Jump to content

Alternativer til magic bullet coffee

Recommended Posts

Jeg er glad i et kaffe med litt fløte i, eller en gang i blant med kokosolje i.

Dessverre er det ikke alltid slik at man kan drikke kaffe (sent på kvelden, frokost etter nattevakt, etc). Finnes det noen gode alternativer? Jeg har prøvd te, men det var ikke fryktelig godt.

Jeg har også laget meg kokosnøttsmør som jeg har spist på bær. Og banan. (Ja, jeg synder og spiser guleböj :P )

Vad mä'rar du med alternativ? Ti hitt nait goudi morunmål elu ti hitt it drickba'ri millanmål? Ja vart li'ti konfundera to du nemnd bana'n ;) Ja gissar att du itt dricker an utan jetär an. Om du vil hitt na' ti drick rekommenderar jag:

heit eggmjölk me ka'kau (dvs kakao, stavmixas) elu ka'kau po 1/3 gräddu o 2/3 fullfeit mjölk, stavmixas. (Man kan set 50:50 om man vil. Elu kanski vatni istelli fyr mjöltjin).

Ikke-flytand morunmål: eggsmör!

• Like 1

• 2 months later...

Godkväll!

Tänkte ta mig friheten och göra en avstickare på denna tråd, istället för att skapa en ny. (Hoppas det är ok!)

Jag har gjort en variant på MBC två mornar i rad.

Innehåll: ca 2,5 dl kaffe, 1 rått ägg, ca 1 msk kokosfett, ca 2 msk fett (smör) + önskade kryddor. Men jag blir hungrig efter två tre timmar!? Mitt mål är nu att minska i vikt, men hur gör ni? Poängen är att jag skall stå mig på detta från 05:00 till 13:30 (lunch) - detta kommer att bli ... Ett helvete? Hur klarar ni detta?! Mitt arbete går före min vikt, men jag kanske skall ta något till detta, eller? Men enligt tips från duktiga LCHF-are skall jag klara mig på detta till lunch ... Men, hur?!? Skall jag lägga i mer fett? Hjälp!

Aj... Dessutom hamnade den i helt fel tråd ... Får skylla på trötthet. :-(

Det får bli morgondagens försök: öka kokosfettet samt ett kokat ägg vid sidan. Tack för tipset!

Jag experimenterar med frukosten nu under semestern. Vågar inte när det är dags för arbete igen! :-/

Tack för tipset!!!

Tack för alla snabba kommentarer!!!

Problemet är att jag gärna överäter alla former av yoghurt (portionerna blir bara större och större .. och större ...) o jag avskyr äggröror egentligen ....

Sedan köpte jag boken LCHF på riktigt, som föreslog MBC som frukost när man nått en viktplatå (vilket jag har). Jag vill minimera alla mjölkprodukter, och inte tillsatta mandel/kokos/hasselnötsmjöl mm. (dvs undvika alla typer av bröd, gröter ...).

Men ett, två ägg tillsammans med kaffet är kanske en bra lösning för mig?

Överåt mig även på paprika-smörgåsar med ost ... Jag har ett stort problem, att det som är så gott ... ökar både i storlek och volym, och bestäms därmed inte längre utav hunger. Jag behöver stränga mått innan jag lärt mig normal storlek/känna mättnad.

Du kanske ska prova att öka på ett ägg innan du ökar på fettet så får du mer "mat" i dig? Du kan ju prova lite olika kombinationer och se vad som funkar bäst.

Du menar ett tillagat ägg vid sidan? Eller ytterligare ett i kaffet? :-)

Tack för ditt stöd!

Imorse blev det en riktig MBC (saknade dock mitt råa ägg i ...) med två kokta ägg vid sidan och hemgjord majonäs. Mums!

Blir spännande o se hur jag står mig idag! Är lätt mätt, skönt att inte vara övermätt - mitt ständiga problem. Att inse att det är normalt att vara lätt mätt/lätt hungrig. Så mycket psykologi bakom!!!

• Like 1

Äter du frukost kl. 5 och lunch 13:30 så ligger det hela 8,5 timmar emellan (visst är jag bra på att räkna ;) )

De som rekommenderar en mindre frukost eller MBC tror jag inte tänker på så många som 8,5 timmar mellan måltiderna. Du kanske kan äta frukost något senare (en MBC går ju att svepa under kafferasten), en andra frukost, en tidigare lunch eller byta ut en annan måltid mot en mindre istället. Då borde du stå dig bättre på den mat du äter. 

Alla kroppar är ju olika, min t.ex. kräver mat rätt tidigt efter frukost (spelar nästan ingen roll vad eller hur mycket jag äter). Din kanske är likadan?

• Like 2

Är det ägg i, så är det äggmjölk, inte MBC (jag gillar tydliga definitioner)

Uttrycket "enligt tips från duktiga LCHF-are skall jag klara mig på detta till lunch" är jag lätt allergisk mot. Det finns ingen annan som kan tala om för dig vad du blir mätt på, och vad som passar ditt ätmönster. De kan ge tips, men du måste känna efter själv. Själv äter jag inte alls före lunch, oavsett när jag stiger upp. Vi är olika. Och sedan kan hungerkänslor variera med tiden också.

Jag skulle nog rekommendera att öka mängden ägg framför att öka kokosoljan. Ja, du kan testa - men det finns risk att magen reagerar på en ovan mängd kokosolja.

• Like 1

Tack för alla era kommentarer och tips!!

Jag måste ha frukost, annars blir det ... annars hade jag inte velat vara patient hos mig själv. Tyvärr är den redan 05:00. Har nu provat äggmjölkskaffe ( ;-) ) plus ytterligare ett ägg vid sidan med hemmagjord majonäs till frukost, jag tror att jag kommer att stå mig hela 8,5h! Jösses ... (Är det så illa?) Jag får tyvärr sällan förmiddagsfika. Tyvärr. Så det går inte att räkna med. Och lunchen blir i bästa fall halv två.

Sista semesterdagen imorgon, så på måndag är det upp till bevis! Får kanske koka ytterligare ett ägg och kasta i mig vid akutläge... i värsta fall :-) Jag har svårt att finna ett bra frukostalternativ. Risken är stor att jag överäter då mycket är så gott ... ;-)