Jump to content

Hjälp! Det händer inget?

charloo

Recommended Posts

Jag har nu börjat leva Lchf. Jag vill tappa ca 10 kg. Är 1,68 och väger ca 80 kg. Är närmare 50 år, kvinna. Men vad gör jag för fel? Det händer inget!

Min dag ser ungefär ut som följer:

Frukost: Äggröra gjord på ägg+grädde ,rejäl klick med smör och lite kokosolja. Bacon el korv. Typ chorizo.

alt. Rysk yoghurt ( 17%) ca 1dl blåbär. Varje frukost kaffe m grädde.

Middag/ Lunch: Lax alt. Kyckling alt. Biffar med fetaost , köttbit, kokt broccoli, blomkålsgratäng

Kvällsmål: ex avocado med tonfiskröra gjord på majonäs + cremefraich.

Äter jag fel?

Kanske det bara inte passar mig?

Har hållet på såhär i ca 3 veckor. Pendlar med ca 0,5 kg som jag går upp och ner varannan dag?! Ska man inte kunna förvänta sig mer? Vågen stod på 80 när jag började och i morse stod den på 79,5!?

Jag känner det INTE på mina kläder heller.

(Har varit väldigt förkyld denna vecka, annars har jag försökt att springa/gå 5-7 km/vecka också.)

Någon som har några funderingar kring detta? Är det bara "tålamod" som jag ska tänka?

För att kunna svara på det behöver man antagligen mer fakta om dig. Har du bantat mycket i din dag? Har du jojobantat? Har du svältbantat? Såna saker kan ha bidragit till att du har en otrygg kropp som inte gärna släpper på fettlagren. Då kan du behöva en god portion tålamod och uthållighet, för du måste först övertyga din kropp om att den får bra med energi via munnen. Den behöver få tid att ställa om sig från att ständigt vara i försvarsställning mot svältförsök.

Sen ska du kanske räkna på ditt totala energiintag. För att gå ner i vikt bör du kanske ligga som mest runt 1800 kcal per dag. Men detta är väldigt individuellt och kan variera mycket från individ till individ beroende på hur ämnesomsättningen fungerar.

Mjölkprodukter är känt för att vara till hinder för viktnedgång hos vissa, så det ska du kanske titta på också. Smör undantaget (eftersom det nästan inte innehåller något mjölkprotein eller laktos).

• Like 1

Det är svårt att säga om du äter rätt eller fel när man inte ser mängderna du äter. Själva produkterna är helt okej men det är lätt hänt att man överäter i början innan man hittat mättnaden i kroppen och det kan också bli lite för mycket kolhydrater på grund av t.ex nötter, mejerier och bär men även från vissa grönsaker. 

Jag föreslår att du börjar mäta och väga ditt intag och föra matdagbok.Då ser du direkt om du får i dig lite för mycket av något och kan korrigera. Det finns t.ex. http://www.minmat.net och http://www.matdagboken.se eller http://www.dumbbell.se/ där man kan lägga upp gratiskonton och skriva in sina intag. När jag började med LCHF valde jag att äta strikt från starten, alltså max 20 gram kolhydrater per dygn, och om man vill hålla sådan kost är det svårt att göra det i början utan hjälpmedel. När det gått ett tag känner man bättre vad och man kan äta och inte äta. 

• Like 1

Vet inte....jag är ingen "jojobantare"! Jag har väl gått upp ,och inte gjort så mycke efter att träffat min kärlek och fått ett barn...

Men jag är ganska "medveten" om jag säger så...

Jag äter sällan chips, godis läsk, kakor...

Ta bort bär och nötter först. Hjälper inte det kan du även undvika mjölkprodukter som någon skrev. Jag själv måste dra ner på ALLT. Jag går inte ner ett hekto om jag så tänker på ost och broccoli. Alla är olika men fortsätt att härda på du. Det kan ju ta ett tag för kroppen att fatta att det här är det som gäller nu.

Det är klart att LCHF passar dig! Du måste hitta din egen bra kombination av det du gillar och vad din kropp kan hantera. Bry dig inte om vågen den kan vara väldigt missvisande. 3 veckor är inte alls länge. Det är bra att du är medveten men jag tror oxå att det kan vara en fälla att tänka så, det kan göra det svårt att se kritiskt på vad man äter. Klassiskt godis är långt ifrån det enda som kan vara boven i dramat.

Läs ingredienserna i alla livsmedel du har hemma. En tråkig sak som är svår att komma ifrån är att du är kvinna och 50 år, bara det kan göra att det blir svårare, tyvärr. Jag tycker fortsätt med LCHF prova vilken mat du mår bra av och fungerar på, läs på om kosten. När du ätit i flera månader så kan du pröva periodisk fasta. För det tar ett tag innan kroppen har gått över till fettdrift och då är det enklare att fasta. Sök på periodisk fasta här i forumet och kolla denna länk http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/