Jump to content

Vitamin D

Mig

Recommended Posts

D-vitamin kan ju vara potentiellt skadligt vid höga nivåer ...som du ser i Tureborgarens tabell gäller det vid >375 ... så jag tror att du kan vara ganska nöjd med din nivå :) Men det finns väl ingen vettig anledning att öka supplementeringen med D-vitamin (om du använder supplement idag)

• Like 3

Det är så krångligt att veta vad man ska göra. Har förstått det att är viktigt att ta "höga" (ift tidigare värden) doser d. Men man kan ju inte veta när man då går över i toxiska doser. Är det så att man håller sig på samma nivå om man fortsätter att ta d i samma dos som tidigare - och för att komma upp i giftiga nivåer måste man höja dosen? Eller ökar nivån om man fortsätter ta samma dos som tidigare utan ändringar? Alltså äter samma dos över tid. Gör jag mig förstådd? 🤔

• Like 1
  • Confused 1

10 timmar sedan, Mig sade:

Vet du om ditt värde i blodet? Hur länge har du tagit så hög dos?

2019-05 tog jag 200000 ie och anledningen var att visa att man inte kom upp i den toxiska nivån som ligger på 750 nmol/l. Jag kom upp i 315 nmol/l och det år risk för njursvikt och njursten. Tokstollar, skulle D-vitamin skapa njursten? D- vitaminet får njurstenen  och annan skit som din kropp har samlat på sig att lossna. Hjälper dina blodådror att föra fram syre till dina lungor bla.

https://kurera.se/16-viktiga-forskningsfakta-om-d-vitamin/

Jag har sedan en tid tillbaka sagt adjö till tokstollarna som inte ens vet vad " gryningsfenomenet " är utan påstår att jag har DIABETES  då mitt morgonsocker var högt, äter man dessutom ketogen kost så blir sockret ändå högre. Numera skaffa jag mig information från håll där LÄKEMEDELSINDUSTRIN inte kan påverka.

Mig, jag önskar dig lycka till i livet och undvik kolhydrater samt ALLT vad läkemedel är.

• Like 3

8 timmar sedan, Mig sade:

Jag kan då bara köra på med mina 10000 ie pr dag?

Bara kör på och lägg märke till om du får någon positiv respons. Din kropp är din gud och upplyser dig om du gör rätt eller fel. Sjukvården är bara läkemedelsindustrins tjänstefolk.

• Like 1

• 2 months later...

Fick nytt provsvar idag. D vitamin låg på 330. Så nu måste jag väl lugna mig med kosttillskott? Läkaren var iaf väldig upprörd, men det hade han varit oavsett om man går liiiite över deras låga intervall. Nu är det ju ganska høgt?

Ja. Tycker det är svårt m d vitamin tillskott. Man behöver ju en viss mengde för att man ska få effekt, men det är ju så lätt att få i sig för mycket. 

Nu vet jag till exempel inte hur länge jag måste gå utan tillskott för att få ned mängden d i kroppen. Hittar inte så mkt på mätet om halveringstid.

• Like 2