Little Redhead Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 En släktning håller på att utredas för förmaksflimmer, äter bland annat Waran för det. Nu visar det sig att hen har högt blodsocker och ska börja äta Metformin. I min värld var förmaksflimret ett första tecken på metabolt syndrom, men vis av erfarenhet så nämnde jag aldrig det för släktingen. Nu blir jag mer övertyga om att så är fallet. Vad tror ni andra? Kan det vara så att de första symtomen för T2D kan vara problem med hjärtat? Släktingen har genomgått flera undersökningar för förmaksflimret men inte förrän nu fått konstaterat högt blodsocker, man hade kunnat spara en massa tid och besvär om man kollat blodsockret på en gång, tänker jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 Verkar höra ihop på något sätt i vart fall. "Risken att utveckla FF är vanligen kopplad till strukturella förändringar i förmaken (ökad storlek, fibros). FF uppträder därför ofta i samband med kardiovaskulära sjukdomar som hypertoni, hjärtsvikt, klaffsjukdomar och andra hjärtfel, ischemisk hjärtsjukdom etc. Risken att utveckla FF ökar också vid övervikt." Förmaksflimmer - Viss.nu "Ofta är det oklart varför det uppstår ett förmaksflimmer. Men mer än hälften av alla som får förmaksflimmer har samtidigt andra sjukdomar. De sjukdomar som ofta kan kopplas ihop med förmaksflimmer är: högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, hypertyreos." Förmaksflimmer - 1177 Vårdguiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 En släkting fick åka in akut pga förmaksflimmer och vederbörande har T2D. Men jag är osäker på vilken diagnos som kom först… 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Magnesiumbrist pga högt blodsocker. Sluta med stärkelse / glukosmolekyler och skotta in magnesium, minst 600 mg per dag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted November 16, 2021 Author Share Posted November 16, 2021 48 minuter sedan, Erik 2 sade: Magnesiumbrist pga högt blodsocker. Sluta med stärkelse / glukosmolekyler och skotta in magnesium, minst 600 mg per dag. Tack för tips om magnesium! Ska be vederbörande iaf prova. Alla är ju så rädda för att göra förändringar i kosten, man förlitar sig på sjukvården. Just den här släktingen är svårpåverkad... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 28, 2021 Share Posted November 28, 2021 Denna rutin gäller för Intensivvård och postoperativ vård Östra, Område 2, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Revideringar i denna version 2019-05-24. Inga ändringar i denna version. Syfte Snabb substitution av magnesium kan vara livräddande vid vissa allvarliga hjärtarytmier. Arbetsbeskrivning Magnesium vid arytmi Magnesiuminfusion används ibland vid supraventrikulära arytmier och vid ventrikeltakykardi av typ torsade de pointes. Doseringen är vid denna indikation inte avhängig serumkoncentration. https://alfresco-offentlig.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/17484/Magnesium vid arytmi.pdf?a=false&guest=true 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts