Anita Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Mina FUNDERINGAR och erfarenheter efter att ha läst mycket på nätet om fetma, mat och blodsocker. Det är förhöjt blodsocker som gör att vi får magfetma och fettlever. När blodsockret är förhöjt spar kroppen fett på magen. Detta kanske händer på vissa människor med ytterst lite förhöjning redan när man är ung. Om man fick testa sitt blodsocker tidigt i livet när man är lite överviktig kunde de människorna få rätt kostrådgivning i tid så kanske de inte fick diabetes. Kan det vara det som gör att vissa inklusive mig som gör att man inte går ned i vikt fast man har ätit LCHF i 1 år och 7 månader. Jag gick ned 6 kg ganska fort, jag minskade på metformin och mindiab, gick upp allt. Vi kanske fortfarande har lite för mycket socker i blodet fast vi äter LCHF. Jag har ökat på metformin och mindiab igen, fast jag äter LCHF, har gått ned lite i vikt. Jag har haft upptäckt DIABETES från år 2000 var då 52 år. Förstod då att jag hade haft det i vart fall kanske från jag var 45 år. Hade två fasta arbeten så jag gick på företagshälsokontroller varje år, ändå upptäcktes det inte förrän jag var 52 år. Resultatet på vikten blir inte så stort när en diabetiker börjar med LCHF eftersom den inte har ätit socker tidigare heller. Det skulle kunna vara så att man inte får diabetes för att man är tjock (främst på magen) utan för att man är född med för hög blodsockerhalt i blodet. Förhöjd blodsockerhalt kan bero på flera saker, t ex för att man äter fler kolhydrater än man gör av med, eller för att man har en bukspottkörtel som från början inte är lika effektiv som de som är smala och har en effektiv bukspottkörtel . Det är t o m så att (har jag läst) vissa människors kroppar fungerar så att de får förhöjt blodsocker utan att de äter något alls eller fast de äter lågkolhydratkost. Jag tycker det är vilseledande att säga att man ska ha ett jämnt blodsocker. Det som har betydelse är att man ska ha ett lågt blodsocker. Jag har hört diabetessköterskor säga att det är huvudsaken att man ligger under 10 mmol. Jag skulle gissa på 5. Jag tycker också att det är vilseledande att säga att man ska äta riktig mat. Vad är definitionen på riktig mat, en del, kanske ganska många skulle säga att potatis, ris, mjölk, mjölsås, pannkaka, lingonsylt, pasta, brödpanerad mat, mjölk, bröd, flingor, mussli, juice, saft, läsk, margarin och frukt är riktig mat. Man ska äta regelbundet säger sjukvården. Vad menar de med regelbundet undrar jag, kan det vara var 10:e timme eller varannan timme t ex . De menar antagligen var 4:e timme, då undrar man varför de inte säger det då. Undrar om sjukvården påstår att de som har en dålig njure har dålig UTBILDNING och är FATTIGA eftersom läkare på TV:n påstår det om de som har en dålig bukspottkörtel. Ja ungefär så tänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Mina FUNDERINGAR och erfarenheter efter att ha läst mycket på nätet om fetma, mat och blodsocker. Det är förhöjt blodsocker som gör att vi får magfetma och fettlever. När blodsockret är förhöjt spar kroppen fett på magen. Detta kanske händer på vissa människor med ytterst lite förhöjning redan när man är ung. Om man fick testa sitt blodsocker tidigt i livet när man är lite överviktig kunde de människorna få rätt kostrådgivning i tid så kanske de inte fick diabetes. Kan det vara det som gör att vissa inklusive mig som gör att man inte går ned i vikt fast man har ätit LCHF i 1 år och 7 månader. Jag gick ned 6 kg ganska fort, jag minskade på metformin och mindiab, gick upp allt. Vi kanske fortfarande har lite för mycket socker i blodet fast vi äter LCHF. Jag har ökat på metformin och mindiab igen, fast jag äter LCHF, har gått ned lite i vikt. Jag har haft upptäckt DIABETES från år 2000 var då 52 år. Förstod då att jag hade haft det i vart fall kanske från jag var 45 år. Hade två fasta arbeten så jag gick på företagshälsokontroller varje år, ändå upptäcktes det inte förrän jag var 52 år. Resultatet på vikten blir inte så stort när en diabetiker börjar med LCHF eftersom den inte har ätit socker tidigare heller. Det skulle kunna vara så att man inte får diabetes för att man är tjock (främst på magen) utan för att man är född med för hög blodsockerhalt i blodet. Förhöjd blodsockerhalt kan bero på flera saker, t ex för att man äter fler kolhydrater än man gör av med, eller för att man har en bukspottkörtel som från början inte är lika effektiv som de som är smala och har en effektiv bukspottkörtel . Det är t o m så att (har jag läst) vissa människors kroppar fungerar så att de får förhöjt blodsocker utan att de äter något alls eller fast de äter lågkolhydratkost. Jag tycker det är vilseledande att säga att man ska ha ett jämnt blodsocker. Det som har betydelse är att man ska ha ett lågt blodsocker. Jag har hört diabetessköterskor säga att det är huvudsaken att man ligger under 10 mmol. Jag skulle gissa på 5. Jag tycker också att det är vilseledande att säga att man ska äta riktig mat. Vad är definitionen på riktig mat, en del, kanske ganska många skulle säga att potatis, ris, mjölk, mjölsås, pannkaka, lingonsylt, pasta, brödpanerad mat, mjölk, bröd, flingor, mussli, juice, saft, läsk, margarin och frukt är riktig mat. Man ska äta regelbundet säger sjukvården. Vad menar de med regelbundet undrar jag, kan det vara var 10:e timme eller varannan timme t ex . De menar antagligen var 4:e timme, då undrar man varför de inte säger det då. Undrar om sjukvården påstår att de som har en dålig njure har dålig UTBILDNING och är FATTIGA eftersom läkare på TV:n påstår det om de som har en dålig bukspottkörtel. Ja ungefär så tänker jag. Nej, det där tror jag inte hänger ihop riktigt. Är man frisk och inte har diabetes så har man en bra blodsockernivå. Börjar man utveckla insulinresistens så har man kanske ett bra blodsockervärde men insulinnivåerna är förhöjda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Det som startar långt innan sjukvården upptäcker att nåt är fel med sockeromsättningen är ju att insulinnivåerna ökar Detta testas ju i princip aldrig utan det är blodsockret man koncentrerar sig på När väl sockret börjar krypa uppåt är sjukdomen redan väl etablerad sedan många år Det är snarast insulinhöjningen som är startskottet även för att övervikten ska börja utvecklas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Man gör bedömningen att det är bara hälften av de som har diabetes som vet om det! Och de kommer heller inget att få veta fören komplikationer har gått så långt att de söker läkarvård. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Dufva och Zepp: Det ligger nog mycket i detta. Min polare som har diabetes T2 har aldrig hört talas om insulinresisitens och höga insulinvärden. Jag har börjat anse att T2 är etter värre än T1 pga insulinresistensen. Genom att äta en "normal" kost och skjuta insulin så man får ett normalt blodocker med, pga insulinresistens, höga insulinvärden så är det ju chanslös att gå ner i vikt och bli frisk. Det blir en nedåtgående spiral med hjärt/kärlsjukdom och elände. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Ärligt talat tycker jag att blodsockervärden och T2 verkar vara en djungel (när värdena ligger i gränslandet). Diabetes är ju en definitionssjukdom...fastevärde över 7.0 är diabetes. Är då ett fastevärde på 8.0 farligt för en normalviktig med lågt blodtryck och svarar normalt på ett IGT test? Ska man medicinera då? Å andra sidan om blodsockervärden är t ex 15 mmol efter en timme och sedan sjunker till 9 efter två timmar vid ett IGT test är det bra då (definition säger det, men är det rätt, egentligen ?) Jag har inte heller begripit vad det är vid IFG om håller uppe blodsockret när IGT är normalt? osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Svårt att gå ner i vikt även med LCHF kan kanske oxå ha att göra med att fettceller har genomsnitt en livslängd på 7-10 år (enligt kol-14 metod för backgrundsstrålningen från provsprängningarna på 50-talet). Alltså det kan ta så lång tid för kroppen att anpassa sig. Speciellt om man varit fet över 7-10 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts