Jump to content

Normalviktiga-mulliga och LCHF (KH mängd)

noacastle

Recommended Posts

Jag tänkte bara höra mig för hur andra som är normalviktiga/mulliga som velat gå ner 5-10 kilo har gjort med LCHF.

Höll ni er på under ca 20gram/dag, eller körde ni lite mindre strikt med uppåt ca 50g-80g/dag, och hur har era resultat varit?

Januari/februari 2012 vägde jag 64,3 till mina 171 cm. Jag började med att helt utesluta ris/potatis/pasta och bröd i alla former. Skippade godis och snacks och var helt avhållsam med alkohol, drack endast vatten och kaffe. Jag tänkte inte på vad jag INTE fick äta utan på VAD jag fick äta. Jag åt således kött, fisk, ägg, turkisk youghurt, smör, grädde, ost, liberalt med grönsaker, majonäs, kokos fett, olivolja, magiska fröbröd, mörk choklad och galet mycket nötter. Den 28 juli innan avresa till Spanien för tre veckors semester stod vågen på 53,8 väl hemma den 18 augusti vägde jag 52,9. I dags läget pendlar jag mellan 53-55 kilo beroende på om jag "unnat" mig frukt eller extra mkt bär/grädde och beroende på vilken period i månaden jag befinner mig. Har alltid varit för lat för träning men sprang 3,8 km i torsdags...från hyfsad promenad till lätt jogging hur lätt som helst...MÅR TOPPEN!!!

LYCKA TILL:-)

• Like 1

Januari/februari 2012 vägde jag 64,3 till mina 171 cm. Jag började med att helt utesluta ris/potatis/pasta och bröd i alla former. Skippade godis och snacks och var helt avhållsam med alkohol, drack endast vatten och kaffe. Jag tänkte inte på vad jag INTE fick äta utan på VAD jag fick äta. Jag åt således kött, fisk, ägg, turkisk youghurt, smör, grädde, ost, liberalt med grönsaker, majonäs, kokos fett, olivolja, magiska fröbröd, mörk choklad och galet mycket nötter. Den 28 juli innan avresa till Spanien för tre veckors semester stod vågen på 53,8 väl hemma den 18 augusti vägde jag 52,9. I dags läget pendlar jag mellan 53-55 kilo beroende på om jag "unnat" mig frukt eller extra mkt bär/grädde och beroende på vilken period i månaden jag befinner mig. Har alltid varit för lat för träning men sprang 3,8 km i torsdags...från hyfsad promenad till lätt jogging hur lätt som helst...MÅR TOPPEN!!!

LYCKA TILL:-)

Åh vilken slags nötter åt du?? Jag känner också att jag äter väldigt mycket nötter! Försöker undvika cashew, men äter mer jordnötter, mandlar, paranötter t.ex. ^^;

Men hur åt du när du var i spanien?? LCHF också, eller "normalt"??

Tack så jätte mycket för ditt svar! =)

Jag har inte vägt mig än sedan jag började med LCHF, utan tänkte låta det gå en vecka för att det ska stabilisera sig lite mer först... Jag brukar bli knäpp när jag ser + eller +-0 på vågen, även om jag vet att man inte borde fokusera på det >.<

• 4 weeks later...

Oavsett vilken startvikt man än har, handlar det hela om två företeelser. Nämligen LC som tillämpas normalt enligt konstens alla regler, men också HF som av någon anledning blir ofta åsidosatt. Alltså, "hemligheten" är högt fettintag... högre än man tror... i kombination att proteinerna inte släpps fria. Ett bra exempel på detta är grädde, som egentligen är sällan tillräckligt för att skapa viktnedgång. Är man fettskrämd, kan det vara svårt och få i sig just rätt mängder fett. En bra test är att äta smör direkt ur smörpaketet. Går det bra, är man troligen inte fettskrämd och man kommer också med all säkerhet kunna erhålla viktnedgång bara fettet hålls högt. Det enklaste sättet att tillföra fett, är just ur smörpaketet. Tillämpningen är dock upp till var och en.