Carolina.Franksson Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Åhh så ledsen. Min sambo tittade konstigt på mitt huvud och sa att jag fått en kal fläck stor som en femkrona. Någon mer som råkat ut för samma sak? =( Fällt väldigt mycket hår det senaste och haft lite kli i hårbotten men på fläcken syns inget rött eller utslag. dock haft en stressig och ångestfull tid det senaste. Ska se till att få en läkartid snarast. Kan LCHF ha betydelse för detta? Ätit mycket lite kolhydrater och det senaste lite av allt och denna vecka ändå lyckats gå upp 1hg. Mest rädd för att jag ska tappa allt hår eller att det ska bli en jätte stor fläck som skall bli svår att dölja. Va fan känner mig redan deppig för övervikten ska jag nu tappa allt hår med??? =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Om vi pratar tillfälligt håravfall så handlar det just om stress, graviditet, trauma, hormoniella förändringar..o sådant! Det funkar som så.. att när det händer grejer i kroppen/psyket så blir kroppen fokuserad på det stora som händer och vill hantera det först.. andra saker blir eftersatta.. tex håret, som då går i vila. Som regel tappar man hår hela tiden, men det växer ut nya oxå.. men om den processen går i vila så kan det i bland se ut som håravfall! Så ja.. LCHf kan medverka, speciellt om det blev en kraftig hormoniell förändring.. men det kommer som regel tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Jag läste någonstans att det kan hända de första månaderna, men att håret sedan växer ut igen som vanligt. Men det låter ju som att stressen spelar större roll än dieten o.o Stress kan man ju också tappa hår från~ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Precis samma sak hände mig en gång för några år sedan (långt innan LCHF). Försvann efter ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Jag känner helt klart igen mig i hur hemskt det är att tappa hår. Men det har dock blivit mycket bättre sedan jag började med LCHF, men det tar ett par månader. Jag tror att LCHF hjälper på flera sätt, jag känner mig mycket lugnare sedan jag började med LCHF, jämnare i humöret osv, det tror jag hjälper till mycket. Sedan måste jag tipsa om Magnesiumolja från sunfood.com, sedan jag började med den så har min stress och oro minskat avsevärt, från att ha beskrivit mig själv som neurotisk till lugn!!!!!!!!! Var försiktig med vad läkaren säger, var kritisk! Det ordnar sig ska du se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Om man har haft en rejäl infektion av någon sort, influensa, halsfluss, lunginflammation eller någon annan rejäl infektion så kan man plötsligt börja tappa mycket hår efter några veckor. Det brukar avta av sig själv och håret brukar komma tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Äter man extremt lite kcal (600-800) per dag brukar håravfall komma som ett brev på posten efter cirka 3 - 6 månader. Kroppen är i svält och använder den energi den får till det viktigaste för att överleva, dit räknas inte hår. Det brukar inte komma som fläckar utan mer att hela håret blir tunnt och glanslöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Det kan vara vitiligo (men det finns andra typer av fläckvis håravfall, googla). Jag fick det plöstligt en stor kal fläck i bakhuvudet, kanske tre gånger så stor som en femkrona och några mindre på sidan av hjässan samt en fläck stor som femtioöring på hakan (i skägget). Först var de helt kala och sedan växte det ut väldigt klent helt vitt år på fläckarna. De blev sedan mindre gradvis och var helt normala igen efter nått år. Vitiligo är en autoimmun sjukdom så då ska man akta sig för omega6 och äta mer omega3. Sol och d-vitamin är också bra. Går det inte bort så är den första behandlingen utvärters kortison. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Hört att en del t.o.m. fått tillbaka färgen i grått hår efter LCHF. Så en allmän försämring av hår pga LCHF är det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 En total kostomläggning kan ofta orsaka håravfall både hos människor och hundar, även om den nya kosten är bättre näringsmässigt. Det är nog omställningen som ger kroppen en liten chock, men det går över. Det tog ca 9 månader tills jag slutade tappa mycket hår, och det är ännu lite tunt. Jag tar extra B-vitamin och gör ibland en Jojoba oljeinpackning. Som andra också säger så spelar stress och annat in, så lite trist är ju att man blir extra stressad av att man tappar håret...........Kanske det är en bra idé att göra en mjuk övergång till LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Har alltid tappat relativt många hårstrån i hela mitt liv. Slutade tappa hår när jag gick över till LCHF men nu lossar det mera igen. Verkar som det händer i de intervaller jag går ner i vikt. Inga våldsamma viktminskningar men det verkar som kroppen reagerar även på ca 1 kg/månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marre.maria Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Hypotyreos eller låg sköldkörtelfunktion ska tydligen vara en av de vanligaste orsakerna till diffusa håravfall. Det kan vara värt att kolla upp om det blir värre. LCHF ska däremot kunna hjälpa mot det så...... Du säger att du äter LCHF, men har du uteslutit alla spannmål? Alopecia Areata (fläckvis håravfall) är direkt knutet till glutenintolerans/celiaki och då bristerna på flertalet vitaminer och mineraler som uppstår genom den skadade tarmslemhinnan som inte kan ta upp näring på rätt sätt och framförallt då av det ytterst viktiga Zinket. Det är kanske långsökt, men kanske bra med extra zink... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaeleonora Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Min son fick det och det visade sig vara borrelia. Var min sambo som föreslog det för läkaren som själv blev väldigt förvånad när provsvaren kom. Nu är fläcken borta igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolina.Franksson Posted May 14, 2013 Author Share Posted May 14, 2013 Tyvärr va det Alopecia Areata så nu få man se hur kraftigt det blir. =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Tyvärr va det Alopecia Areata så nu få man se hur kraftigt det blir. =( Tråkigt att höra att du fått denna sjukdom! Var nu extra rädd om dig och håll fast vid den nya kosten som kan vara hjälpsam vid stress. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Tyvärr va det Alopecia Areata så nu få man se hur kraftigt det blir. =( Kala fläckar är inte kul, har själv varit med om det i ett par omgångar. För mig har håret alltid kommit tillbaks så småningom, men det har tagit upp till ett år. I mitt fall har jag alltid haft något kraftigt stressframkallande ett par månader innan, massuppsägningar på jobbet och annan skit. Vad jag vet finns det inget som hjälper lokalt på fläcken, men jag tror absolut att bra mat och allmänt välbefinnande hjälper. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts