Jump to content

LCHF-vänner, visa mig er middag!

Johanna07

Recommended Posts

Jag har också ätit för ett bra tag sedan så det får vänta till i morgon :) 
Jag åt fläskkotlett med smörstekta champinjoner, blomkålsmos och tomat. Ingen sås men klickade över några smörklickar - såååå gott!

Men näää! F*n! :angry: 

ha ha jag åt upp maten precis och kom på efteråt att jag skulle tagit en bild först ju :P

Får göra ett nytt försök i morgon. I alla fall så åt jag en omelett gjord på 3 ägg, 3 matskedar visgrädde,bacon och rödlök, salt, vitpeppar. Ovanpå tomatskivor och champinjoner.

Ser dögott ut "Johanna07"

Vad mycke kolhydrater ni äter

Jag gissar att det inte är så mycket, kanske jag ska räkna nästa gång. Det är jättesvårt att komma upp i mycket kh med sallad tex. Sen har grönsaker mycket vitaminer/mineraler som jag vill åt.

Jag gissar att det inte är så mycket, kanske jag ska räkna nästa gång. Det är jättesvårt att komma upp i mycket kh med sallad tex. Sen har grönsaker mycket vitaminer/mineraler som jag vill åt.

Jag tänkte inte bara på sallad utan rödbetor och dyligt

Jag tänkte inte bara på sallad utan rödbetor och dyligt

Jag försöker äta färgade grönsaker vid varje mål för att få i mig alla näringsämnen. Röd lök, rödkål, rödbetor och morötter och bär är bra alternativ för mig. Paprika och tomat hör till nattskatteväxter som jag är lite försiktig med (äter kost mot autoimmun sjukdom). Jag äter inga mjölkprodukter så lite morötter och rödbetor, i de mängder jag äter dom, är nog inget problem. 

En annan sak med grönsaker, det är inte vanligt att man överäter dom som med tex mejeriprodukter,

Precis, det handlar inte bara om mängd kh, utan också kvalitén. På sätt och vis tycker jag paleo poängterar det mer. Å andra sidan kan jag tycka att paleo är lite för generös angående socker, frukt och nötter för min smak. Så jag kombinerar kunskaper från lchf och paleo för att få min perfekta kost.  :)

• Like 2

Mnjae.. 30 gram kolhydrater i två olika version.. vilken väljer du.. och vilken tror du innehåller mest näring?

301.jpg

http://www.kostdoktorn.se/trettio-gram-kolhydrater-pa-tva-satt

Zepp, du som har svar på allt. Hur fick du in bilderna i själva inlägget? Mina hamnar bara som thumbnail. (Se mitt linlägg här i tråden) Jag har frågat här på forumet förut men inte lyckats få svar. 

Du måste ladda upp bilderna någonstans först. Då får du en länk till bilderna som du kan klistra in under Bild. Jag laddar upp mina på min dropbox/Public men det finns speciella sajter där man kan ladda upp bilder.

Tack Johanna 07. Då förstår jag bättre!

Eftersom bilden redan fanns på Kostdoktorn så kopierade jag bara den och klistrade in den.. rätt i textfönstret.

Sen så.. det är lätt att dribbla bort sig i allt kolhydraträknande.. och även när vi håller ner kolhydraterna så är det lätt att glömma bort näringen!

Och är det verkligen värt det att belasta sitt kolhydratkonto med ett hamburgerbröd.. när man skulle kunna få in en massa grönsaker, lite nötter, bär, oliver och faktist en o annan rotfrukt.. och ändå äta en relativt strikt LCHF?

• Like 1

Ikväll blev det lite rester. Ost-baconmuffins med sallad och hemgjord guacamole. Kanske inte så snygg bild, men gott var det!

212bd213-7795-4e6d-a42c-49926d970b4c_zps

Du får gärna dela med dig av receptet på ost-baconmuffins, jag gillar alla former av matiga muffins som man kan ta med sig när man åker bort.

Ett recept jag hittat på själv är jätte gott även kalla.

300 gr köttfärs 

0,5 lök

salt peppar

ev vitlök och örtkryddor

bacon

Blanda färsen klä muffinsformar ej pappers med bacon ställ in i ugnen 200° ca 20 min strö över ost grädda tills osten fått färg.