noacastle Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Var och handlade "snacks" med kompisar idag inför en film.. jag kollade inte riktigt på läsken och dyl. med dem, men min väninna pekade då ut en Vitamin Well till mig, där det står 0 kolhydrater... så hur är det egentligen?? är den helt ok att dricka när som helst eller missar jag nått?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ja den som det står Stevia på verkar vara vatten med vitaminer och sötad med Steviaglycosid. Stäm dom, för det är förbjudet att skriva Stevia på förpackningen! http://www.vitaminwell.se/sv/stevia.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ja den som det står Stevia på verkar vara vatten med vitaminer och sötad med Steviaglycosid. Stäm dom, för det är förbjudet att skriva Stevia på förpackningen! http://www.vitaminwell.se/sv/stevia.aspx Dock skriver de "med smak av stevia". Här är en bild på nuvarande förpackning: Och här är en bild på tidigare förpackning: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Men är stevia allmänt okej att få i sig på en LCHD diet då, utan att det påverkar?Utöver det eventuella sötsuget då, men det brukar jag personligen inte ha problem med... Menar mer viktmässigt och LCHF-mässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Det lär gå rätt igenom kroppen? Men som du säger, det handlar ju även om annat tex psykiskt, och då kan man fortfarande underhålla ett begär för sött. Och vill du hålla dig till naturlig mat så skall du äta löven och undvika extraktet.. men det finns ju olika grader i helvetet oxå. Såå.. steviasötat mineral och vitaminvatten är nog ingen ko på isen alls. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Det lär gå rätt igenom kroppen? Men som du säger, det handlar ju även om annat tex psykiskt, och då kan man fortfarande underhålla ett begär för sött. Och vill du hålla dig till naturlig mat så skall du äta löven och undvika extraktet.. men det finns ju olika grader i helvetet oxå. Såå.. steviasötat mineral och vitaminvatten är nog ingen ko på isen alls. Okej tack! =) Tänker ju inte ha det flera gånger i veckan, men jag har saknat nått gott att dricka som inte är te eller vatten (dricker inte kaffe)... så jag tar gärna stevia-sötade drycker nån gång då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Jag dricker den ibland (eller har i drinken...) Har inga problem med den. Tycker dock inte at den är super, super god. Men som sagt helt OK ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Funderar på att t.o.m. köpa Stevia Sweet (även utpekat av en vän), och helt enkelt ersätta min förra socker användning med den?? Det går väl?t.ex. i teét, eller om jag gör nån stark koreansk mat som man brukar ha lite socker i för balansen, eller i en 70%+ choklad sak? Mycket kcal kanske, men jag äter så pass lite mat vanligtvis att jag inte tror att just det skulle spela någon roll.... Menar fortf. inte daglig användning, men... ja, till teét t.ex. som sagt Några tankar på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 På ICA har de något som heter ICA sötströ.. förut benämnt ICA Stevia strö! På Vissa välsorterade ICA med LCHFhylla finns oxå Sötin, Sukrin! Har ett sådant paket hemma.. inget jag använder själv, men kan vara bra att erbjuda vänner på besök, ser ut som strösocker, smakar som det oxå. Jag vägrar att köpa socker.. och jag vill inte ens att min värsta ovän skall äta socker!! http://mariannslchf.se/ica-sotstro-och-ica-stevia-stro/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts