Jump to content

Gluten Cross-Reactivity

Johanna07

Recommended Posts

Snubblade över följande post och tyckte den var intressant

For those 20% of us with celiac disease or gluten-intolerance/sensitivity (whether diagnosed or not), it is critical to understand the concept of gluten cross-reactivity. Essentially, when your body creates antibodies against gluten, those same antibodies also recognize proteins in other foods. When you eat those foods, even though they don’t contain gluten, your body reacts as though they do. You can do a fantastic job of remaining completely gluten-free but still suffer all of the symptoms of gluten consumption—because your body still thinks you are eating gluten. This is a very important piece of information that I was missing until recently.

http://www.thepaleomom.com/2013/03/gluten-cross-reactivity-update-how-your-body-can-still-think-youre-eating-gluten-even-after-giving-it-up.html

(hittade länken på Marias blog http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/)

• Like 1

Det var intressant men samtidigt väldigt trist att läsa, för det betyder att man inte nödvändigtvis blir av med reaktioner på gluten genom att inte äta spannmål längre - proteiner i andra födoämnen kan vara tillräckligt lika de glutenstrukturer ens immunförsvar lärt sig reagera mot, så att även dessa andra födoämnen framkallar immunreaktioner. Här hennes lista på möjliga kandidater till sådant (längre ner på samma sida som Johanna07 länkade till):

A recent study evaluated the potential cross-reactivity of 24 food antigens.  These included:

• Rye
  • Barley
  • Spelt
  • Polish Wheat
  • Oats (2 different cultivars)
  • Buckwheat
  • Sorghum
  • Millet
  • Amaranth
  • Quinoa
  • Corn
  • Rice
  • Potato
  • Hemp
  • Teff
  • Soy
  • Milk (Alpha-Casein, Beta-Casein, Casomorphin, Butyrophilin, Whey Protein and whole milk)
  • Chocolate
  • Yeast
  • Coffee (instant, latte, espresso, imported)
  • Sesame
  • Tapioca (a.k.a. cassava or yucca)
  • Eggs
  • Like 1

Det var intressant men samtidigt väldigt trist att läsa, för det betyder att man inte nödvändigtvis blir av med reaktioner på gluten genom att inte äta spannmål längre - proteiner i andra födoämnen kan vara tillräckligt lika de glutenstrukturer ens immunförsvar lärt sig reagera mot, så att även dessa andra födoämnen framkallar immunreaktioner. Här hennes lista på möjliga kandidater till sådant (längre ner på samma sida som Johanna07 länkade till):

Ja det är ju trist på det sättet, men samtidigt bra att förstå varför kroppen reagerar som den gör om man är känslig. Dom matvaror som listas upp är ju just "trigger foods" vid tex kost mot autoimmuna sjukdommar. Men man får nog testa sig fram, jag märker ingenting av ägg tex. Jag undrar också om äggvitan är mer "reagent"? Jag äter ofta äggröra på ett ägg och två äggulor då jag tycker äggvita är lite äckligt, kanske därför det funkar så bra. Chokladen dom testade tror jag var mjölkchoklad. Funderar på att sluta med kaffe faktiskt.

PS. Tack för översättningen Kjell, jag är så ovan med att engelska inte går lika bra som svenska.

• Like 1

Så det finns ingen bot mot detta?

Detta triggade mig att köpa en grundbok i immunologi, för jag vill förstå detta bättre. Men vad jag begriper, när immunförsvaret väl lärt in att en viss molekylärstruktur (som sekvens i protein) ska bekämpas så sitter det nog kvar. Det man kan göra är kanske att minimera intaget från det som Paleo mom kallar "Modifying Paleo for Autoimmune Conditions (i.e., The Autoimmune Protocol)"

Eller om man har besvär beta av dem en efter en och se vilka man klarar.

• Like 1

Jag tillhör nog tyvärr en av de som lider av detta. Har nog aldrig tålt gluten. För 15 år sedan slutade jag med alla glutenprodukter, blev bättre men ej bra. en reumatisk sjukdom utvecklades och jag har alltid varit mycket infektionskänslig. Med LCHF blev magen jättebra, jag kunde sluta med medicinerna mot reumatismen, men mitt immunförsvar har inte blivit bättre. Mjölkprodukter märker jag att jag inte mår så bra av, så det äter jag minimalt av. Kanske ska jag testa att vara utan kaffe och ägg också, men med äggen försvinner en stor näringskälla för mig :( Får fundera ut något som kan ersätta mina kära ägg. Förslag mottages tacksamt. :)

Jag tillhör nog tyvärr en av de som lider av detta. Har nog aldrig tålt gluten. För 15 år sedan slutade jag med alla glutenprodukter, blev bättre men ej bra. en reumatisk sjukdom utvecklades och jag har alltid varit mycket infektionskänslig. Med LCHF blev magen jättebra, jag kunde sluta med medicinerna mot reumatismen, men mitt immunförsvar har inte blivit bättre. Mjölkprodukter märker jag att jag inte mår så bra av, så det äter jag minimalt av. Kanske ska jag testa att vara utan kaffe och ägg också, men med äggen försvinner en stor näringskälla för mig :( Får fundera ut något som kan ersätta mina kära ägg. Förslag mottages tacksamt. :)

5000 IE D3 om dagen?

Detta triggade mig att köpa en grundbok i immunologi, för jag vill förstå detta bättre. Men vad jag begriper, när immunförsvaret väl lärt in att en viss molekylärstruktur (som sekvens i protein) ska bekämpas så sitter det nog kvar. Det man kan göra är kanske att minimera intaget från det som Paleo mom kallar "Modifying Paleo for Autoimmune Conditions (i.e., The Autoimmune Protocol)"

Ja, det är alltså ingen bot, utan en livslång åkomma. Jag har en person i min närhet som jag misstänker har problem åt det här hållet, men då har jag inget uppmuntrande att säga. Att säga: Undvik det mesta så klarar du dig utan besvär, är ju inget evangelium, direkt...

• Like 1

Ja, det är alltså ingen bot, utan en livslång åkomma. Jag har en person i min närhet som jag misstänker har problem åt det här hållet, men då har jag inget uppmuntrande att säga. Att säga: Undvik det mesta så klarar du dig utan besvär, är ju inget evangelium, direkt...

Jag är inte säker på att det är en livslång åkomma. Säg att man är glutenintolerant och har ätit gluten och antikroppar har bildats. Dessa reagerar då på även andra livsmedel pga cross-reactivity. Men om man slutar med allt under en tid så kanske inte antikroppar mot gluten bildas. Sen, när magen har läkt, kan man prova att lägga till livsmedel som inte innehåller gluten efter livsmedel och se vilka man klarar av.  

• Like 1

Det kanske är något du behöver lägga till istället för att ta bort? Jag tror problem av detta slag (cross-reactivity) märks på magen eller som utslag tex. Jag blir dålig i magen av nötter, snabbkaffe och mejeri men jag märker inget när jag äter ägg. Jag blev också lätt förkyld under vintern men jag provade dricka chaga thé, äta grapefruktkärneextrakt etc för att stärka immunförsvaret (antioxiadanter). Influensa/förkylningsrisken är ju inte som i vintras så det är svårt att säga om det hjälpte. Jag tycker grapefruktkärneextraktet verkade bra, fick bort mina kliande utslag också. Jag förstår dig för att utesluta ägg skulle vara jobbigt.

Jag ska köpa hennes bok när den kommer ut, hon verkar vara mycket noggrann.

Det kanske är något du behöver lägga till istället för att ta bort? Jag tror problem av detta slag (cross-reactivity) märks på magen eller som utslag tex. Jag blir dålig i magen av nötter, snabbkaffe och mejeri men jag märker inget när jag äter ägg. Jag blev också lätt förkyld under vintern men jag provade dricka chaga thé, äta grapefruktkärneextrakt etc för att stärka immunförsvaret (antioxiadanter). Influensa/förkylningsrisken är ju inte som i vintras så det är svårt att säga om det hjälpte. Jag tycker grapefruktkärneextraktet verkade bra, fick bort mina kliande utslag också. Jag förstår dig för att utesluta ägg skulle vara jobbigt.

Jag har nog provat att lägga till det mesta för immunförsvaret genom åren, men inget har hjälpt. Har blivit diagnostiserad som primär immunbrist och får behandling för det. Tydligen är primär immunbrist en sjukdom man oftast är född med. Men jag tycker att  länken du visade här ovan var oerhört intressant,  kanske det kan vara orsaken till min immunbrist, eftersom jag tror att jag aldrig har tålt gluten särskilt väl. Jag är rädd att man vet mycket lite om dessa sjukdomar fortfarande, och mycket är hypoteser. Men jag är övertygad om att de flesta ska vara försiktig med gluten.

Jag vill passa på att tacka för ovanstående länk, den har gett mig en tankeställare :)

Jag har nog provat att lägga till det mesta för immunförsvaret genom åren, men inget har hjälpt. Har blivit diagnostiserad som primär immunbrist och får behandling för det. Tydligen är primär immunbrist en sjukdom man oftast är född med. Men jag tycker att  länken du visade här ovan var oerhört intressant,  kanske det kan vara orsaken till min immunbrist, eftersom jag tror att jag aldrig har tålt gluten särskilt väl. Jag är rädd att man vet mycket lite om dessa sjukdomar fortfarande, och mycket är hypoteser. Men jag är övertygad om att de flesta ska vara försiktig med gluten.

Jag vill passa på att tacka för ovanstående länk, den har gett mig en tankeställare :)

Låter komplicerat. Ägg är ju ett livsmedel som nämns som "trigger food", dvs man kan reagera på det om man är känslig. Men mjölkprodukter nämns oftare så kanske du kan börja med det? Jag vet inte riktigt hur jag skulle klara mig utan ägg  :P

Låter komplicerat. Ägg är ju ett livsmedel som nämns som "trigger food", dvs man kan reagera på det om man är känslig. Men mjölkprodukter nämns oftare så kanske du kan börja med det? Jag vet inte riktigt hur jag skulle klara mig utan ägg  :P

Jag har funderat på hur jag ska klara mig utan ägg, och har kommit fram till att det är bara att köra på med kokosolja, jag struntar i äggen på morgonen och äter en rejäl mängd av det istället. :) Sen får jag fundera ut allteftersom vad jag kan byta ut äggen mot i annan mat. Mjölkprodukter är nog inga problem, förutom ost förståss, hmm, ja vi får se.

Jag har funderat på hur jag ska klara mig utan ägg, och har kommit fram till att det är bara att köra på med kokosolja, jag struntar i äggen på morgonen och äter en rejäl mängd av det istället. :) Sen får jag fundera ut allteftersom vad jag kan byta ut äggen mot i annan mat. Mjölkprodukter är nog inga problem, förutom ost förståss, hmm, ja vi får se.

Allt går om man blir bättre har jag märkt. Tyckte det var jättetufft att sluta med mejeriprodukter men nu går det bra. 

Vad bra att du tog upp detta med cross-reactivity. Hittade det för ngr år sedan och haft det i bakhuvudet men det har liksom fallit i glömska. Nu ska jag ta tag i det igen. Tycker absolut (åtminstone i teorin) att det kan vara ett alldeles utmärkt sätt att utesluta misstänkta livsmedel för att se om man blir bättre.

I praktiken lär  det dock bli lite jobbigt att även ta bort mjökprodukter (äter bara get- och får), ägg samt KAFFE! I det här inlägget (http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/03/korsreaktioner-allergier-gluten.html

nämns även fler livsmedel man kan prova att eliminera ett tag.

Jobbigt men kanske nyttigt - man vet ju inte förän man provat...

Ägg står med på listan, men det stora problemet är äggvitan.

Jag klarade inte av ägg förut men nu äter jag flera äggulor varje dag.

Jag har också älskat ost förut. Jag har varit utan mjölkprodukter helt i över ett år nu. I en period mellan åt jag lite getost då och då. När jag tänker på ost idag så känns det "fluffigt" och "näringsfattigt" + att jag vet att jag skulle få väldigt ont i magen om jag åt det.

Jag brukar göra aioli till maten ibland. Tar en klick majonnäs (ganska mycket omega6 men inte allergent), persilja, vitlök, salt och peppar. Hur enkelt som helst. Gott tex. till tacos där ost har en stor roll annars.

Maria http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

• Like 1

Jag har också älskat ost förut. Jag har varit utan mjölkprodukter helt i över ett år nu. I en period mellan åt jag lite getost då och då. När jag tänker på ost idag så känns det "fluffigt" och "näringsfattigt" + att jag vet att jag skulle få väldigt ont i magen om jag åt det.

Jag brukar göra aioli till maten ibland. Tar en klick majonnäs (ganska mycket omega6 men inte allergent), persilja, vitlök, salt och peppar. Hur enkelt som helst. Gott tex. till tacos där ost har en stor roll annars.

Maria http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

Jag tror att jag till att börja med ska försöka skippa mjölkprodukterna, det blir inte så svårt, eftersom jag inte mår riktigt bra av dem. Men vanlig hårdost brukar jag inte må dåligt av.

Äggvita är något som jag egentligen också kan vara utan, av sig självt, utan att jag tänkt på det, så har det blivit att jag oftast bara äter äggulan. Kanske kroppen ibland känner vad man inte bör äta, och resultatet blir att man inte vill äta den produkten. :)

Kokosolja ska jag försöka öka intaget av, då jag kommer att plocka bort grädden.

Aiolitipset var bra. Tack

Äggvita är något som jag egentligen också kan vara utan, av sig självt, utan att jag tänkt på det, så har det blivit att jag oftast bara äter äggulan. Kanske kroppen ibland känner vad man inte bör äta, och resultatet blir att man inte vill äta den produkten. :)

Jag undrar om det inte är så. Jag har också undvikit äggvita instinktivt. Det har faktiskt varit så med flera matvaror.

• 2 weeks later...

En möjlighet är att köra en månad med så ren mat som möjligt, tex enligt whole30 http://whole9life.com/category/whole-30/

Sedan lägger man till ett livsmedel i taget ex mjölk en dag och ägg en annan och ser då enkelt vad man reagerar på.

Tillåter whole30 nötter? Om så tycker jag det är lite konstigt för det är ju ofta en tigger för allergiska reaktioner plus ganska mycket omega 6.