Christine Bergman Posted November 13, 2021 Share Posted November 13, 2021 I dagens Aftonbladet: Forskare: Byt kost och undvik fetma (aftonbladet.se) Så de erkänner att snabba kolhydrater är dåligt för vikten, men fortsätter att jämställa rött kött och charkprodukter med socker. Min mamma funderade på att köpa Mai-Lis Hellénius nya bakbok och frågade vad jag tyckte. När jag såg att den förordar solrosolja i stället för smör sa jag "lägg dina pengar på något annat i stället för något inflammationsframkallande". 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Åh... ska tant Mai-Lis bli bakmamma nu också...? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Ja härligt att se Mai-Lis bidrag till Folkhälsan! ...undrar hur blodsockret ser ut efter den bullbuffen... Exempel på recept: Ingredienser. Kanel- och kardemummabullar 35 bullar 1 paket jäst för söta degar, 50 g 2 dl lättmjölk 1 dl strösocker 2 tsk kardemumma, malen 1 krm salt 1 1⁄2 dl solrosolja 1 ägg 2 dl fullkornsvetemjöl (kan bytas ut mot vetemjöl) 8 dl vetemjöl Fyllning: 150 g rumstempererat fast växtbaserat matfett, 70–80 % fett 1⁄2 dl strösocker 2 msk kanel, malen 1 msk kardemumma, malen Dekoration: 1 ägg 50 g flagad 1 1 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Jisses?! "Hälsosammare kakbak"...? Hon rekommenderar ju faktiskt lättmjölk, växtbaserat matfett och fullkornsmjöl (hela två deciliter)... men man KAN byta även dessa mot vetemjöl... Fast... har man levt hela sitt yrkesliv och försökt få folk att äta torra fullkornskex, kyckling utan skinn och fruktogrönt så måste det väl finnas ett gigantiskt hål att fylla med godsaker... Skämt åsido, det nyttiga är alltså ägg, salt, mandel och kardemumma! Jag trodde banne mig inte det kunde vara så illa ens för att komma från M-L?! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted November 17, 2021 Share Posted November 17, 2021 On 2021-11-13 at 14:29, Christine Bergman sade: Min mamma funderade på att köpa Mai-Lis Hellénius nya bakbok och frågade vad jag tyckte. När jag såg att den förordar solrosolja i stället för smör sa jag "lägg dina pengar på något annat i stället för något inflammationsframkallande". Du kan tipsa henne om denna "kakboken". Adventsmys & Glöggfest 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts