Jump to content

Tillsatser i livsmedel - har det blivit bättre?

Jerker
 Share

Recommended Posts

Häromdagen skulle jag köpa en ny burk grillkrydda. Senast jag gjorde det så pratades det mycket om att det var glutamat i grillkryddor och jag ville undvika det. Då fick jag tips om en tillverkare som heter Kryddhuset. Det är ett svenskt familjeföretag. Deras grillkrydda var utan glutamat. Jag hittade den på ÖoB och var nöjd. Jag köpte en jätteburk och nu var denna alltså slut.

Nu var jag på Citygross och tittade för skojs skull på Santa Marias och Kockens grillkryddor och fann att dessa numera saknar glutamat! Tydligen har de tagit till sig av debatten kring onödiga tillsatser och tagit bort detta. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa nån av dessa, så slapp jag gå in på ÖoB. Men så såg jag att det var socker i alla kryddorna. Hm... Jag ställde tillbaka dem och åkte till ÖoB. Hur var det med Kryddhusets grillkrydda? Jo, se där! Inget socker heller! Och inget klumpförebyggande medel! Återigen gick 1:a-priset till Kryddhuset!

Kampanjen kring Äkta vara har ju helt klart fått genomslag! Producenterna har förstått att de har ögonen på sig och framförallt så har de fattat att det går att göra pengar på livsmedel med så få tillsatser som möjligt! Som t.ex. Fond du chef. Det är ett så bra alternativ till buljongtärningarna som är sprängfyllda med konstigheter.

Jag tittade för skojs skull på Aromat, men där var glutamaten kvar. Och det är klart, utan den skulle Aromat bara smaka salt...

Vad har ni för exempel på livsmedel som har förbättras i det här avseendet de senaste åren?

• Like 3

Jag vet inte om det här skett under senaste året bara här, men blev glad över att hitta majonnäs utan tillsatt socker (märke Thomy) på min närmaste Willy's. Jag har aldrig sett den förut och jag handlar där varje vecka. Jag tror någon tjatat sig till att den ska köpas in, för det är ju allmänt känt att sockerfri majonnäs finns och är standard i många länder men här i Sverige ska allt vara sött ... Man kan ju hoppas på att Kavli och gänget får konkurrens och börjar tillverka något sockerfritt också!

Endast en tiondel av kolhydraterna mot den svenska sockrade varianten visade det sig vara i den (0,2g/100g) Jag trodde det var helt omöjligt att hitta sockerfri majonnäs i butik. (Jag vet att man kan göra majo enkelt själv, men ibland behöver man en tub att ta med) 

• Like 1

Det jag kommer att tänka på är vetemjölstillsatser i leverpastej och korv, vilket har minskat radikalt de sista 10-15 åren. När jag började äta glutenfritt för 15 år sedan så fick man vara väldigt observant på just de varorna, många innehöll vetemjöl. Numera ser jag sällan korv med vetemjöl och inte bredbar leverpastej, men skivbar leverpastej innehåller fortfarande ofta vetemjöl.

Hmmm, kollade min burk med Santa Marias grillkrydda men där står inget om socker?

Däremot står det lite klurigt "andra kryddor"! Kan det vara gömt där?

Jaha! Ja, det där med "andra kryddor minns jag också! Men det finns ju flera olika sorters grillkryddor av samma märke också.

Jag fotade av några burkars innehållsförteckning och det stämmer faktiskt att Santa Maria inte innehåller något socker. Men deras Allroundkrydda innehåller jästextrakt. Kockens har socker på tredje plats efter salt och paprika.

Fabrikatet Carl Johan Kökken är värst: På andra plats Dextros, sen innehåller den både smakförstärkare, "naturliga aromämnen", jästextrakt och potatisstärkelse! Det verkar vara mer tillsatser än äkta varor i den burken!

Häromdagen skulle jag köpa en ny burk grillkrydda. Senast jag gjorde det så pratades det mycket om att det var glutamat i grillkryddor och jag ville undvika det. Då fick jag tips om en tillverkare som heter Kryddhuset. Det är ett svenskt familjeföretag. Deras grillkrydda var utan glutamat. Jag hittade den på ÖoB och var nöjd. Jag köpte en jätteburk och nu var denna alltså slut.

Nu var jag på Citygross och tittade för skojs skull på Santa Marias och Kockens grillkryddor och fann att dessa numera saknar glutamat! Tydligen har de tagit till sig av debatten kring onödiga tillsatser och tagit bort detta. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa nån av dessa, så slapp jag gå in på ÖoB. Men så såg jag att det var socker i alla kryddorna. Hm... Jag ställde tillbaka dem och åkte till ÖoB. Hur var det med Kryddhusets grillkrydda? Jo, se där! Inget socker heller! Och inget klumpförebyggande medel! Återigen gick 1:a-priset till Kryddhuset!

Kampanjen kring Äkta vara har ju helt klart fått genomslag! Producenterna har förstått att de har ögonen på sig och framförallt så har de fattat att det går att göra pengar på livsmedel med så få tillsatser som möjligt! Som t.ex. Fond du chef. Det är ett så bra alternativ till buljongtärningarna som är sprängfyllda med konstigheter.

Jag tittade för skojs skull på Aromat, men där var glutamaten kvar. Och det är klart, utan den skulle Aromat bara smaka salt...

Vad har ni för exempel på livsmedel som har förbättras i det här avseendet de senaste åren?

Tack för tipset om Kryddhuset!

Hmmm, kollade min burk med Santa Marias grillkrydda men där står inget om socker?

Däremot står det lite klurigt "andra kryddor"! Kan det vara gömt där?

Jag tror inte "övriga kryddor" är socker eftersom socker har strikta regler från SLV om hur det ska deklareras. Det är gissningsvis kryddor som enligt SLV inte är allergener och därför inte behöver deklareras. 

Här finns recept på att göra grillkrydda själv: http://levamedlchf.se/grillkrydda/

Jag tror inte "övriga kryddor" är socker eftersom socker har strikta regler från SLV om hur det ska deklareras. Det är gissningsvis kryddor som enligt SLV inte är allergener och därför inte behöver deklareras. 

Här finns recept på att göra grillkrydda själv: http://levamedlchf.se/grillkrydda/

Det var den tanken jag hade fotade av innehållsförteckningarna, att gå hem och blanda min egen grillkrydda, men när Kryddhusets fanns och var utan socker så nöjde jag mig med den.

Det intressanta med receptet ovan är att sist står det "lite salt efter smak". I alla de saluförda är salt den största ingrediensen (40-70%).

• 2 weeks later...