Jump to content

James Dinicolantonio on Olive Oil!

HelgeK

Recommended Posts

Hur vet man att den oljan man köper innehåller mest enkelomättat fett? När man står där i affären med en flaska olja i handen hur vet man sammansättningen?  Är det enkelomättat fett som finns i flaskan eller ej? Olivoljan har blivit så överskattad att det har lett till förfalskning. Är det verkligen en ren olivolja som finns i flaskan eller en blandning? Skillnaden är ju bara i antalet dubbla bindningar mellan C-atomer och sånt kan man inte se på flaskan. Det ser man kanske då man hettar upp den och den luktar härsket. 

Dessutom vet jag inte om en dubbel bindning är så otroligt mycket bättre än flera dubbla bindningar. Jag misstänker att många lever fortfarande i tron att olivoljan på något oförklarligt sätt äger magiska egenskaper. Den är fortfarande lättare att oxidera än mättat fett. Varför inte ta det mättade fettet istället och slippa undra? En olivolja av bra kvalité är inte så billig och inte billigare än smör, ister eller talg.

• Like 2

Ibland äter jag omelet, och en sallad till frukost. Till salladen har jag olivolja, kokosfett tycker jag inte passar till salad. Inte heller smör. Jag tror inte oloivolja  har magiska egenskaper. Är det någon här som har hävdat det? Det finns mycket skrivet om. fett. En bok jag gillar  är Super fuel av Dr James DiNicolantonio och  Dr Joseph Mercola.                                                                 

En  bra video om fett är :  

Dr Gundry intervjuar Dr James DiNicolantonio             

• Like 1

Nej, jag vet naturligtvis inte vad du personligen anser om olivoljan @HelgeK och jag har inte påstått att du anser den vara magisk. Jag har läst om olivoljans uppsegling i The big fat surprise av Nina Teicholz. Det skedde i kölvattnet av demoniseringen av det mättade fettet i USA. Då drog man fram medelhavsmaten som den mest hälsosamma och olivoljans guldålder tog sin början. Man anordnade resor till Medelhavet speciellt för de tongivande matskribenterna. Oljan ansågs vara "the best of the best of the best" och såldes in med god mat, gott vin och underbar klimat. Jag tror att många av dagens kostgurusar vågar helt enkelt inte ifrågasätta den hälsostatus som olivoljan fick då.

Personligen tror jag att kallpressad och varsamt utvunnen olivolja är kanske den minst dåliga av alla oljor på marknaden. Det finns numera också en avokadoolja och den har sina anhängare som tycker om avokado. Den oxideras fortfarande lättare än det mättade fettet. Den är fortfarande en olja utvunnen från växtriket. Dess kemiska sammansättning påstås vara mer åt det enkelomättade hållet. Stämmer det? Kanske. Även en dubbelbindning gör att molekylen är böjd och kan inte packas lika bra som de raka C-kedjor utan dubbla bindningar. Våra cellmembran ska helst innehålla dessa raka molekyler av mättade fettsyror för att de ska vara stabila och välfungerande.

Jag har inte använt olivoljan i maten på ett tag nu och jag har inte stekt något i den på många många år. Men när jag gjorde det så kommer jag ihåg hur den luktade och den luktade svagt härsket. Men om man någon gång ibland häller lite olivolja på sin sallad så är det väl inte hela världen. Om man nu vill äta sallad.    

• Like 2

"Nina:             Olive oil occupies a unique place between solid fats and polyunsaturated vegetable oils. Olive oils is what’s called a monounsaturated fat, so it only has one double bond. The oxidation products that it produces are somewhere in between. It’s not as bad as most like peanut, corn, soy, safflower, those oils. It’s a little bit better. I use olive oil in salads and [inaudible 00:36:00]"

Från Dave Aspreys intervju med Nina Teicholz

Jag har också läst Ninas bok :The Big Fat Surprise . Den handlar mycket om Ancel Keys försök att lasta mättat fett, för de skador som sockret orsakar. Jag gillar Nina Teicholz hon är mycket bra.

Vad det gäller att steka i olivolja, så stödjer jag mig på James Dinicolantonios  skriverier om olivolja, och han säger den är bra att steka   i pga dess höga halt av polyphenoler(som är antioxidanter). Efter att tidigare stekt bara i smör, så steker jag nu i olivolja, eller smör eller en blandning av smör och olivolja. Ancel Keys var betald av sockerindustrin sedan 1940-talet enligt Gary Taubes. Det var deras intressen han arbetade för inte Olive olje industrin. Olivolja har varit populärt långt innan sockerindustrin började misstänkliggöra  mättat fett.

PS. james D.  är farmakologie doktor och han arbetar som hjärtforskar. Han är även med i https://openheart.bmj.com/pages/editorial-board/

• Like 1

Dr. James DiNicolantonio är väldigt intressant och har en hel del bra information på alla de vanliga kanalerna. Han kan vara både "snäll" och "besk" och samtidigt väldigt informativ. Så jag hakar på dig, HelgeK, han är absolut värd att lyssna på!
En annan läkare som har mycket intressant är Dr. Datis Kharrazian; han pratar framför allt mycket om autoimmunitet.

• Like 1

Guest Tureborgaren

Sveriges Radio | Palmolja kopplas till ökad spridning av cancer  https://sverigesradio.se/artikel/palmolja-kopplas-till-okad-spridning-av-cancer

• "Forskare pekar nu på ett samband mellan intag av palmolja och vissa typer av cancercellers förmåga att metastasera, alltså sprida sig, i en studie som publiceras i Nature."

Pascual, G., Domínguez, D., Elosúa-Bayes, M. et al. Dietary palmitic acid promotes a prometastatic memory via Schwann cells. Nature (2021). https://www.nature.com/articles/s41586-021-04075-0

"Olive oil is pretty close to ideal in its fatty acid composition. " Citatet är från.:Which fats and oils should I eat on a ketogenic diet?https://www.virtahealth.com/faq/fats-oils-ketogenic-diet.     Virta Health sysslar med att behandla människor. och det skulle vara intressant att höra mer  om deras syn på de olika fetterna. Stephen Phinney är en av de som forskat längst om lågkolhydrat kost. Men han delar inte den negativa synen på olivolja som har framförts här i tråden. Var och en får naturligtvis prova sig fram tilll vilken kost som passar den enskilda individen.  

10 timmar sedan, HelgeK sade:

Men han delar inte den negativa synen på olivolja som har framförts här i tråden.

Tyvärr har det visat sig finnas en massa fusk med just olivolja men det har ju inte med oljan i sig att göra. Likaså tycks palmolja vara en hyfsat bra olja men produceras på ett förkastligt sätt (svedjebruk) och blir dessutom oftast härdad. Så lättast är väl att avstå från det som man inte känner sig bekväm med, oavsett om det är produktionsmetoder eller molekyluppbyggnad.

• Like 2

• HelgeK changed the title to James Dinicolantonio on Olive Oil!
  • 4 months later...

OMMUNITY:

Blog •  March 16, 2022

Olive Oil Consumption and Reduced Risk of Death

Category: Food 

There’s no question that olive oil consumption is clearly associated with a markedly reduced risk for cardiovascular disease. That finding, in and of itself would certainly support the notion of adding olive oil to your diet. Beyond cardiovascular disease, there has been an increasing pursuit to determine if there is a meaningful association between olive oil consumption and risk of death as it relates not just to cardiovascular disease, but other causes as well including neurodegenerative diseases, cancer, respiratory disease, and even death from any cause – called all cause mortality.

To explore this relationship, Harvard researchers looked at data that followed close to 100,000 people for 28 years. These participants were free of cardiovascular disease or cancer at the beginning of the study and completed a food frequency questionnaire every four years. This is basically a tool in which each the participants recount, as best they can, the types and frequency that they consume various foods.

During the 28-year follow-up period, approximately 37,000 of the participants died. And here’s how the risk of death was modified in comparing those consuming the most olive oil with those consuming the least:

Cause of DeathRisk Reduction (death)

Any cause19%

Cardiovascular disease19%

Cancer17%

Neurodegenerative disease29%

Respiratory Disease18%

These findings are profound. Seeing an almost 30% reduction in risk for death from neurodegenerative disease for example, is certainly compelling. Especially when we recognize that there is, as yet, no meaningful pharmaceutical treatment for Alzheimer’s disease specifically.

Why might olive oil consumption show this dramatic relationship across this spectrum of seemingly diverse disease categories? Well, it turns out that these diseases may well share a host of mechanisms that underlie their production. We now have robust research indicating that mechanisms like disturbances of the gut microbiome, oxidative stress, loss of insulin sensitivity, elevated blood pressure, decreased function of the lining of blood vessels (the endothelium), and threatening changes in blood lipids have negative implications throughout the body. And, as the authors of this study point out, the monounsaturated fats, phenolic compounds, and specific derivatives of fat found in olive oil work in concert to target this entire panel of negative inputs.

Olive oil has been a mainstay of my dietary program for many years. My goal is to consume at least a full liter of high quality, extra virgin olive oil each week. This adds to other important goals like keeping blood glucose and uric acid levels under control as it relates to targeting the very mechanisms underlying chronic degenerative diseases that are mentioned above.

• Like 1

1 timme sedan, HelgeK sade:

OMMUNITY:

Blog •  March 16, 2022

Olive Oil Consumption and Reduced Risk of Death

Category: Food 

There’s no question that olive oil consumption is clearly associated with a markedly reduced risk for cardiovascular disease. That finding, in and of itself would certainly support the notion of adding olive oil to your diet. Beyond cardiovascular disease, there has been an increasing pursuit to determine if there is a meaningful association between olive oil consumption and risk of death as it relates not just to cardiovascular disease, but other causes as well including neurodegenerative diseases, cancer, respiratory disease, and even death from any cause – called all cause mortality.

To explore this relationship, Harvard researchers looked at data that followed close to 100,000 people for 28 years. These participants were free of cardiovascular disease or cancer at the beginning of the study and completed a food frequency questionnaire every four years. This is basically a tool in which each the participants recount, as best they can, the types and frequency that they consume various foods.

During the 28-year follow-up period, approximately 37,000 of the participants died. And here’s how the risk of death was modified in comparing those consuming the most olive oil with those consuming the least:

Cause of DeathRisk Reduction (death)

Any cause19%

Cardiovascular disease19%

Cancer17%

Neurodegenerative disease29%

Respiratory Disease18%

These findings are profound. Seeing an almost 30% reduction in risk for death from neurodegenerative disease for example, is certainly compelling. Especially when we recognize that there is, as yet, no meaningful pharmaceutical treatment for Alzheimer’s disease specifically.

Why might olive oil consumption show this dramatic relationship across this spectrum of seemingly diverse disease categories? Well, it turns out that these diseases may well share a host of mechanisms that underlie their production. We now have robust research indicating that mechanisms like disturbances of the gut microbiome, oxidative stress, loss of insulin sensitivity, elevated blood pressure, decreased function of the lining of blood vessels (the endothelium), and threatening changes in blood lipids have negative implications throughout the body. And, as the authors of this study point out, the monounsaturated fats, phenolic compounds, and specific derivatives of fat found in olive oil work in concert to target this entire panel of negative inputs.

Olive oil has been a mainstay of my dietary program for many years. My goal is to consume at least a full liter of high quality, extra virgin olive oil each week. This adds to other important goals like keeping blood glucose and uric acid levels under control as it relates to targeting the very mechanisms underlying chronic degenerative diseases that are mentioned above.

Verkar vara en enkätstudie. Inga orsakssamband kan dras. Predimedstudien är randomiserad och visar liknande resultat. Om än den också har sina begränsningar i ett högt bortfall i kontrollgruppen. 

• Like 1

On 2022-03-29 at 19:16, Cederulla sade:

Verkar vara en enkätstudie. Inga orsakssamband kan dras. Predimedstudien är randomiserad och visar liknande resultat. Om än den också har sina begränsningar i ett högt bortfall i kontrollgruppen. 

Synd att du inte förstod varför jag lade upp studien.

• 2 weeks later...

"Sättet som rapsfrön bearbetas till olja är en annan sak. Den stora majoriteten av konventionell rapsolja eller rapsolja extraheras med hög värme och / eller kemiska lösningsmedel och “rengörs” sedan med fler kemikalier för att producera en smaklös olja med hög brännpunk. Den stora nackdelen är att uppvärmning av oljan på detta sätt antas skada essentiella fettsyror och minska antalet antioxidanter och vitaminer i slutprodukten."

Från: https://foodtrotter.com/uncategorized/ar-rapsolja-nyttigt-allt-du-bor-veta/

Så den som förespråkar Rapsolja utan att varna för den vanligaste rapsoljan bör inte uppfattas som en förespråkare av  hälsosam mat .Tycker jag.

• Like 1

Jag förespråkar inte rapsolja! Jag gjorde en jämförelse. Det är ju likadant med olivolja, det finns många olika kvalitéer. De oljor jag använder är alltid kallpressade och ekologiska. Helst ursprung/gård också. De är sådana jag förespråkar om ngn frågar. 

• Like 3

51 minuter sedan, Cederulla sade:

Jag förespråkar inte rapsolja! Jag gjorde en jämförelse. Det är ju likadant med olivolja, det finns många olika kvalitéer. De oljor jag använder är alltid kallpressade och ekologiska. Helst ursprung/gård också. De är sådana jag förespråkar om ngn frågar. 

1 timme sedan, Cederulla sade:

Jag är ingen motståndare mot olivolja, men tycker den är lite väl hypad. Omegakvot 11,6till 1, rapsolja 2,2till 1.

Jag tycker det verkade ,som du föredrog rapsolja före olivolja.Du gjorde inga reservationer för den största delen av rapsolja, som är ohälsosam. 

Vad det gäller olivolja, så har jag inte hört eller läst någon , som förespråkat annat än kallpressad olivolja. Jag har inte heller sätt att det säljs sådan olivolja, i Sverige och jag skulle aldrig köpa, ännu mindre äta sådan olja. Kallpressad jungfru olja skall det vara. 

Det här lät onekligen som du tyckte som Rapsolja i allmänhet var bättre än olivolja: " Jag är ingen motståndare mot olivolja, men tycker den är lite väl hypad. Omegakvot 11,6till 1, rapsolja 2,2till 1."

Några länkar om olivolja. Skälet är att i denna tråd så har det framfört myket kritik mot olivolja, utan att ange några fakta, och det gör det svårt att diskutera, T. ex. har det varit fusk med ursprungsmärkning. T. ex.är det känt att olivolja har importerats till Italien och sålts där (och även  i andra länder som Italiendsk) . Jag tittade på ett antal olivoljor, och  såg då att det stod  som  Ursprungsbeteckning "Ursprungbeteckning Europeiska unionen" Alltså redan då hade man erkänt blandning av oljor från olika länder(Men det finns bra olivoljor från olika länder. Så ursprungs betecknoing är Alltså  inte en kvlitetsbeteckning. ( Jag har inga ekonomiska intressen i olivolja eller annan olja. Jag är bara en intresserad konsument.).Några länkar. :

https://www.ruokavirasto.fi/sv/foretag/livsmedelsbranschen/tillverkning/livsmedelskategorier/olivolja/

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/foretag-regler-kontroll/livsmedelskontroll/olivolja-resultat.pdf

https://www.svt.se/nyheter/livsmedelsverket-17-av-21-olivoljor-felmarkta

Sedan är det viktigt att veta att livsmedelsverket hävdar att mättat Fett är farligt, och att det inte finns rigorös  vetenskap bakom det, utan att det grundar sig på gamla lobbyist  styrd forskning.SLV borde rensas från industrin lobbyister. Det har gjorts tidigare en  margarin lobbyist fick gå. Men de politiska partierna är också drabbade av infiltration från lobbyister...Jag har inget emot lobbyister, om de är öppna om att de förespråkar vissa företags-       intressen. Men de som döljer deras syften, och låtsas att de bara är intresserade av folkhälsa gillar jag inte. Kostråden är hårt drabbade av lobbyism. Där har vi många skäl att sakna Ralf Sundberg.

Lobbyism är ett hot mot demokratin, och pga det är kostråden ett hot mot folkhälsan.