Vedper01

Ägg? Hur många per dag ?

Recommended Posts

Hej har senaste året ätit Minst 3 ägg varje dag till frukost. Utöver det ibland 3-4 ägg till till lunch och mellanmål.

Får ofta kommentarer att det är mkt farligt och även om jag inte har några symtom nu kommer jag troligtvis att bli sjuk och dö i förtid...

Konsumtionen är konstant och ligger således på 20-30 ägg i veckan. Har inte varit sjuk senaste året. Äter inga kosttillskott och tränar löpning 40-50 km i veckan samt tränar styrke och övrigt en hel del.

Är det någon annan som äter mycket ägg? Jag kör omelett med turkisk yoghurt varje morron och nån dag i veckan samma till lunch.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuförtiden äter jag inte så mycket ägg. Det brukar stanna vid 5-6 ägg (till ett paket bacon) varje morgon. Som värst har jag toppat på 22 ägg en dag...men det var länge sedan nu, i trakterna av millennieskiftet. Hade precis börjat anamma Paleolitisk kost efter att ha läst på om det under flera år (det var alltså inte tal om ketos). Låg dock under en mycket lång period på ett intag av 10-12 ägg om dagen och vad är det egentligen tänkt ska hända? Om vi säger så här, är det någon kosthållning jag oroar mig för så är det all pasta och allt godis jag tryckt i mig under hela mitt liv. Äggen har jag ingen direkt ångest över. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att ni äter så pass mycket ägg. Har aldrig varit mycket för kött, så det blir en hel del ägg för min del också 3-4 per dag. Visst mår man bra av LCHF-kosten, men det är jobbigt ibland att veta vad man ska äta när man inte gillar kött. För min del blir det mycket nötter. Mycket tonfisk också.  :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig blir det mellan 3-6 om dagen, beror på hur mycket annan mat som finns  i kylen som behöver ätas upp först. För ca 20 år sedan hörde jag för första gången om ägg och kolesterol av en kompis som är tandläkare och jag säger samma nu som då, bs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte särskilt många faktiskt. Det kan ibland gå veckor utan ett enda ägg, om jag har ätit mig less. När jag väl äter ägg blir det 2-3 åt gången.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller god mått av samtliga aminosyror vi behöver plus en bra fettfördelning. Faktiskt ingår precis ALLT som behövs för att bygga en söt liten välmående kyckling  :P

Jag ser inga som helst problem med att äta så många ägg man får plats med i magen.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen fara att äta mycket ägg, så länge du inte mår dåligt av det eller liknande. Det är så pass nyttigt och näringsrikt så kroppen tar inte skada av det!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 2 ägg om dagen till frukost och oftast äter jag en omelett till lunch. Funkar kanon tycker jag. Fast det är rätt många på jobbet som är på mig gällande kolestreolet men jag säger att det sköter kroppen själv....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag är 2 ägg om dagen till frukost och oftast äter jag en omelett till lunch. Funkar kanon tycker jag. Fast det är rätt många på jobbet som är på mig gällande kolestreolet men jag säger att det sköter kroppen själv....

Bra svar. En observation jag själv gjort är att det är förvånansvärt många som påpekar hur farligt det är med ägg pga kolesterol men den där påsen med Gott och Blandat wllwe liknande de alltid köper på eftermiddagen är till synes hälsolegitim. Min favorit var en f.d. kollega som påpekade just kolesterolfaran när jag stoppade i mig några ägg. På samma fikarast tryckte samma person i sig ett wienerbröd och ett par finska pinnar som sedan sköljdes ned med en burk cola. Jag kände att en kommentar tillbaka vore att sparka på någon som ligger ned.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bra svar. En observation jag själv gjort är att det är förvånansvärt många som påpekar hur farligt det är med ägg pga kolesterol men den där påsen med Gott och Blandat wllwe liknande de alltid köper på eftermiddagen är till synes hälsolegitim. Min favorit var en f.d. kollega som påpekade just kolesterolfaran när jag stoppade i mig några ägg. På samma fikarast tryckte samma person i sig ett wienerbröd och ett par finska pinnar som sedan sköljdes ned med en burk cola. Jag kände att en kommentar tillbaka vore att sparka på någon som ligger ned.

Om ägg skulle vara farligt skulle jag vara död för länge sedan. Men det är klart, man kan säkert lika väl äta sig till döda på tillräckligt många ägg som att dricka sig till döds på tillräckligt mycket vatten..

Svenska ägg skriver bra om ägg. Bortsett från det hela med diabetiker. Vi vet ju att anledningen diabetiker löper risk handlar om samtidigt intag av mycket kolhydrater. Diabetiker som äter LCHF och ägg mår förmodligen utmärkt och mycket bra. Har aldrig hört en diabetiker på LCHF säga åt folk att hålla sig borta från ägg och att de blir dåliga av ägg eller fått höga värden triglycerider och dåligt LDL (inte VLDL dvs).

http://www2.svenskaagg.se/attachments/92/1421.pdf

Kolesterol är en livsviktig molekyl. Däremot är vi inte beroende av att få den via maten. Den mängd som 
behövs kan tillverkas i kroppen, cirka 1 gram tillverkas dagligen. Den egna tillverkningen påverkas till viss del 
av mängden kolesterol i maten. Vår förmåga att nedreglera den egna tillverkningen vid högt kolesterolintag är däremot inte alltid så effektiv. Det gör att en del reagerar med förhöjt kolesterolvärde vid högt 
kolesterolintag medan andra inte påverkas alls. enligt en del källor höjer högt kolesterolintag 
kolesterolvärdet hos ungefär 1/3 av befolkningen (7). även om ägg höjer kolesterolvärdet 
hos en del av oss höjer det oftast både lDl och HDl vilket gör att risken för hjärtkärlsjukdom inte påverkas lika negativt som om enbart lDl höjs (17). Dessutom 
verkar det som om höjningen av lDl främst sker i form av större och därmed mindre aterogena partiklar (8). 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har slarvat över julen och nu ska jag tillbaka i ägg fåran igen. Tror att jag konsumerar minimum två och maximum sex ägg per dag. Mår mycket bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt mig ganska trött på ägg (och blomkål) under mitt första LCHF-år så nu äter jag i princip bara ägg i form av äggröra då och då samt som majonnäs.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det är Kostdoktorn som sagt att det ända farliga med att äta mycket ägg är att man då kan tröttna på det.

Jag har ätit mellan två och åtta ägg nästan varje dag i ett år nu. Har ännu inte tröttnat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg har alltid varit något av det absolut godaste jag vet, men när hälsolarmen om ägg och kolesterol kom, vågade jag inte äta mer än ett par i veckan. Så när jag började med LCHF frossade jag först i ägg (och var halvt om halvt beredd på att falla död ner vilken dag som helst.  ;) )

Nu blir det minst ett om dagen, ibland fyra-fem. Jag köper två fack á 30 ägg åt gången från närbelägen gård med KRAV-ägg och det brukar räcka ungefär en månad, så två om dagen i snitt äter jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man få för mycket proteiner om man äter mycket ägg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan man få för mycket proteiner om man äter mycket ägg?

Nä...inser att det blir svårt att äta för mycket proteiner från ägg nu när jag har läst tråden om proteinbehov:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/72-proteinbehov/

Har inte ens tänkt tanken på att det kan bli för mycket proteing förrän jag för några dagar sedan började läsa boken "The Art and Science of Low Carbohydrate Living" av Jeff S. Volek och Stephen D. Phinney. (Som stämmer bra med Magnus77's svar här ovan.)

De skriver bland annat: 

"We recommend protein between 1.5 and 2.0 grams per kilogram reference body weight (0.7 to 0.9 grams per pound reference weight). This translates to between 90 and 150 grams per day for a range of adults, which is about what the average adult in the US is already eating."

Ett ägg (50g) innehåller ungefär 6.3g proteiner... 1.5g per kg kroppsvikt blir 135g för mina 90kg, och motsvarar ungefär 21 ägg....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter väl 3 ägg till frukost och ibland blir det en omelett till lunch. Jag har alltid haft extremt bra kolesterolvärden både före och efter jag började med LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stekta "sunny side up", "easy over", hårdkokta, löskokta, kokta, förlorade, äggröra, omelett... Kan man tröttna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erkänner att jag är ÄGGOIST men märker att det finns andra som är värre

:P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bli så otroligt trött på ägg då och då. Får undvika det i perioder. Synd att de mesta LCHF bröd mest bara smakar ägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar att jag åt fler ägg, det är ju ett fantastiskt livsmedel. Har dock tröttnat på smaken och konsistensen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två ägg till frukost 3 dagar i veckan.. inland även 2 ägg till middag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt 10 - 12 ägg om dagen i flera års tid men tröttnade lite så nu snittar jag 5 om dagen, med riktig majonäs till, en klick smör eller varför inte en burk sardiner - gottigottgott och synnerligen lättlagat,,,,

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äter 4-5 ägg till frukost varje dag och har gjort så i tre år nu. Har läst Kolesterolmyten, så jag känner mig helt lugn... B)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg