Jump to content

Vart kan man beställa avancerade lipidtester?

jansson22000

Recommended Posts

Som rubriken lyder: Har ni tips och/eller erfarenheter på vart man kan beställa/utföra avancerade lipidtester? De stora leverantörerna som jag hittar mäter tyvärr bara de vanliga kolesterolvärdena (totalen, LDL, HDL, ApoA1, ApoB och Apokvoten), men det intressanta för mig skulle vara att få vetskap i storleken på LDL-partiklarna (framför hur många små sdLDL-C partiklar man har) samt vilket koronärt kalciumpoäng man har.

Anledningen till mina frågor är att jag är en "Lean Mass Hyper Responder" som får väldigt höga kolesterolvärden när jag äter enligt en ketogen LCHF-kost. Jag skulle vilja utreda mina blodfetter så bra det går för att så långt det är möjligt utesluta att mina värden är av den ohälsosamma LDL-typen.

Tester som jag hört talas om heter "Liopscan",  "Oxiderad LDL" och "CAC-scan", men jag vet inte om dessa tester utförs i Sverige... Vet ni vart man kan vända sig eller om det finns motsvarande alternativ? Några som har erfarenheter av dessa tester? Det verkar finnas vissa utländska företag som erbjuder testerna men hela den hanteringen verkar vara ytterst omständlig.

Nu svarar jag bara ur minnet ...det kan mycket väl vara fel. 😉

Vad jag vet kan man inte få en Calcium score i Sverige  ... det troligaste är att den inte skulle säga så mycket ....vid din ålder har jag för mig att scoren ska vara 0 för i princip alla...

Jag vet inte om du testat detta:

https://www.blodkollen.se/sv/analys/lipoproteina

Det ger en indikation om du har en ärftlig hög risk för hjärt- och kärlsjukdom.

• Like 3

1 minut sedan, Peter B sade:

Jag gick in lite snabbt på deras hemsida ....såg inte att man kunde köpa testerna direkt av dem... har du en länk? :)

Jag har mailat och frågat. Fick svar idag, att även frakten ingår i priset. Provtagning får jag fixa själv. Finns en filial i Stockholm för er som bor där. De kanske kan hjälpa till.

• Like 2