jag cyklar upp med cykeln för de brantaste backarna då alla andra går med cykeln och jag har 24växlar - samt mycket snabbt nedför, speciellt då man har bromsar som alltid tar jätte bra)..

Många och många... Nu har jag 7 växlar, och det tycker jag är lagom. Cykeln jag hade innan dess var en sådan där modern variant med massa växlar och utan fotbroms (den hade dock pakethållare :) ). Den cykeln var ett olyckligt köp som jag led med i över 10 år innan jag äntligen kunde skrota den. Problemet var att förutom att jag ändå aldrig nyttjade mer än hälften av alla växlar, så var jag uppenbarligen även för gammal för att lära mig det här med att bromsa med händerna istället för med fötterna. Jovisst, till vardags så fungerade det. Men skulle jag "bromsa med ryggmärgen" så blev det garanterat fel... Trots att jag cyklade till och från jobbet alla jobbdagar, året runt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu när vi skulle ha sköna cykelturer så upptäckte min sambo att 2 ekrar i hans bakhjul har gått av inne vid navet.

 

Är det någon som vet om det kan skada cykeln att cykla ändå? Det är väntetid hos cykelreparatören.

Link to comment
Share on other sites

Vet man inte ska försöka fixa ekrarna själv för det är mycket svårt att få till det. Ska du ändå få det fixat framöver så gör det nog inget att cykla ett tag på det tills dess om det inte är terräng eller trottoarkanter. Tror de fixar till och balanserar alla ekrar med specialredskap efter de satt dit nya.

Link to comment
Share on other sites

Vet man inte ska försöka fixa ekrarna själv för det är mycket svårt att få till det. Ska du ändå få det fixat framöver så gör det nog inget att cykla ett tag på det tills dess om det inte är terräng eller trottoarkanter. Tror de fixar till och balanserar alla ekrar med specialredskap efter de satt dit nya.

 

Tack för ett snabbt svar! Det är så vi själva har resonerat. Det kan vara så att dom varit av en tid utan att min sambo sett det. Det var när växelvajern gick av som han upptäckte det. Han har i flera år tyckt att bakhjulet har skevat lite så skadan kanske redan är skedd. Dom hade kört sönder en grusväg som vi brukar cykla på för ett par år sedan så det var som tvättbräda flera km. Min sambo tyckte dock inte det kändes så mycket efter han har stötdämpare på framhjulet men jag höll på att skaka sönder och rätt som det var hade det gått hål i min bakskärm runt skruven så skärmen låg lös och skramlade.

 

Han har kollat runt på nätet och en del anser som du att det är svårt att justera ekrarna rätt om man byter själv medan andra skriver att det är bara att plinga på dom så hör man om det blir rätt. Han har varit i valet och kvalet men lämnar nog in den om han får det gjort i veckan.

 

Sedan har han semester och en semester utan cykel är ju ingen riktig semester :(

Link to comment
Share on other sites

Rätt verktyg är självklart bra, är man osäker på hur man gör för att spänna/justerat/byta eker...finns en massa bra klipp på youtube som visa hur man gör steg för steg.

 

Även Park Tool har en bra "Repair Help".

http://www.parktool.com/blog/repair-help 

 

Ingen "balansering" behövs eller görs efter "spänning, omekring eller ekerbyte. Har man inte verktygen så visst är det ett smidigt och bra alt. att gå till en lokal cykelverkstad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har f öv fått punktering på min cykel men jag har en cykel till men den krånglar växlarna på. Är det någon som vet hur man justerar växlarna på en 5 växlad crescent? Jag tror den är från 90-talet.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min cykel (en hybrid) på ett ställe där det ingår en genomgång av cykeln en gång per år (ställer in kedja, smörjer, balanserar osv). Cykeln är drygt ett år gammal. Har nyss fått tillbaka cykeln och uj va lättare allt gick. Känns nästan som att fuska :P. Nu kommer jag ju inte få lika mycket benstyrka hehe - eller så kommer jag cykla fortare och det blir farligare :P.

Link to comment
Share on other sites

Cyklade nyss 3 mil i motvind och uppförsbacke (a.k.a. Umeå).

 

Rätt trött i benen blev man :P

 

Fick du träningsvärk också? Körde du åt samma håll hela tiden eftersom du hade motvind alla 3 milen? Det är rätt träligt med motvind tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min cykel (en hybrid) på ett ställe där det ingår en genomgång av cykeln en gång per år (ställer in kedja, smörjer, balanserar osv). Cykeln är drygt ett år gammal. Har nyss fått tillbaka cykeln och uj va lättare allt gick. Känns nästan som att fuska :P. Nu kommer jag ju inte få lika mycket benstyrka hehe - eller så kommer jag cykla fortare och det blir farligare :P.

 

Vad är en hybridcykel? Det visste jag inte att service gör så stor skilnad. Min kedja blir ofta ganska igenbeckad av vägdamm. Kanske skulle gå lättare om jag gjorde ren den oftare.

 

Just nu undrar jag om ett lite lätt rasslande ljud som kom efter att min sambo bytt däck kan bero på att kedjan inte blev tillräckligt sträckt? Hur vet man vad som är lagom?

Link to comment
Share on other sites

Vad är en hybridcykel?

Hybrid menas att den fungerar bra i både terräng och på landsväg - och är inte klumpig/tung rakt sittande citybike. Alltså blandning mellan montainbike och racer.

Den är helt i aluminium så man behöver inte vara rädd för rost samt väger häften mot plåt. Den har fjädring fram som både är bra i terräng men oxå för trottoarer.

 

Står tidigare i tråden, har även en bild på min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...