MariaF Posted December 19, 2021 Share Posted December 19, 2021 Hos oss äter vi gärna ugnsstekt kyckling men gillar när det är lite knaprigt i skinnet. När man då ugnssteker mycket på en gång blir det väldigt skvättigt och det känns som att man röker maten istället för steker... Jo, jag har fått flytta brandvarnaren. Finns det nåt bra knep att få stekyta på kycklingen men slippa skvättet? Jag tycker inte det blir samma sak under folie eller i en stekgryta med lock. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 19, 2021 Share Posted December 19, 2021 Vilka grader kör du på? Jag kör 195 till 200 gr varmluft. Inget skvätt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 19, 2021 Share Posted December 19, 2021 Kan vara olika på vilken kyckling man köper också. Vissa innehåller mkt vatten och när det kommer i kontakt med det heta fettet skvätter det. Man kan även testa att dra ner tempen ännu mer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Inget skvätt här heller..har varmluft. Kör med 175-200 gr, sista vändningen använder jag grillfunktion= knaprigt. Kan det bero på att det är alldeles för många delar på plåten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 20, 2021 Author Share Posted December 20, 2021 Jag är ju lite bortskämd, det är maken som lagar mat (men jag får å andra sidan städa emellanåt...). 200*C, varmluft och så har han penslat skinnet med smör. Steks på samma hålla hela tiden i en ugnsfast form med delarna på galler men utan lock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smörbulten Posted December 22, 2021 Share Posted December 22, 2021 När man kör så enkelt det kan bli och det blir perfekt https://www.youtube.com/watch?v=DcIS0onSv7U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 22, 2021 Author Share Posted December 22, 2021 3 timmar sedan, smörbulten sade: När man kör så enkelt det kan bli och det blir perfekt ....så måste man titta på ett youtube-klipp...? (Förlåt, men jag ogillar all denna visuella media, jag gillar text! ) 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smörbulten Posted December 23, 2021 Share Posted December 23, 2021 21 timmar sedan, MariaF sade: ....så måste man titta på ett youtube-klipp...? (Förlåt, men jag ogillar all denna visuella media, jag gillar text! ) ....inge måste. Men du behöver inte göra någonting, precis som eran matlagningen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattazz Posted December 24, 2021 Share Posted December 24, 2021 Jag steker först kycklingbröstet med skinnet nedåt i pannan några minuter så skinnet blir riktigt knaperstekt. Sen in i ugnen. Mycket gott o knaprigt och inget sprakande av fettet i ugnen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 24, 2021 Author Share Posted December 24, 2021 4 timmar sedan, Kattazz sade: Jag steker först kycklingbröstet med skinnet nedåt i pannan några minuter Jag har funderat på det som alternativ... Ska utvärdera hur det går utan att pensla med smör först. Verkar skvätta betydligt mindre hos er andra. Igår stod jag med svinto i ugnen och mina fingrar är alldeles söndertrasade idag. Man kan ju använda handskar men det är överkurs! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellie Posted December 25, 2021 Share Posted December 25, 2021 Maria F, jag har samma problem! Ingen annan verkar ha problemet så jag förstår inte vad jag gör för fel. Det skvätter och ryker och går inte använda ugnen utan att rengöra den efteråt. Så trist. Har slutat göra kyckling i ugn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts