Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej,

har sedan ett par veckor tillbaka försökt äta enligt LCHF - inte för att gå ner i vikt (kanske snarare tvärtom?) utan för att se om det kan hjälpa min mage som är konstant svullen och hård :-(. Jag har ej kunnat sluta med kolhydrater direkt, utan har dragit ner mer och mer. Min last har varit morötter och äpple, men de senaste två dagarna har jag inte ens tagit en bit morot och bara ett äpple på kvällen... Har nu istället kommit på HUR GOTT brieost är :-).

Nu börjar jag undra om jag äter för mycket??? Till frukost idag blev det två kokta ägg, en ask bregott (10 gram) och 30 gr brie. Jag tycker det verkar vara JÄTTEMYCKET mer än vad man läser att andra äter här på forumet?!

En fråga till - i min lunchlåda har jag med 70 gr tonfisk (konserv i vatten) och 100 gr keso blandat med lite dijonsenap, samt ca 0,5 msk majonäs... Kan jag verkligen äta så mycket? Hade tänkt äta brieosten till lunchen, men den slank ner redan till frukosten...

Skulle vara SÅ TACKSAM för hjälp hur jag ska tänka!!!

//Brieosten

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din frukost motsvarar ungefär 350 kcal, 76% fett, 23% proteiner och 1% kolhydrater.

Din lunch motsvarar ungefär 250 kcal, 46% fett, 50% proteiner och 4% kolhydrater.

Du äter knappast för mycket! Möjligtvis för lite, men det beror iofs på hur resten av matintaget under dagen ser ut. (Middag?)  :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ok, tack, tyckte bara det kändes "så märkligt" att trycka i sig två kokta ägg med smör och en stor bit brieost...... "Alla andra" verkar äta typ 1 ägg med grädde eller majonäs eller bara kaffe med kokosfett...

Middag blir kanskegrillade fläskkarrekotletter med Coops pepparsås (lite kolhydrater!!!!) och grillade champinjoner, squash etc. Innan kanske blomkål och guacamole som tilltugg.

Sen brukar jag ta 100 gram kvarg på kvällen med hallon och några bitar brie. Beror på hur sugen jag är på kvällen.... Kan bli mer under dagen också så klart. Tränar även nästan varje dag.

Länk till inlägg

Släpp gärna mängdfixeringen och speciellt om du inte har viktproblem. Ät dig istället mätt, men glöm inte att lyssa på kroppen. Blir du hungrig snabbt efter maten, behöver du se över vad du äter. Oftast handlar det om att man äter för magert. Öka i så fall mängden fett som mättar varaktigt istället för att äta oftare. 

Länk till inlägg

Det är vanligt att vara extra hungrig i början också. Kroppen har inte vant sig vid att få fett i stället för kolhydrater. Rådet brukar vara: Ät. Det lugnar ner sig efter ett tag.

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Ja, jag får kanske släppa vilken mängd jag äter... Igår kväll kände jag mig småhungrig och därför slank det ner en hel del brie (men även vanlig hårdost). Tror säkert det är fettet jag kanske är rädd för. Är ju ganska smal och skulle säkert må bra av att gå upp lite i vikt, men tänker mycket på magen och att jaginte vill att allt man går upp ska sätta sig där, men det kanske rättar sig sig automatiskt med LCHF?

Blir det för mycket protein i förhållande till fett i min lunch?

75 gr tonfisk (konserv i vatten)

100 gr minikeso

Lite dijonsenap

Ca 0,5 msk majonäs ("riktigt")

Samt grönsaker (svamp, blomkål, broccoli, squash)

Borde jag t ex ha tagit mindre keso och mer majonäs?

Vilken mesig nybörjare man är som inte kan någonting... Blev precis medlem på detta forum och hoppas att man kommer finna stort stöd här så att jag kan fortsätta min resa med LCHF, för jag TROR det kan bli bra för mig mich min mage. Man ska väl kunna följa LCHF även om man inte behöver gå ner i vikt?

Länk till inlägg

Till att början ska du alltid välja de fetaste alternativen av mejeriprodukter du kan hitta :)

Hellre fullfett som ger mättnad till mindre mängd mejeriprodukt således

"minikeso" Vad är det? :blink:

Tom normalkeso är ju egentligen för magert och skulle må bra av att "fettas upp" lite

"Blir det för mycket protein i förhållande till fett i min lunch?"

Det skulle vara bättre om du tex stekte tonfisken i smör

Jag är säker på att det även blev godare av den behandlingen :D

Jag tror du nog är "liiite fettskrämd" fortfarande och behöver jobba på att komma förbi det hindret

Då skulle du säkert få en bättre mättnad totalt sett också

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tycker det ser ut som att du är rädd för fettet ja.

Eftersom du blir sugen på kvällen så skulle du kunna testa att öka fettmängden. Tex genom att byta ut keso mot majonnäs eller smör eller något sådant...

Det funkar för övrigt hur bra som helst att käka LCHF fast man inte behöver gå ner i vikt. De största fördelarna jag märker är ett jämnare humör, bättre mage, inget sug, ingen tok-hunger...

• Gilla 2
Länk till inlägg

De som äter endast ett ägg till frukost eller bara dricker kaffe med kokosfett eller grädde + ev smör i är förmodligen de som är överviktiga OCH kanske behöver se över sitt totala kaloriintag :)

Jag är en av dem - dricker endast en kopp kaffe med smör och grädde i till "frukost" men det betyder inte att jag svälter mig utan jag lägger "krutet" på kvällsmaten för det passar mig bäst.

Dessutom är jag aldrig hungrig på morgnarna men tycker det känns bra ändå att få lite kaffe med grädde i maggen.

Jag är inte vrålhungrig på lunchen heller men då äter jag dock men bara så jag blir nöjd - det är på kvällen jag fyller upp med mer protein, fett och lite bra kolhydrater så att jag ändå totalt sett under dagen får i mig det min kropp behöver.

Om du inte har några viktproblem så ät tills du är mätt (inte vrålmätt så du nästan går åt) utan lagom mätt och belåten.

Strunta i lightversionerna för då håller du dig mätt bättre och längre. Lightprodukter är ju dessutom oftast fullproppade med dåliga kolhydrater för smakens skull - dvs tar man bort fettet så måste man tillföra socker för att det ska smaka gott.

Den enda "ligth"-produkt jag äter är tonfisk och då tar jag precis som du tonfisk i vatten eftersom jag inte tycker den oljan de använder är så bra. Men då lägger jag till majonäs (fullfet)i stället. :)

Länk till inlägg

Jag äter 4 ägg, 140 g bacon och 60 g kokosfett till frukost. Det blir c:a 1000 kcal. Sen äter jag sent på eftermiddagen igen. Detta funkar bäst för mig. Jag äter runt 2000 kcal/dygn och går ner i vikt.

Alla är vi olika. Vissa har svårt för att få i sig nån mat tidigt på morgonen, jag kan inte starta dagen utan en rejäl frukost.

Tänk inte så mycket på hur andra gör utan känn efter vad du själv mår bäst av!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag reagerade lite på det där äpplet på kvällen...   Inom den här kosten ska man inte gå o lägga sig med kolhydrater i magen. Kan du ta det efter frukosten istället ? O alltid äta det fetaste först på en måltid, kolhydraterna sist! Fettet trycker ner blodsockret.

Länk till inlägg

Men om jag äter massa brie på kvällen följt av ett äpple, då äter jag nu fett innan kolhydrater? Men ok, du menar att man ska lägga sig full i magen av fett/protein? Ok.. Min "last" morötter verkar blir mindre och mindre *peppar peppar* - tidigare åt jag kanske 250-300 gram per dag. Nu efter att ha haft uppehåll två dgr åt jag ca 20 gram. Ok, inte optimalt, men betydligt bättre än förut!! Tog nu istället en briebit på ca 50 gram *skäms*.... Även ett äpple, men bara ett litet, till skillnad från kanske 3 stora förut- Tycler ändå jag har avancerat. Kan tyvärr ej ta bort alla kolhydrater direkt, utan trappar ner succesivt - det ska väl också funka?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Klokt av dig att trappa ner sakta med kolhydraterna! Sen är det sagt så om frukt att det är bättre att man äter dem på morgonen så att man är säker på att de blir förbrukade ( i den aktivaste fysiska tiden på dagen) så att de inte fettlagras under natten, typ.

Länk till inlägg

Tyvärr har varken kvarg eller keso hög fetthalt så jag tar inte så mycket av dem (bara lite för smaken om resten är mycket fett). Vi får hoppas det kommer flera nya sorter med hög fetthalt när LCHF blir allt mer poppis. tex som smetana.

Länk till inlägg

Hm... Jag tycker snarare det låter som att du äter väldigt lite! :o 2 ägg och smör är ingenting.. haha. Äter nog 3 ägg med 1 dl kokosmjölk/grädde och massa mer till frukost... men men... ät tills du är mätt.. sen tror jag också som de andra säger här att du ska öka fettmängden.. Keso är inte mycket fett så skippa det... använd heller rysk yoghurt eller creme fraiche 34 %. Sen minikeso är INTE något bra. Men ja :) Det är inte alltid lätt i början!

Länk till inlägg

Så tacksam för alla svar!! Det är inte lätt att vara nybörjare :-(... Imorse blev frukosten densamma - massa ägg med Bregott och en ännu större bit brieost........

En annan fråga - ikväll åt vi en gryta. Jag stekte grybitar av nötkätt och lät dem sedan sjuda i vatten/fond/rödvin/rosmarin under ett par timmar. På slutet la jag i stekta champinjoner, morötter och lite dijonsenap samt vispgrädde (RIKTIG 40%....). Grytan blev ändå ganska tunn och kändes inte så matig, trots att jag hade broccoli till. Hur kan man göra för att få en mer kustig gryta??? Jag la i lite kvarg på slutet (lät det ej koka), men det hjälpte knappt... Middagen igår med fläskkotlett och FETA såser till kändes mycket godare och mer mättande!! Är det kanske meningen att man ska avstå grytor och istället grilla så mkt som möjligt?

För övrigt kan jag ännu en gång rekommendera Coops färdiga, kalla pepparsås - grymt god, massa fett och lite kolhydrater!!

Länk till inlägg

Du kan ju koka direkt i grädden, då reduceras den och blir krämigare. Man kan också komplettera med färskost som reder en del.

Länk till inlägg

Nädå det är inte meningen att du skall avstå grytor/soppor, de är ju extra bra för visst kött!

Men det ingick ju en hel del vatten i den måltiden.. och det mättar ju inte lika mycket som en smörbaserad sås!

Länk till inlägg

Har också funderingar på det här med att tjocka till sås. Jag saknar fenomenet redning men inte mjölet.

Det blir alldrig riktigt samma som med mjöl.

Dels så får man koka ner såsen mer, dels så kan man tillsätta ost på slutet, ofta så används en klick Philadelphia.

Grejen är att man vänjer sig och så behöver man inte så mycket sås när man inte äter potatis/ris/pasta.. speciellt om du äter fetare kött/fisk som i sig är saftigare att äta.

I bland slår jag en slatt vatten eller vin i pannan och gör en sky.

Länk till inlägg

Jag saknar mest att såsen ska "fastna" på maten. Jag behover få i mig gräddsåsen för att hålla mig mätt.

Har testat med färskost och det blev helt ok. Hur länge kokar man en sås på grädde för att den ska reducera ner??

Länk till inlägg

Pröva dig fram bara, men inte på för hög värme.. sen på slutet så klickar du i osten.

Jodå, jag fattar vad du menar och när jag gör köttfärssås med shiratki så passar det extra bra med ost i såsen.

I dag gjorde jag cocosfläsk.. dvs färskt sidfläsk stek i cocosolja.. fick dricka oljan direkt från tallriken.. inte såå snyggt, men det vara bara jag  hemma så.

Annars så brukar det funka rätt bra med rucola, den lixom tar upp fettet.. oså får man i sig lite nyttiga grönsaker på kuppen.

Länk till inlägg

Om jag ska göra vanlig sås så gör jag så här:

100 g smör

1 dl grädde

smaksättning, t.ex. fond

1 ägg

Koka upp smör, grädde och smaksättningen, ta av från plattan och sänk värmen. Slå i hela ägget under kraftig omrörning. Om det inte tjocknar tillräckligt, sätt tillbaka på plattan en stund under omrörning. Voilà!

Jag använder en tjockbottnad kastrull med teflonbeläggning. Fonde du Chef går bra att använda, det blir det en god sås av!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Någon rekommenderade arrowrot för redning men jag har inte hunnit pröva. 

Arrowrot är ren stärkelse.. så då går det lika bra med mjöl.

Länk till inlägg

I början åt jag jättefrukostar, lite i förebyggande syfte men också för att matrytmen blev skruvad. Det kunde vara:

• 2 kokta ägg med mycket smör eller majonnäs samt mjukost eller böcklingpastej. 1-2 skivor skinka, ost, smör och gurka i rulle. Stor kopp kaffe med 2-3 msk vispgrädde. 
  • Omelett på 3 ägg och 2 msk vispgrädde, 3-4 skivor smält ost och 1/2 pkt bacon. Stor kopp kaffe med vispgrädde. 
  • 1 ägg med majonnäs. 100-150 gram fet yoghurt (rysk eller turkisk) utrörd med 2-3 msk vispgrädde och 4-5 hallon. Stor kopp kaffe med vispgrädde. 
  • Rester, typ färsbiffar, kotletter eller något annat protein från gårdagen, micrade med ost. Åts med fet sås till (bea, majo, tsatsiki) 
  • Om jag hade bråttom: Stor fettlatte (Bulletkaffe) 4 dl, med 35 gram smör och 35 gram kokosfett.

Jag hade fått mig itutat som så många andra att frukosten är dagens viktigaste mål, men tyvärr blev det här helt fel för mig. Jag stod mig till klockan var 15 på frukosten. Lunchen blev försenad eller inte av alls, middagen blev för tidig eller inte av alls. Jag åt alltså antingen en sen stor lunch eller en tidig stor middag. Oavsett vilket så missade jag den sociala biten eftersom ingen annan ville äta samtidigt. Det var för sent eller för tidigt. Och jag var ALLTID vrålhungrig igen till morgonen och behövde jättefrukost igen. 

Det var bara att konstatera att det fanns inte tillräckligt många timmar på dagen för att äta frukost, lunch OCH middag. Att välja mindre måltider var inte att tänka på eftersom jag ända sedan LCHF-starten bestämt mig för att äta tills jag blir mätt och inte någonsin gå från bordet hungrig. Jag gick dessutom ned i vikt på att äta mig mätt på rejäla mål. Så ... Jag gled mer och mer in i ett ätmönster där jag lyssnade på kroppen istället för att äta för att man "ska". Jag är egentligen inte en frukostperson och det blev på tok för mycket mejerimat för mig eftersom det var svårt att hitta "frukostmat". Det kunde bli rätt ensidigt om jag inte valde "middagsmat" till frukost. Jag letade hela tiden efter passande frukostar men morgonmålet blev förknippat med olust till slut.

Så jag började välja bort frukosten till förmån för ordentlig, oftast lagad mat, under dagen och kvällen. Om jag äter en stabil middag vid 20-tiden är jag inte hungrig förrän till lunch dagen efter. Det blir sålunda lunch och middag och vips - jag hade trillat in i "PF" utan att ens veta om det. Det är ju väldigt inne med periodisk fasta just nu, men det är som sagt inget medvetet val jag gjort. Det har bara visat sig att min kropp gillar att äta mellan 12-20 och numera äter jag när jag är hungrig, aldrig annars. 

Summa summarum: Intaget under dagen blir konstant oavsett. Kroppen talar om när jag fått nog.
Så fungerar det för mig, men vi är alla olika. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Har också funderingar på det här med att tjocka till sås. Jag saknar fenomenet redning men inte mjölet.

Jag brukar ha i lite chiafrön, det suger upp vätskan bra. Blir prickigt, men det stör mig inte.

Länk till inlägg

Man kan också reda av med ett par äggulor, blir i och för sig inte riktigt som mjöl, men det tjocknar lite i alla fall. Är man inte superstrikt så kan man ta i en matsked tomatpure, den tjocknar också om den får koka med en stund. :)

Länk till inlägg

Hej och hå, ny här på forumet så det här blir mitt första inlägg. Jag tycker frukostdebatten är intressant och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Personligen kör jag med intermittent fasta, där ätfönstret ligger mellan 12 och 18, övrig tid ingen föda, bara vatten och kaffe :-) jag är inte överviktig och har tappat i vikt med lchf, mår kanon, men den sista fettmassan vill bara inte försvinna. Nu till min synpunkt. Problemet jag verkar ha har framträtt efter en kostregistrering som jag gjort på min "frukost" vilket är frukost mat till lunch (vilket är supersmidigt att ta med sig) den visar sig att jag får i mig ca 1200 kcal och ca 90 gram fett. Det är inte för mycket, men med ett mellanmål och middag så hamnar jag troligtvis på mina 2500 kcal per dag. Och därför tappar inte jag i vikt. Jag upptäckte till min förvåning när jag räknar ut vad de olika livsmedlen innehåller, både i kcal och KH att 50 gram blandade nötter som jag har i fet turkisk yoghurt med grädde ger mig nästan 600 kcal bara det. Jag tror att det kan finnas fördelar med att skaffa sig en uppfattning om vilken mängd mat som gör en mätt och hur mycket som den kosten innehåller. Det kan vara så att man får i sig för lite fett och kcal också.

Vi får kämpa på och förespråka lchf för det är framtiden.

//Jonas

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 3 months later...

Hur är det med johannesbrödkärnemjöl? Ser att det finns på LCHF butiken under redning. Dom har även guarmjöl och redix? http://www.lchfbutiken.se/c/307/redning

Tycker det är lite kul när de där förhatliga tillsatserna smädas när de uppträder i form av E-nummer, men sen "rekommenderas" med sitt fulla namn...

Johannisbrödkärnmjöl = E410

Guarkkärnmjöl = E412.

Off topic, jag vet.... ;-)

• Gilla 3
Länk till inlägg