Jump to content

Orolig över Ldl..?

Melliz
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har ätit lchf i snart 5 månader.. och var och testade mitt kolesterol på vårdcentralen efter ett antal tjat.. ioch med att jag är frisk och ung så brukar inte detta tas... Nu ringde hon idag och mina triglycerider låg på 0,67 HDL 2,5 och LDL 4,6!! Hon sa att Ldl var lite högt... och att det inte var någon fara då jag är ung och frisk men hon visste att jag åt lchf.. och vi började prata om detta. Jag frågade om jag kunde kolla ifall dessa ldl partiklar hade oxiderat eller inte, alltså av det onda eller goda. Men de gick tydligen inte.. Ska ta om de efter sommaren och se om de gått ner annars kanske detta inte är en bra kost för mig i framtiden sa hon... jag vet inte vad jag ska tro nu.. trodde mina värden skulle vara tipp topp... Blir orolig :/ Är ju 21 år, tränar och är frisk och normalviktig... kostdoktorn kanske har något svar? borde jag äta mer paleo? Klart hon började babbla om mycket smör,grädde och kokosfett är mättat....

7,1/2,5=2,84!

Bra om det ligger under 6, riktigt bra om det ligger under 5.. fantastiskt bra om det ligger under 4!

Har alldrig tidigare sett en så bra kvot! :blink:

Låga fina triglycerider oxå!

• Like 2

7,1/2,5=2,84!

Bra om det ligger under 6, riktigt bra om det ligger under 5.. fantastiskt bra om det ligger under 4!

Har alldrig tidigare sett en så bra kvot! :blink:

Låga fina triglycerider oxå!

Jaha!? :o men ldl då? Ska inte de vara med någonstans? Tänker på om de skulle vara oxiderat ldl.. jaha men gud.. du gjorde mig lugnare!!!

Det är inte bara LDL som kan oxidera utan alla dina blodpartiklar.. och det har dessutom inte så mycket att göra med mängden utan med det som leder till oxidation!

Det du tänker på är de med lipidrubbningar.. oftast handlar det om de har få receptorer för att bryta ner förbrukade LDL, då har man skyhöga värden på LDL.

De cirkulerar då mycket längre i din blodbana och ju längre tid de är där utan att återvinnas så är det större chans att de blir oxiderade.

Det är altså de små förbrukade LDL som lättast utsätts för oxidering.. dina värden indikerar snarare få men stora!

Dvs.. vi som äter LCHF får ofta högre LDL-värden.. men det är ett mätfel. då våra oftast blir stora, då ser det ut som om de vore många!

APO-kvot räknar antalet.. medans vanliga lipidprover mäter volymen eller liknande!

• Like 1

Hej! Jag har ätit lchf i snart 5 månader.. och var och testade mitt kolesterol på vårdcentralen efter ett antal tjat.. ioch med att jag är frisk och ung så brukar inte detta tas... Nu ringde hon idag och mina triglycerider låg på 0,67 HDL 2,5 och LDL 4,6!! Hon sa att Ldl var lite högt... och att det inte var någon fara då jag är ung och frisk men hon visste att jag åt lchf.. och vi började prata om detta. Jag frågade om jag kunde kolla ifall dessa ldl partiklar hade oxiderat eller inte, alltså av det onda eller goda. Men de gick tydligen inte.. Ska ta om de efter sommaren och se om de gått ner annars kanske detta inte är en bra kost för mig i framtiden sa hon... jag vet inte vad jag ska tro nu.. trodde mina värden skulle vara tipp topp... Blir orolig :/ Är ju 21 år, tränar och är frisk och normalviktig... kostdoktorn kanske har något svar? borde jag äta mer paleo? Klart hon började babbla om mycket smör,grädde och kokosfett är mättat....

Läkarna törs inte säga annat, dom har sina rekommendationer att följa och allt ska journalföras, har dom varnat enligt gängse rekommendationer så kan ingen "klanka ner" på dem, sen kanske dom har en annan personlig åsikt, det vet man aldrig. 

Och precis som Lotte säger här ovan så har kolesterolet en tendens att stiga i början, för att sedan sjunka. Vänta minst ett halvt år till innan du tar om proverna tycker jag. Om du över huvud taget ska ta om dem  :)

Edited by Syster
  • Like 1

Fina HDL-värden

Triglycerider som en superhjälte

och

Uppebarligen stora fina fluffiga LDL-partiklar

att döma av din finfina HDL/LDL kvot :D

Många får tillfälligt ett högre tot-kolesterol första tiden

(Reparationer pågår i kroppen)

Sedan brukar det sjunka tillbaka igen när "jobbet" är klart

Efter 10 år på kosten har jag idag det lägsta tot-kolesterol jag nånsin haft i livet :)

• Like 2

Tack Zepp, det enda som jag vet är ( har varit) bra på mig är Hba1c, kring 4. har ej ätit nåt med kasein 1, o 2. Har ej ätit kött heller, Willys i Åkersberga säljer inget längre till halva priset!!!. Har i stort sett bara ätit kravmärkta ägg, makrill i tomatsås, spenat, ruccola, paprika, broccoli (rått) get-o fårost, kokosfett, o smör, kanel.chilipeppar, Testat i ca 2 månader drygt. 

Det är inte ovanligt att LDL går högre när de bara testar LDL generellt? De består ju av både LDL och VLDL. Kolesterol är förpackningar för transport som tillverkas i levern. Givetvis är då VLDL högre eftersom du äter LCHF och kroppen använder och frigör fettet för att använda det som bränsle och vidare ketoner. Hur skulle annars ketogen diet/LCHF kunna fungera om inte fettet transporterades runt i kroppen efter vad som krävs?

Forskare inom hjärt och kärlsforskning påpekar hela tiden numera att det är inte fettet och kolesterolet som är problemet, utan inflammationerna och reaktionerna i kroppen på grund av metabola syndrom, högt insulin, diabetes av olika former - på grund av felaktiga omega-6 rika fetter och felaktiga omega-3 ALA rika fetter (exempelvis är linfröolja fullproppad med sådana). Kolesterol och plack i hjärt och kärlväggar är kroppens försvar reaktion för att plåstra över inflammationerna istället. Sker det om och om igen blir det givetvis mer och mer plack och ärr.

Du behöver knappast vara orolig.

Läs och titta på dessa så blir det nog tydligt vad som gäller. Speciellt videon i sista länken säger en hel del:

http://publications.lib.chalmers.se/publication/172848

http://fethalsa.wordpress.com/2013/04/24/ar-brist-pa-kolesterol-farligt/

• Like 2

Tack alla för svar!!!! Känner mig mycket lugnare nu..... kommer inte bry mig om det då... Jag frågade om apokvoten men det enda hon kunde säga var att de kollar på ldl värdet.... men som ni säger så säger det inte så mycket. Jag fortsätter i lchf anda och ska nog leva ett tag till hahaha ;)

• Like 3

Man brukar säga att HDL skall ligga över 1,0.. för män och över 1,3 för kvinnor!

Lågt HDL brukar vara ett tecken på metabolt syndrom.. ihop med lite andra tecken.

Du vet väl vilken funktion HDL har.. det transporterar tillbaka överblivet fett och kolesterol till levern.

Såå.. på så vis fungerar det dåligt med lågt HDL då det skall städa upp i blodbanan.

Så med den kvoten du har så lär du ha kärlväggar som hos en nyfödd!

Du har altså ruggigt högt HDL, men det beror antagligen på att du är ung.. tränar flitigt, och omsätter en hel del fett som energikälla!

Finns en genteisk lipoproteinrubbning (hyperalphalipoproteinemia) som ger ännu högre HDL, man har helt enkelt en överproduktion av HDL, den har egentligen ingen biverkan.. förutom att man blir mer eller mindre imun mot hjärtkärlhändelser!

Jag tror att det inte är dom höga HDL värden som är nåt att oroa sig för, bara om man har lågt.

Hehe nej jag oroar mig inte över att hdl ska vara för högt! Men vill veta hur högt man kan få ;)

Man brukar säga att HDL skall ligga över 1,0.. för män och över 1,3 för kvinnor!

Lågt HDL brukar vara ett tecken på metabolt syndrom.. ihop med lite andra tecken.

Du vet väl vilken funktion HDL har.. det transporterar tillbaka överblivet fett och kolesterol till levern.

Såå.. på så vis fungerar det dåligt med lågt HDL då det skall städa upp i blodbanan.

Så med den kvoten du har så lär du ha kärlväggar som hos en nyfödd!

Du har altså ruggigt högt HDL, men det beror antagligen på att du är ung.. tränar flitigt, och omsätter en hel del fett som energikälla!

Finns en genteisk lipoproteinrubbning (hyperalphalipoproteinemia) som ger ännu högre HDL, man har helt enkelt en överproduktion av HDL, den har egentligen ingen biverkan.. förutom att man blir mer eller mindre imun mot hjärtkärlhändelser!

Så man kan alltså få ett hdl på 3,0? : )  hehe okej.. jaså!? haha :D Det låter ju underbart!! Jaa jag tränar ju en hel del!! Men fattar inte varför hon ringde för att skrämma upp mig och säga att mitt ldl var lite högt... hon sa liksom ingenting om mitt hdl eller triglyceriderna... utan började tjafsa om det mättade fettet.... *suck* .. Ah jag ändrar ingenting i min kost. :)

• Like 1

Det högsta HDL jag stött på var på 4,0.. men jag sa att det måste vara ett felaktigt prov!

Hennes läkare var oxå bekymrad.. så de tog fler prover.. utifall det första skulle var fel!

Hon fick samma på nästa oxå.. så hon har nog en sådan rubning?

Hon hade förutom det högt totalt och även LDL.. men kvoten låg på 4.0 något.. fördelningen var altså bra.. och de höjda LDL var antagligen en reaktion på att HDL transporterar tillbaka för mycket.

Sen så kan man ha en annan ovanlig defekt oxå som ger lite konstiga värden.. dvs låg aktivitet av lipoproteinlipaser i fettväven, då blir mer lipproteiner kvar i blodbanan.. man får främst en förhöjd nivå av totalkolesterol.

Är du säker på det? Det var visserligen ett tag sedan jag läste Ann Fernholms bok Ett sötare blod, men jag har för mig att det var hon som skrev att ett ärftligt högt HDL inte skyddar mot hjärtkärlhändelser.

I vilket fall rekommenderar jag Mellitz och alla andra att läsa Anns bok!

PS  Själv är jag både gammal och otränad och hade i höstas ett HDL på 2,8 samt Total/HDL  2,05.  :-D  Detta skyller jag helt och hållet på frosseriet i smör och kokosolja!

• Like 1

Är du säker på det? Det var visserligen ett tag sedan jag läste Ann Fernholms bok Ett sötare blod, men jag har för mig att det var hon som skrev att ett ärftligt högt HDL inte skyddar mot hjärtkärlhändelser.

PS  Själv är jag både gammal och otränad och hade i höstas ett HDL på 2,8 samt Total/HDL  2,05.  :-D  Detta skyller jag helt och hållet på frosseriet i smör och kokosolja!

Näe.. tvärsäker på det är jag givetvis inte, men ungefär så har det stått hitills i de publikationer jag läst hittills.

Sen så har jag läst lite om försök att höja HDL med medeciner.. det har inte funkat alls.. dvs man har fått upp HDLet.. men dödlighet och CVD har inte påverkats positivt.. snarare tvärt om.. så man har fått avsluta de studierna i förtid!

Såå högt HDL i sig verkar inte vara en enskild faktor för lägre CVD risk.. utan snarare ett av symptomen på att något annat är bra och som visar sig som bland annat högt HDL!

Du innehar nu rekordet på kvot här på forumet!

Undrar hur lågt det kan bli??

PS Själv är jag både gammal och otränad och hade i höstas ett HDL på 2,8 samt Total/HDL 2,05. :-D Detta skyller jag helt och hållet på frosseriet i smör och kokosolja!

Fan Lenak du slog mig ;) hahaha! *skämt åt sido* undrar med hur lågt de kan bli.

LDL brukar väl inte analyseras utan räknas fram för det mesta, sedan 1972.

Det är ju så att LDL räknas ut med en formel som kallas Friedewald (1972) Formula: LDL = TC - HDL - TG/2.17 (mmol/L).

Den har en brist som visar sig då man har låga triglycerider, under 1,13, då visar den högt LDL, och för lågt om man har höga trigl.

Jag lade in TS:s värden i en kalkylator som finns på nätet: 

http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

och det blev en viss skillnad, använd punkt i stället för decimal då ni matar in.

post-2105-0-82112900-1368482479_thumb.jpg

Mer om Friedewals formel

Abstract

Most clinical laboratories directly measure serum triglyceride, total cholesterol, and high- density lipoprotein cholesterol. They indirectly calculate low-density lipoprotein cholesterol value using the Friedewald equation. Although high serum triglyceride (>400 mg/dL or 4.52 mmol/L) devaluates low-density lipoprotein cholesterol calculation by using this formula, effects of low serum triglyceride (<100 mg/dL or 1.13 mmol/L) on its accuracy is less defined.Two hundred thirty serum samples were assayed during a one-year period. In 115 samples, the triglyceride level was below 100 mg/dL and in 115 samples from age- and sex-matched patients the triglyceride level was 150 - 350 mg/dL (1.69 - 3.95 mmol/L). In both groups total cholesterol was above 250 mg/dL (6.46 mmol/L). On each sample, total cholesterol, high-density lipoprotein cholesterol, and triglyceride were directly measured in duplicate and low-density lipoprotein cholesterol measured directly and calculated with Friedewald equation as well. Statistical analysis showed that when triglyceride is <100 mg/dL, calculated low- density lipoprotein cholesterol is significantly overestimated (average :12.17 mg/dL or 0.31 mmol/L), where as when triglyceride is between 150 and 300 mg/dL no significant difference between calculated and measured low-density lipoprotein cholesterol is observed. In patients with low serum triglyceride and undesirably high total cholesterol levels, Friedewald equation may overestimate low-density lipoprotein cholesterol concentration and it should be either directly assayed or be calculated by a modified Friedewald equation. Using linear regression modeling, we propose a modified equation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18426324

Jag testade mig för inte så länge sedan, då¨såg det ut såhär (efter ett drygt år på LCHF):

Ja, då var besiktningen gjord.

Totalkolesterol: 6,0 mmol/l

Triglycerider: 0,6 mmol/l

HDL >2,6 mmol/l

LDL - (för lite för att de skulle anteckna)

TC/HDL - (för lågt för att de skulle notera)

P-glukos: 4,6 mmol/l

Levervärde Gt 0,12 ukat/l

LDL var inte mätbara, sade de, läkaren var stum ett tag då LDL ej mätbart, men totalen var lite för hög (enligt honom). Han undrade om jag motionerade  ;) .

Jag tror du kan vara lugn över dina värden, annars kan du ju be att få kolla dem om ett halvår igen (alltid bra att ha koll?).

EDIT: efter att ha läst på lite om om LDL och använt kalylatorn, så undrar jag hur högt mitt HDL var???? >2,6, ja men hur mycket över???

• Like 1

• 3 weeks later...

Sök på Kostdoktorn under Kolesterol så får du veta allt du behöver för att bedömma dina världen.

Kolesterol är dessutom en av kroppens viktiga beståndsdelar som man inte kan leva utan. Inte ens LDL eftersom det funderar som transportmedium för fettet som är en av kroppens viktigaste bränslen.

Att bekämpa kolesterolet hos en ung frisk individ som dig är som att spruta en gräsmatta med ddt för att man upptäckt ogräs!

• Like 1