nillah Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Hej allihopa! Jag behover hjalp och tips innan jag tar mitt beslut om LCHF:) Jag borjade ata Lowcarb for cirka 7 manader sedan och har sedan dess tappat 5 kg eller sa. Anledningen till att jag borjade ar for att jag insag att jag har nagon slags allergi mot socker. Jag blev sjuk varje gang jag at socker i snabare form som chips godis eller "fika". Jag hade alltid en svullen mage och ofta kramper. Ibland blev jag sa dalig att jag kraktes och hela huvudet snurrade. Efter ett tag insag jag att det har hande i mild eller starkare grad varje gang jag at nagan slags pasta, potatis och snabba kolhydrater i alla dess former. Jag ar inte alls overviktig eller ens "mullig". Jag ar 180 cm lang och vager ca: 77 kg. Har storlek M i klader. Sa jag borjade inte den har dieten eller livsstilen for att ga ner i vikt utan for att det var mat av LCHF-sorten som fick mig att ma bra. Nu till fragorna. Jag tranar pa gym nagra ganger i veckan och loptranar/ intervaller utomhus. Kan val saga att jag gor detta 4-5 dagar i veckan. Mitt mal med min kropp ar att bli riktigt fit. Jag vill ga ner mina sista kilon och fa en snygg kropp om ni forstar vad jag menar. Och eftersom jag inte kan ata all slags mat sa verkar det som LCHF kan va nagot for mig. Jag vill bara vara saker forst. Jag har letat overallt pa internet men inte riktigt hittat nagon som ar i min situation. Sa kan LCHF vara nagot for mig aven om jag redan ar "smal"? Jag kallar mig sjalv inte smal, jag har en del fett pa magen som valler over nar jag har jeans pa mig;) Men om man jamfor med manga som startar LCHF for att de ar kraftigt overviktiga, av halsoskal eller annat. Vad skulle ni rekommendera? Ar strikt LCHF for hart for mig? Jag har forstatt att de flesta borjar en strikt LCHF och sedan overgar till liberal LCHF. Vad ska jag gora? Kom nu ihag att jag inte kan ata snabba kolhydrater och att jag aven vill tappa de dar sista kilona och fa en tonad kropp:) Skulle verkligen uppskatta all hjalp jag kan fa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Jag skulle satsa på en paleo liknande LCHF med mycket grönsaker samt även frukt/bär om du tål det. Nötter kan ju vara känsligt för magen så du får väl testa. Verkar kanske som du ska undvika gluten/socker? Vill du går ned i vikt får du kanske hålla igen lite med frukten och rotfrukterna i början. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Jag har ätit LCHF i fem månader, tränar hård styrketräning 4 gånger i veckan varvat med konditionsträning framförallt löpning. Jag är normalviktig och har aldrig behövt gå ner i vikt. Först måste jag säga att du måste själv känna dig fram vad som passar att äta för just din kropp. Jag drog ner väldigt mycket på kolhydraterna vid start av LCHF. Sedan har jag letat mig fram till en formel som passar just mig. Jag äter mycket ovanjordsgrönsaker, känner att min kropp fungerar bäst på detta. Hur många gram kolhydrater det blir per dag har jag ingen aning om men gissar runt 30. Äter även bär ibland ffa hallon och blåbär. Våga testa dig fram, att träna på LCHF går utmärkt, ge det lite tid dock då det kan ta några månader innan du är fettanpassad och kroppen fungerar optimalt. Jag upplever ökad prestationsförmåga nu både i styrka och uthållighet jämfört med tidigare. Kroppen har hittat hem känns det som och man mår så mycket bättre med riktig mat utan mjöl och socker! Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Släpp vikttänket och gå in för att bygga muskler. Jag var precis som du; smal, men inte fast (s.k. skinnyfat). Min utgångspunkt var pannkaksröv (ursäkta franskan) och päronformad. Nu har jag knäböjt mig till en rund rumpa och tränat upp axlar och lats. Hur strikt du behöver vara för att må bra kan bara du själv avgöra. Jag äter strikt, med vissa inslag av kål, bladgrönt, avocado när jag känner för det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillah Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Tack sa mycket for hjalpen! Jag har kikat lite pa Paleo men jag vill ha nagot som ar valdigt simpelt att folja ocksa och LCHF ar ju sa himla latt! Det enda jag ar orolig for ar om jag ater for mycket fett och hur mycket gronsaker jag kan ata. Haha, Lotta B, jag forstar precis vad du menar! Nar jag borjade trana hade jag ingen rumpa over huvet taget och nu har jag gjort mina squat sa mycket att jag drommer mardrommar om dom! Jag har verkligen foralskat mig i kal i alla dess former, ar det ett bra substitut for ris och potatis? Och sa tankte jag fortsatta att ata fron, notter och bar, men hur funkar det med frukt som apple till exempel? Ater frokex med agg, hemmagjord Granola med fet yoghurt och lite bar, kyckling i rod curry och kokosgradde med vitkal och Stirfry med biffkott och lite gronsaker och massa chili. Verkar det va bra mat for en dag? Jag bor aven i Australien sa det ar ganska svart for mig att fa tag pa bra LCHF produkter i detta dumma "Light-land". Har kan man tydligen kalla allt "LowCarb" om det inte innehaller socker som forsta ingrediens... Nej da, skamt asido, men vi ar valdigt mycket efter har jamfort med Sverige. Har letat mig igenom varenda halsokost efter ett kokosmjol med lag kolhydrat i hopp om att kunna ata brod en dag men hittar inget med lagre an 50 gram per 100 gram och det ar ju galet. Har hort att det finns ett i Sverige med bara 4 gram! Nu ar jag ju fortfarande inne pa forsta veckan och har inte orkat trana mer an 1 dag eftersom jag kanner att jag inte har nan energi alls. Antar att det gar over efter ett par veckor? Om det ar nagon som har yttligare tips ar ni jatte valkomna att skriva allt ni vill till mig! Tusen tack for hjalpen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Tack sa mycket for hjalpen! Jag har kikat lite pa Paleo men jag vill ha nagot som ar valdigt simpelt att folja ocksa och LCHF ar ju sa himla latt! Det enda jag ar orolig for ar om jag ater for mycket fett och hur mycket gronsaker jag kan ata. Haha, Lotta B, jag forstar precis vad du menar! Nar jag borjade trana hade jag ingen rumpa over huvet taget och nu har jag gjort mina squat sa mycket att jag drommer mardrommar om dom! Jag har verkligen foralskat mig i kal i alla dess former, ar det ett bra substitut for ris och potatis? Och sa tankte jag fortsatta att ata fron, notter och bar, men hur funkar det med frukt som apple till exempel? Ater frokex med agg, hemmagjord Granola med fet yoghurt och lite bar, kyckling i rod curry och kokosgradde med vitkal och Stirfry med biffkott och lite gronsaker och massa chili. Verkar det va bra mat for en dag? Jag bor aven i Australien sa det ar ganska svart for mig att fa tag pa bra LCHF produkter i detta dumma "Light-land". Har kan man tydligen kalla allt "LowCarb" om det inte innehaller socker som forsta ingrediens... Nej da, skamt asido, men vi ar valdigt mycket efter har jamfort med Sverige. Har letat mig igenom varenda halsokost efter ett kokosmjol med lag kolhydrat i hopp om att kunna ata brod en dag men hittar inget med lagre an 50 gram per 100 gram och det ar ju galet. Har hort att det finns ett i Sverige med bara 4 gram! Nu ar jag ju fortfarande inne pa forsta veckan och har inte orkat trana mer an 1 dag eftersom jag kanner att jag inte har nan energi alls. Antar att det gar over efter ett par veckor? Om det ar nagon som har yttligare tips ar ni jatte valkomna att skriva allt ni vill till mig! Tusen tack for hjalpen:) Menar du att du numera har bra rumpmuskler (gluteus maximus)? Det skulle jag verkligen behöva. Vad är squat för något? Jag har lyckats få större lårmuskler och armmuskler men rumpmusklerna är fortfarande en sorglig historia och eftersom jag behöver öka min muskelmassa och dessutom lätt får ont i ändan när jag sitter på en hård stol så vore det väldigt bra med tips om hur jag kan fixa detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Haha, Lotta B, jag forstar precis vad du menar! Nar jag borjade trana hade jag ingen rumpa over huvet taget och nu har jag gjort mina squat sa mycket att jag drommer mardrommar om dom! Jag har verkligen foralskat mig i kal i alla dess former, ar det ett bra substitut for ris och potatis? Och sa tankte jag fortsatta att ata fron, notter och bar, men hur funkar det med frukt som apple till exempel? Ater frokex med agg, hemmagjord Granola med fet yoghurt och lite bar, kyckling i rod curry och kokosgradde med vitkal och Stirfry med biffkott och lite gronsaker och massa chili. Verkar det va bra mat for en dag? Jag bor aven i Australien sa det ar ganska svart for mig att fa tag pa bra LCHF produkter i detta dumma "Light-land". Har kan man tydligen kalla allt "LowCarb" om det inte innehaller socker som forsta ingrediens... Nej da, skamt asido, men vi ar valdigt mycket efter har jamfort med Sverige. Har letat mig igenom varenda halsokost efter ett kokosmjol med lag kolhydrat i hopp om att kunna ata brod en dag men hittar inget med lagre an 50 gram per 100 gram och det ar ju galet. Har hort att det finns ett i Sverige med bara 4 gram! Nu ar jag ju fortfarande inne pa forsta veckan och har inte orkat trana mer an 1 dag eftersom jag kanner att jag inte har nan energi alls. Antar att det gar over efter ett par veckor? Kål är perfekt substitut! Personligen så håller jag frön, nötter och bär till ett minimum. Äpplen äter jag bara på hösten och då de svenska "sura", men inga mängder. Jag tycker din mat för en dag ser helt ok ut. Eftersom du tränar tungt så finns det utrymme för mindre strikt variant. Jag upplever att min mage blir svullen av mejeriprodukter (förutom smör) så jag har valt att utesluta dessa. Här är en blogg från en LCHF-ätande svensk i Australien. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Menar du att du numera har bra rumpmuskler (gluteus maximus)? Det skulle jag verkligen behöva. Vad är squat för något? Jag har lyckats få större lårmuskler och armmuskler men rumpmusklerna är fortfarande en sorglig historia och eftersom jag behöver öka min muskelmassa och dessutom lätt får ont i ändan när jag sitter på en hård stol så vore det väldigt bra med tips om hur jag kan fixa detta. Tar mig friheten att svara Squats är knäböj. Bret Contreras har ytterligare tips (var inte rädd för att lasta på vikter när du känner att tekniken sitter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Tack sa mycket for hjalpen! Jag har kikat lite pa Paleo men jag vill ha nagot som ar valdigt simpelt att folja ocksa och LCHF ar ju sa himla latt! Det enda jag ar orolig for ar om jag ater for mycket fett och hur mycket gronsaker jag kan ata. Haha, Lotta B, jag forstar precis vad du menar! Nar jag borjade trana hade jag ingen rumpa over huvet taget och nu har jag gjort mina squat sa mycket att jag drommer mardrommar om dom! Jag har verkligen foralskat mig i kal i alla dess former, ar det ett bra substitut for ris och potatis? Och sa tankte jag fortsatta att ata fron, notter och bar, men hur funkar det med frukt som apple till exempel? Ater frokex med agg, hemmagjord Granola med fet yoghurt och lite bar, kyckling i rod curry och kokosgradde med vitkal och Stirfry med biffkott och lite gronsaker och massa chili. Verkar det va bra mat for en dag? Jag bor aven i Australien sa det ar ganska svart for mig att fa tag pa bra LCHF produkter i detta dumma "Light-land". Har kan man tydligen kalla allt "LowCarb" om det inte innehaller socker som forsta ingrediens... Nej da, skamt asido, men vi ar valdigt mycket efter har jamfort med Sverige. Har letat mig igenom varenda halsokost efter ett kokosmjol med lag kolhydrat i hopp om att kunna ata brod en dag men hittar inget med lagre an 50 gram per 100 gram och det ar ju galet. Har hort att det finns ett i Sverige med bara 4 gram! Nu ar jag ju fortfarande inne pa forsta veckan och har inte orkat trana mer an 1 dag eftersom jag kanner att jag inte har nan energi alls. Antar att det gar over efter ett par veckor? Om det ar nagon som har yttligare tips ar ni jatte valkomna att skriva allt ni vill till mig! Tusen tack for hjalpen:) Hehe, Spanien är också ett 0%-fett-land. Massor med reklam för att man ska äta kakor till frukost för att få energi. Allt säljs med argumentet att det innehåller kalcium. :/ Jag såg att man kan beställa Aman Pranas kokosmjöl World-wide, däremot skriver de inget om fraktkostnad. Men om du inte hittar ngt annat så kan du ju höra med dom. http://www.amanvida.eu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Menar du att du numera har bra rumpmuskler (gluteus maximus)? Det skulle jag verkligen behöva. Vad är squat för något? Jag har lyckats få större lårmuskler och armmuskler men rumpmusklerna är fortfarande en sorglig historia och eftersom jag behöver öka min muskelmassa och dessutom lätt får ont i ändan när jag sitter på en hård stol så vore det väldigt bra med tips om hur jag kan fixa detta. Knäböj och marklyft ger trevliga resultat. Kör man maskiner kan man göra valfri benpress och ner lagom djup för att få med röv musklerna också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PT Niclas Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag tycker att du ska pröva "periodisk fasta". Om du går på "fettdrift" i dagsläget så kommer du att kunna optimera fettförbränningen ytligare om det är det du vill. Jonas Bergqvist är något av en expert på ämnet. Kolla in denna länk om periodisk fasta. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ Tror att du finner många svar på dina frågor där Mvh/ Niclas Lic. Personlig tränare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TJ9 Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Ett par tips om squats till dig som undrade: Se denna video! De vanliga misstagen förklaras. Använd inte några tyngder i början, och stå bredvid en spegel för att se hur din profil ser ut under hela övningen. Squats är väldigt bra då de kombinerar många muskelgrupper samtidigt. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Tar mig friheten att svara Squats är knäböj. Bret Contreras har ytterligare tips (var inte rädd för att lasta på vikter när du känner att tekniken sitter). Instämmer...plus att är man ute efter muskulär effekt så är alltid rörelseomfång och "kontakt" A och O. Många "studsar" upp vikten eller kör för grunt etc. Bättre att köra med kontroll och så djupt man klarar fast med kvalitet. Tillägg: Med tanke på att knäböj är en tekniskt avancerad övning så kanske också bör nämnas att en bra benpressmaskin kan vara ett hyfsat substitut med samma fokus på kontakt, utförande och rörelseomfång. Då är det lättare att lägga fokus på bakdelen dessutom genom en högre fotställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lovisaduran Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Hej allihopa! Jag behover hjalp och tips innan jag tar mitt beslut om LCHF:) Jag borjade ata Lowcarb for cirka 7 manader sedan och har sedan dess tappat 5 kg eller sa. Anledningen till att jag borjade ar for att jag insag att jag har nagon slags allergi mot socker. Jag blev sjuk varje gang jag at socker i snabare form som chips godis eller "fika". Jag hade alltid en svullen mage och ofta kramper. Ibland blev jag sa dalig att jag kraktes och hela huvudet snurrade. Efter ett tag insag jag att det har hande i mild eller starkare grad varje gang jag at nagan slags pasta, potatis och snabba kolhydrater i alla dess former. Jag ar inte alls overviktig eller ens "mullig". Jag ar 180 cm lang och vager ca: 77 kg. Har storlek M i klader. Sa jag borjade inte den har dieten eller livsstilen for att ga ner i vikt utan for att det var mat av LCHF-sorten som fick mig att ma bra. Nu till fragorna. Jag tranar pa gym nagra ganger i veckan och loptranar/ intervaller utomhus. Kan val saga att jag gor detta 4-5 dagar i veckan. Mitt mal med min kropp ar att bli riktigt fit. Jag vill ga ner mina sista kilon och fa en snygg kropp om ni forstar vad jag menar. Och eftersom jag inte kan ata all slags mat sa verkar det som LCHF kan va nagot for mig. Jag vill bara vara saker forst. Jag har letat overallt pa internet men inte riktigt hittat nagon som ar i min situation. Sa kan LCHF vara nagot for mig aven om jag redan ar "smal"? Jag kallar mig sjalv inte smal, jag har en del fett pa magen som valler over nar jag har jeans pa mig;) Men om man jamfor med manga som startar LCHF for att de ar kraftigt overviktiga, av halsoskal eller annat. Vad skulle ni rekommendera? Ar strikt LCHF for hart for mig? Jag har forstatt att de flesta borjar en strikt LCHF och sedan overgar till liberal LCHF. Vad ska jag gora? Kom nu ihag att jag inte kan ata snabba kolhydrater och att jag aven vill tappa de dar sista kilona och fa en tonad kropp:) Skulle verkligen uppskatta all hjalp jag kan fa! hej ! Jag hade exakt samma problem som dig ! Var konstant sjuk heeela vintern och förkylningarna hann aldrig gå över innan de kom en ny. både vaknade och gick och la mig med konstant huvudvärk och åt jag inte var 3e timme fungerade jag inte som människa. jag är 160 och väger 52 kilo så är vädigt nöjd med min vikt, känner inte att jag vill gå ner över huvud taget. Men att börja äta LCHF är de bästa jag har gjort. Står mig på maten, är piggare, inte en enda förkylning sen jag la om kosten!!! upplever även att min hy mår mycket bättre och hela kroppen känns friskare! Det enda negativa är väl att när man väl äter socker vid något enstaka tillfälle får man en rejäl sockerdipp (eller i alla fall jag) och sen blir man 'socker-bakis' haha Men jag tycker absolut du ska testa!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts