Jeanette H-H Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Här i Finland handlade ikväll den svenskspråkiga TV-kanalen yle fem:s granskande program Spotlight om LCHF. Det handlade om en vuxendiabetiker som följt kostdoktorns råd och numera är frisk. Läs mera här: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/09/lasse-tog-farval-av-diabetes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ja vad skall man säga...jag förstår ärligt talat inte att folk som påstår sig vara tänkande människor fortfarande inte tror på att detta fungerar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Fettskräcken är helt enkelt så djupt rotad. Och jag tror många diabetessköterskor inte läser ny forskning själv. De går antagligen på sponsrade fortbildningar. Det är min gissning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ja Finland är väl ett av fettskräckens kärnländer? Men så utgör ju den famösa Mentalsjukhusstudien en av kronjuvelerna i finsk forskning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ja Finland är väl ett av fettskräckens kärnländer? Men så utgör ju den famösa Mentalsjukhusstudien en av kronjuvelerna i finsk forskning! Den finska Mentalsjukhusstudien pratar man inte så mycket om i Finland. Den största LowCarb forumet i Finland har nu 40 000 medlemmar, det är klart att språket är ett hinder för svenskarna att följa den finska LC rörelsen, den svenskspråkiga delen av forumet i fråga är inte så aktiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Här kan ni se programmet. Andreas (Doc) är också med. http://arenan.yle.fi/tv/1863655/#/play Och här läsa: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/09/vems-kostrad-kan-man-lita-pa Programmet och texten är på svenska. Sprid gärna till era diabetikervänner! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Jag lyckades inte få svensk text....kunde vara intressant att höra vad den finsktalande läkakaren hade att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Det ska jag se! Jag tror ju att det kommer så sakteliga i Finland också. Det ligger lite efter oss här i Sverige, bara. Det fina med LCHF är ju att när det fungerar så sprider det goda exemplet sig i de breda folklagren, via mun-till-mun-metoden, vad läkare och andra auktoriteter än säger. Sen arbetar det sig sakta in i sjukvårdsapparaten underifrån. Det märker vi ju här i Sverige. Läkare som accepterar att patienterna äter LCHF utan att egentligen säga att de rekommenderar det. De vågar kanske inte stå för det inför kollegor, men i det tysta studerar de hur patienterna mår och känner sig lugna. Jag väntar med spänning på den dagen när LCHF här i Sverige "bryter igenom ytan", när allt fler läkare öppet går ut och rekommenderar LCHF. Personligen tror jag emellertid att dietisterna kommer att vara de som låter sig övertygas sist. Det är nog väldigt tufft att tvingas inse att det de en gång lärt sig var helt fel! Att få hela sin yrkesidentitet omkullkastad! Men det kommer, det är jag övertygad om! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Jag lyckades inte få svensk text....kunde vara intressant att höra vad den finsktalande läkakaren hade att säga. Nej, samma här. Jag slog på textningen (finska) och tänkte att det skulle komma svensk text till hennes prat, men det gjorde det inte. Nån som kan sammanfatta vad hon säger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Jag ska kolla om det finns två versioner. Ibland är det en version med svensk text och en med finsk. Jag förstår själv finska så jag märkte inte att texten fattades. Jag tror hennes åsikter finns i texten jag länkade till. De brukar skriva ganska exakt samma som i programmet. Lite förkortat bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Aro säger bland annat att man ser samma fina resultat oberoende av vilken metod personen gått ner i vikt av. Hon säger att den här personen måste ha gått ner i vikt. Att det är viktnedgången som gjort det. Ingenstans i programmet sägs att Lasse varit överviktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Nej, det verkar inte som att det finns med svensk text. Men man kan ju ungefär lista ut vad hon säger. Det gamla vanliga tramset om att det inte finns stöd för det i forskningen osv. (som om att det finns stöd för högkolhydratkost!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Aro säger bland annat att man ser samma fina resultat oberoende av vilken metod personen gått ner i vikt av. Hon säger att den här personen måste ha gått ner i vikt. Att det är viktnedgången som gjort det. Ingenstans i programmet sägs att Lasse varit överviktig. Nja, han säger att han genast började gå upp i vikt av medicinerna, men eftersom han la om rätt snart så kan han inte hunnit gå upp särskilt mycket ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Aro säger helt horribla saker. En sak hon säger är att tre portioner sött per dag är ok. Och så räknar hon upp, en efterrätt, en bulle till kaffet osv. Sen säger hon att diabetiker ska få äta precis samma saker som friska. Hon säger också att det finns insulin att fixa det med. Det är helt otroligt vad hon täcks säga i TV. Sen tror jag också det var hon som sa att det är skillnad på vilka kolhydrater man äter. Att det är dåligt med 45% kolhydrater från dåliga källor (dom visar bild på lösgodis) men bra med 60% kolhydrater från bra källor (antagligen långsamma kolhydrater). Hon säger att det är egalt var på skalan 45-60% man ligger. Det var alltså det som var rekommendationen i broschyren som hon varit med och gjort. Jag ska försöka titta på programmet igen och skriva ner lite mera av vad hon säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Nja, han säger att han genast började gå upp i vikt av medicinerna, men eftersom han la om rätt snart så kan han inte hunnit gå upp särskilt mycket ändå. Det jag menade var att han inte sa att han var överviktig när han var sjuk. Han sa, precis som du skriver, att han gick upp när han började med medicinerna. Men då var han redan sjuk. Så man kan inte säga att han blev frisk för att han blev normalviktig då han verkar ha varit normalviktig redan före han blev sjuk. Men det vet jag förstås inte. Det kan ju hända att han var överviktig och blev mera överviktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Det jag menade var att han inte sa att han var överviktig när han var sjuk. Han sa, precis som du skriver, att han gick upp när han började med medicinerna. Men då var han redan sjuk. Så man kan inte säga att han blev frisk för att han blev normalviktig då han verkar ha varit normalviktig redan före han blev sjuk. Men det vet jag förstås inte. Det kan ju hända att han var överviktig och blev mera överviktig. Dock om han blev frisk för att vikten gick ner så var det ju LCHF-kosten som möjliggjorde minskningen av insulin samt därmed förändrad hormonell balans i kroppen som gav viktminskning... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Det jag menade var att han inte sa att han var överviktig när han var sjuk. Han sa, precis som du skriver, att han gick upp när han började med medicinerna. Men då var han redan sjuk. Så man kan inte säga att han blev frisk för att han blev normalviktig då han verkar ha varit normalviktig redan före han blev sjuk. Men det vet jag förstås inte. Det kan ju hända att han var överviktig och blev mera överviktig. Ja, det har du rätt i! Nu är han ju högst normalviktigt iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Det är slående hur lågmäld hon är, läkaren Lena Furubacka som var på Andreas föreläsning. Hon sticker ju inte under stolen med vilken sida hon står på, men är väldigt diplomatisk. Antar att hon är rädd att frysas ut av sina kollegor annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Översättning del 1i lite förkortad och kommenterad version: - Är detta en bekant broschyr Aro (dietist): Jo, diabeteskostråd från år ... jag var med och lagade den -Är den (broschyren) ännu bra? Aro: Den här är egentligen överraskande bra. Vi kan vara stolta över den. Stoltheten började redan år 1998 med den versionen av broschyren. Här hittar man en sådan här tabell. Först måltidsrytm och sen näst viktigast är "perusruokavalio" (som jag tolkar som allmänna kostråd typ tallriksmodellen.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Översättning del 1i lite förkortad och kommenterad version: - Är detta en bekant broschyr Aro (dietist): Jo, diabeteskostråd från år ... jag var med och lagade den -Är den (broschyren) ännu bra? Aro: Den här är egentligen överraskande bra. Vi kan vara stolta över den. Stoltheten började redan år 1998 med den versionen av broschyren. Här hittar man en sådan här tabell. Först måltidsrytm och sen näst viktigast är "perusruokavalio" (som jag tolkar som allmänna kostråd typ tallriksmodellen.) Det är nästan plågsamt att läsa hennes ord när man vet hur fel hon har... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Översättnin del 2: - Ni betonar fettets farlighet men borde men borde man inte betona sockrets farlighet? -TIll diabetiker rekommenderar man lika mycket socker som åt resten av befolkningen. Två eller tre söta portioner per dag. För en person av min storlek betyder det alltså t.ex. en jogurt, en efterrätt, en bulle. - Är det nu så hälsosamt det här? - Det här är just det som jag hänvisade till tidigare. En lekman kan tänka så förenklat. Där fattas bakgrund (dvs utbildning) i ämnesomsättning. När man tillför insulin fungerar det helt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Översättning del 3: Aro (dietist): Ätande är inte medicinering. Enligt LCHF-rörelsen har maten blivit en medicin. Ätande är något normalt. Det är svårt att avstå från en av livets största njutningskällor, vilket man gör om maten görs till medicin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Friare översättning del fyra: -så här (bra) ser det ut alltid när någon gått ner i vikt oberoende av metod. Han ska se till att fortsätta hålla vikten nere. Han kan fortsätta som han gjort men beroende på vilket fett han äter kan han hålla lite koll på sina värden, vilket han också gjort och det är bra. LDL är lite i överkanten så det kan han hålla koll på om han är diabetiker. HDL är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Översättnin del 2: - Ni betonar fettets farlighet men borde men borde man inte betona sockrets farlighet? -TIll diabetiker rekommenderar man lika mycket socker som åt resten av befolkningen. Två eller tre söta portioner per dag. För en person av min storlek betyder det alltså t.ex. en jogurt, en efterrätt, en bulle. - Är det nu så hälsosamt det här? - Det här är just det som jag hänvisade till tidigare. En lekman kan tänka så förenklat. Där fattas bakgrund (dvs utbildning) i ämnesomsättning. När man tillför insulin fungerar det helt bra. En sån översittarattityd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Översättning del 5, om Socialstyrelsens broschyr i Sverige: -Där för man fram icke-rekommenderad kost. Jag fick inte klart för mig varför man gjort så. Jag skulle inte gå och rekommendera skilda avgränsade dieter. Kanske funkar det att göra så i Sverige. Där finns (ironiskt sagt) ismer och nismer men det finska folket håller inte på med sånt. Åtminstone inte de som går hos oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Översättning del 3: Aro (dietist): Ätande är inte medicinering. Enligt LCHF-rörelsen har maten blivit en medicin. Ätande är något normalt. Det är svårt att avstå från en av livets största njutningskällor, vilket man gör om maten görs till medicin. Det här är ju ett mycket intressant resonemang! Det låter som hon är anställd av ett läkemedelsbolag. Mat får inte ge hälsa! Det ska mediciner sköta om. Det är verkligen sorgligt att läkare har den inställningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Tack Janette för översättningen! Det var värdefullt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Sista delen i översättningen: -Diabetesförbundet är till för diabetikerna. Vi vill ge kostråd som är säkra i långa loppet och inte ha folk att ändra sin kost vid varje vindpust. -Så ni vill inte informera om dessa andra alternativ då? -Det sa jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Tack Janette för översättningen! Det var värdefullt! Tack Nu förstår ni hur galna saker hon säger. Det är helt över mitt förstånd hur någon kan sitta och säga sånt där. Dessutom är det riktigt fult att gå och raljera över Sverige. Jag förstår inte hur hon täcks. Det finns massor med finländare som äter LCHF. Man läser mellan raderna att LCHF är för "fjollor" och vi här i Finland är "riktiga hårdingar" som inte håller på med sånt fjant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Sista delen i översättningen: -Diabetesförbundet är till för diabetikerna. Vi vill ge kostråd som är säkra i långa loppet och inte ha folk att ändra sin kost vid varje vindpust. -Så ni vill inte informera om dessa andra alternativ då? -Det sa jag inte. Hehe, de är som politiker, lämnar alltid en reträttväg öppen. Visst är kostråden säkra. De leder med stor säkerhet till en för tidig död. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Tack Nu förstår ni hur galna saker hon säger. Det är helt över mitt förstånd hur någon kan sitta och säga sånt där. Dessutom är det riktigt fult att gå och raljera över Sverige. Jag förstår inte hur hon täcks. Det finns massor med finländare som äter LCHF. Man läser mellan raderna att LCHF är för "fjollor" och vi här i Finland är "riktiga hårdingar" som inte håller på med sånt fjant. Ja, jag gjorde den reflektionen också. Antingen det eller att man anar ett lillebrorskomplex. (Vad betyder "täcks"? Törs? Eller "kan med", "har mage att"?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Äsh.. behövs ingen översättning.. de är som en svarsmaskin från något läkemedelsbolag! Går lika bra att lyssna på svenska dietister de säger samma sak nästan ordagrant! Och här i sverige har diabetesförbundet delats i två.. det gamala sponsade av läkemedelsbolag och med dietister i spetsen och det nya utan spons och med diabetiker i spetsen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Äsh.. behövs ingen översättning.. de är som en svarsmaskin från något läkemedelsbolag! Går lika bra att lyssna på svenska dietister de säger samma sak nästan ordagrant! Och här i sverige har diabetesförbundet delats i två.. det gamala sponsade av läkemedelsbolag och med dietister i spetsen och det nya utan spons och med diabetiker i spetsen! Jaha! Jag har inte hört så mycket om det, men kul att det rör på sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Sista delen i översättningen: -Diabetesförbundet är till för diabetikerna. Vi vill ge kostråd som är säkra i långa loppet och inte ha folk att ändra sin kost vid varje vindpust. -Så ni vill inte informera om dessa andra alternativ då? -Det sa jag inte. Stort tack! Det blir mycket roligare när man förstår vad som sägs! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Jaha! Jag har inte hört så mycket om det, men kul att det rör på sig! DIoS heter den nya fristående diabetiker organisationen! Vad jag förstår så är det några länsorganisationer i gamla förbundet som har brutit sig ut och bildat eget http://www.diabetesorg.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Täcks är antagligen finlandssvenska och betyder "ha mage att". Det kan också användas om att "täckas" gå ut på stan i smutsiga kläder eller motsvarande. Typ jag täcks inte visa mig osminkad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Ordet har förmodligen funnits i Sverige. Finlandssvenskan har en förmåga att behålla äldre ord som med tiden försvunnit i svenskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Lite OT om finlandssvenska. Min man har en stor del av sin släkt i Sverige. När vi bjöd gäster till vårt bröllop stod det på kortet namn + avec. Hans kusin trodde hon skulle ta med drickbart... Avec i det fallet betyder pojkvän/flickvän/hustru/partner/en kavaljer etc. Alltså att man bjuder två personer. Den rätt nya pojkvännen (som vi aldrig träffat då)stannade tyvärr hemma. Långt senare fick vi veta att han faktiskt funnits med i bilden redan då men inte trott sig vara bjuden. En annan källa till missförstånd är ordet nog. Nog, i tex jag kommer nog, betyder jo jag har bestämt mig nu och det är bombsäkert att jag kommer. I Sverige lär det betyda "antagligen"/"kanske". Sen har vi uttrycket "Sist och slutligen" som används väldigt mycket här. Det finns på danska också och den versionen ser jag ibland i svenska texter från sverige: "Till syvende och sist". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Svenska textningen fattades pga ett tekniskt fel. Spotlight har svarat att det ska finnas svensk text på måndag. Det var ju glädjande! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Svenska textningen fattades pga ett tekniskt fel. Spotlight har svarat att det ska finnas svensk text på måndag. Det var ju glädjande! Jag är nog tacksam att jag slapp översättningen.. jag kunde lista ut vad hon sa ändå! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Hon låter som vilken diestist som helst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Jag googlade "täckas" (som jag väl aldrig har använt, men absolut känner igen) och hittade det på Wiktionary. Ålderdomligt, eller finlandssvenskt, med lite olika betydelse. http://sv.wiktionary.org/wiki/t%C3%A4ckas Och tack för översättningarna; intressant. LCHF-motståndare har väl kläckt ur sig liknande uttalanden även här, men det här var ju väldigt rakt på sak; ät ditt socker, ta ditt insulin och bråka inte. Å andra sidan, borde inte en sådan attityd få folk att bli tjuriga: "kom inte hit och tala om för mig vad jag ska göra!" Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Nu är programmet uppdaterat med svensk textning också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Man vet inte om man ska skratta eller gråta, men det här citatet är helt otroligt: "Med en sån här kost [som diabetesvården i Finland rekommenderar] kan man känna sig trygg på lång sikt." Jo, man kan känna sig trygg i att man kommer att få allt värre komplikationer och dö en förtidig död... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Liisa Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 I programmets lopp vid 5:55 börjar det följande dialog: Dietisten: "Jag har arbetat med diabetiker i drygt tjugo år, även med patienter med diabetes typ 1. Den bästa balansen har konstaterats hos dem som äter mera än femtio procent kolhydrater. Reportern: "Men kolhydrater förvandlas till socker." Dietisten: "Ja, därför finns insulin som avlägsnar det." På finska låter dietistens prat ännu mera ansvarslös än på svenska. Och det är hon som säger att vi tänker förenklat eftersom vi fattar utbildning i ämnesomsättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts