jdrotz Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Hej alla! Jag tillbringar mycket tid i skog och vildmark, främst under den varmare halvan av året. Nån som har bra tips på LCHF käk som håller, utan att bli dåligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Du hittar kanske en del tips här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/531-lchf-mat-p%C3%A5-fj%C3%A4llvandring/ Jag brukar torka kött (köp inte Wild Chips, dyrt och äckligt), men det mesta går att torka och håller bra länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Bayby bell ostar Ölkorv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Coconut cream i tetraförpackning och nöt/frömüsli i liten plastburk som är stor nog att tjäna som tallrik. Behövs sax till att öppna kokosen samt sked att äta med. Kanel också gott till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Coconut cream i tetraförpackning och nöt/frömüsli i liten plastburk som är stor nog att tjäna som tallrik. Behövs sax till att öppna kokosen samt sked att äta med. Kanel också gott till. Älskar den ´kokosmjölken!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Bayby bell ostar Ölkorv Håller med! Ölkorv och babybell.. även lite nötter kanske.. och kokt ägg? Även mandel/kokos bröd med smör och ost!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Coconut cream i tetraförpackning och nöt/frömüsli i liten plastburk som är stor nog att tjäna som tallrik. Behövs sax till att öppna kokosen samt sked att äta med. Kanel också gott till. Vilken tillverkare av Coconut cream är det och hur fet är den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Torkade fläsksvålar är skrymmande men väger lätt. Massor av energi i dem. Man kan ju även ta med t.ex. djupfrysta kotletter eller korvar med hög kötthalt och ha som kylklampar första dagen om man vill grilla sen. Några gula eller röda lökar, sparris på burk, tonfisk på burk, makrill på burk, räkor på burk, oliver på burk. (Det mesta på burk ... ) Thomy majonnäs på tub (0,2 g kh/100 g, finns på Willy´s) och håller garanterat några dagar utan kyla. Bra att blanda med tonfisk etc. Mjukostar på tub om man inte är rädd för tillsatser .. De börjar ju inte stinka och håller sig i rumstemperatur (det står faktiskt inget om att öppnad förpackning ska förvaras kyld men man gör det ju oftast ändå.) Jag har ändå haft med mig tuber på tågluffning och de höll sig tills de tog slut. Kanske för att det inte kommer in luft i tuberna. De flesta Kavlis sorter har högre fetthalt och lägre kh-halt än Fjällbrynts produkter och innehåller 1 g kh/100 g men vissa (ädelost, chévre mfl.) endast 0,1-02 g. Jag äter dem med frökex eller kokt ägg eller rullar in dem i skinka. Lufttorkad skinka och salamikorv håller sig bra utan kylning tycker jag. Jag bakar frökex med lång hållbarhet enligt detta recept: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=153 Willy's ölkorvar kostar 19:90 för 4 st och jag brukar ta med dem. Håller sig i evigheter i väskan. De är mättande och finns i olika smaker. 0 g kh. Torkad svamp och torkat kött är ju bra (se nedan). VIll man köpa färdigt finns förutom Wild Chips, som jag tycker smakar konstigt och är rätt överprissatta (29-36 kr per 40 g påse) finns det också påsar med andra torkade produkter (Ham snacks, älgkorv, renkorv, slantad och skivad ölkorv, bitar av ölkorv med chili från Nyhléns: http://www.nyhlenshugosons.se/Default.aspx?p=1116 som oftast säljs för på 2 påsar för 40 kr på ICA. Torka kött Använd färskt kött av hög kvalitet, tex älg, ren, nöt, lamm. Skär i små strimlor och tillaga (marinera, krydda och bryn med lite fett) innan torkning. Köttfärs går mycket bra att torka, ett tips är att torka färdig köttfärssås. Kassler går att använda om man skär bort synligt fett och strimlar eller tärnar bitarna. Om man strör lite salt ovanpå det färska köttet så hjälper det till att driva ur vatten. Kött bör torkas i ugn på 50- 75 grader C. Klart när det går att bryta sönder. Torktid 10- 24 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 LCHF-mat i skogen (vår, sommar, höst) Äsch då. Jag som trodde tråden skulle innehålla tips om LCHF-mat man kunde plocka/fiska/jaga i skogen under de varma månaderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Vilken tillverkare av Coconut cream är det och hur fet är den? Blue Dragon 250 ml - 19,4 g fett, 1,8 g kh, 3,4 g protein. Smakar mycket gott. Jag tillsätter en skvätt vatten för att få rätt konsistens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Äsch då. Jag som trodde tråden skulle innehålla tips om LCHF-mat man kunde plocka/fiska/jaga i skogen under de varma månaderna. Jag hade precis samma tanke, tänkte yes! det ska jag roa mig med i sommar och höst,plocka gratis lchf-mat från naturen...tji fick jag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Måste bara tipsa om att Tupperware har en "ägglåda" som rymmer 10 ägg vilket göra att man kan ha med sig färska ägg i väskan utan att oroa sig för att dom ska gå sönder. Perfekt om man ska ut på vandring och vill kunna göra en äggröra eller en omelett. Jag brukar även använda insatsen till denna låda för att förvara kokta ägg i kylen på ett bra sätt. Man brukar kunna hitta begagnade på Tradera med jämna mellanrum. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Tillverka pemmikan? Är ju i teorin så LCHF som det kan bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Inatt skall jag ut på midnattsvandring, och hatar att släpa på en massa packning. Så jag tänkte fasta hela vandringen. MEN om orken skulle tryta, vad skall man ta till då? Jod? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Finns det något man kan äta som man hittar i naturen då? Bär går väl an men det mesta har mycket kolhydrater antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Ja, det har de nog........men jag klarade mig med mitt vatten. Plockade lite tallstrunt och harsyra till min glödkokta gädda......och såklart smält smör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 FB_IMG_13682617254190695.jpg Blue Dragon 250 ml - 19,4 g fett, 1,8 g kh, 3,4 g protein. Smakar mycket gott. Jag tillsätter en skvätt vatten för att få rätt konsistens. Kokosnötextrakt (78%), vatten, emulgeringsmedel: E471, stabiliseringsmedel: E466. - See more at: http://www.bluedragon.se/products/kr%C3%A4mig-kokosmj%C3%B6lk#sthash.KhXNng0I.dpuf. Pröva Santa Maria extra creamy, innehåller bara kokos + vatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Ja jisses, har lite problem med min nya padda.... Menade att Santa Maria, creamy kokosmjölk inte innehåller tillsatser vilket blue dragon gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Har upptäckt en annan grej... Provade att göra en typ av kakor (kallas normalt "kokostoppar" tror jag). Jag gjorde dessa utan socker, kvar blev en smet av smält smör, kokos och ägg. Denna gjorde jag bollar av som jag körde 20 min i ugn, 150grader. Mättande och goda, håller fint i rumstemperatur och kan långförvaras i frysen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts