Jump to content

Räkning


Recommended Posts

Hej Angelika! Välkommen till forumet!

Man brukar tala om energiprocent, dvs andelen energi (kalorier) som kommer från våra makronutrienter fett, protein och kolhydrater. Många kör initialt med 80E% fett, 15E% protein och 5E% kolhydrater/dygn. Sedan får man räkna eller skaffa sig en app som gör det, tex matkalkyl. Mellan tummen och pekfingret innehåller fett ca 9kcal/gram, protein och kolhydrater ca 4kcal/gram. Det varierar lite mellan olika matvaror men kan användas som riktlinjer. Sedan är inte 100g kyckling=100g protein; köttet innehåller ju vatten mm så vill man vara noga blir det lite pyssel att räkna ihop.

Vill man däremot ha en enkel riktlinje att hålla sig till kan man använde handflatemetoden (från Anna Hallén): Mängden protein bör motsvara storleken på din hand, kapad vid handleden. Antingen i form av en skiva eller som en knytnäve. Till det tar man en knytnäve av nåt fet gegga (mindre om man använder kryddsmör) och så en knytnäve grönsaker till det. Metoden är också bra om man har svårt att känns sina mättnadssignaler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...