Syster Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Om man äter LCHF för att må bättre, att uppleva hälsovinster som inte är mätbara med siffror, hur gör man då för att övertyga världen? Det blir med andra ord kvalitativa upplevelser, vilka är mycket svårare att mäta än kvantitativa. Upplever man en viktnedgång så får man siffror på det i kilo, får man ett förbättrat blodsocker så ser man det på blodsockermätaren, och får man ett lägre blodtryck så visar det sig på blodtrycksmätaren. Men hur ska vi som "bara" upplever, kunna förmedla till sjukvård, familj, släkt, vänner och arbetskamrater hur stora hälsovinster man kan uppnå med LCHF. Placebo kan ju vara en förklaring förståss...men är det så enkelt? För LCHF är ju egentligen inte någon bantningsmetod, ingen mirakelkur, det handlar ju egentligen bara om att äta en naturlig mat som vi är ämnad att äta, utan kemiska tillsatser, inga raffinerade produkter, inget tillsatt socker och i allmänhet inga konstgjorda produkter och i synnerhet inga margariner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Det beror väl på om du vill övertyga dom om att kosten har stor betydelse för hälsan eller om du vill övertyga dom om att LCHF är den enda rätta kosten. Fast det finns nog dom som inte VILL veta också. Det där med kost och motion verkar vara en känslig historia. Jag upplever ofta att folk stänger öronen innan dom förstått vad man försöker säga. En arbetskamrat till mig sa rent ut att han hellre åt blodfettsänkande läkemedel än ändrade på något i sin kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Det är ju precis detta som är så svårt, media hjälper ju inte till precis, det som jag upplever som mest frustrerande är när människor bara tror på det gamla dåliga sättet att äta utan att ha belägg för att det. Jag tror att det är enklast att dela upp människor i de som äter LCHF och förstår innebörden, de som är öppna för nya rön och de som är konservativa och absolut inte kan "botas" . Hårt men sant, jag tror att de blir lättare att ta sig an världen. Det är roligt att diskutera emellanåt men det blir fort tröttsamt när beläggen för andra sidan inte finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Det beror väl på om du vill övertyga dom om att kosten har stor betydelse för hälsan eller om du vill övertyga dom om att LCHF är den enda rätta kosten. Fast det finns nog dom som inte VILL veta också. Det där med kost och motion verkar vara en känslig historia. Jag upplever ofta att folk stänger öronen innan dom förstått vad man försöker säga. En arbetskamrat till mig sa rent ut att han hellre åt blodfettsänkande läkemedel än ändrade på något i sin kost. Lchf måste upplevas för att förstås, för det låter för bra för att vara sant. Många gör det som de stoppar i sin mun till en mycket stor grej, jag tror att dagens samhälle är hårt och därför så flyr människor undan med supergod mat, de tror att deras lycka och ölen etc hänger ihop. För mig så är det lycka att känna att maten inte har ett dugg att göra med min lycka utan är ren föda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 För att svara på din fråga Syster så tror jag att med tiden så kommer fler och fler äta LCHF, men den stora skaran (de som gör som alla andra), sådana som gör normen kommer att ta tid, de är oerhört tröga. Så ha tålamod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 För att svara på din fråga Syster så tror jag att med tiden så kommer fler och fler äta LCHF, men den stora skaran (de som gör som alla andra), sådana som gör normen kommer att ta tid, de är oerhört tröga. Så ha tålamod. Att övertyga världen som jag skrev är väl att ta i men just det här med att inte ha siffror som är mätbara... jag kan nästan bli lite avundsjuk på alla här som rasar i vikt det är mätbart, man kan "bevisa" med siffror, det syns! Men att "bara uppleva"... ja det kanske det är det som innebär att uppleva hälsa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Om folk observerar mina konstiga matvanor motiverar jag bara det ur kvalitativa termer: längre mättnad, färre trötthetsdippar på jobbet, mindre sugenhet etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Babylen hud, mindre sömnbehov, piggare mitt på dan, slut med fisandet, renare känsla i munnen, ingen spannmålsbismak, starkare bäckenbottensmuskler, få föda en normalviktig baby, slippa sitt graviditetsillamående som var så kraftigt att det krävde sängliggande, hållas mätt längre, godare mat (till största delen), mindre värk i axlar och rygg, möjligen förbättrad syn, behöver inte gå upp och kissa på natten, renare hår. Färre och kortare förkylningar. En allmän känsla av god hälsa. Mindre reflux. Jag vågar inte fuska - jag behöver orka trots att jag ammar på nätterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Allt är väl mätbart på sitt sätt. Frågan är bara varför vi måste mäta och bevisa något Varför måste vi övertyga världen? De kommer att förstå förr eller senare när bevisen för att vår livsstil är nyttig för kroppen är för många och de fettskrämdas kosthållning inte längre går att acceptera eftersom alla som äter LCHF mår så mycket bättre. Tills dess är det bästa vi kan göra att leva sunt och enligt det vi själva tror på. Försöker vi missionera och övertyga blir vi gärna klassade som galna sektmänniskor och folk sätter dövörat till i ren protest. Men om vi bara mår bättre och bättre så väcks nyfikenhet och avund. Avund är en underskattad drivkraft ... Det mesta är faktiskt mätbart fast man inte direkt tänker på det. Ta mig t.ex. Jag har haft ätstörningar sedan sexton års ålder med hetsätning och bulimi. När man hållit på så i över 30 år utan att bli hjälpt av varken terapeuter eller dieter men plötsligt och oväntat blir helt symptomfri direkt när man kapar bort kolhydraterna ur kosten. Då kan man mäta det i välmående, socialt beteende, funktion i vardagslivet samt givetvis i antal månader "fri" från denna fruktansvärda ångest man levt med hela sitt liv. Alla i min omgivning påverkas eftersom jag mår bättre och ingen av dem tror att jag ljuger om detta när jag berättar hur det gick till. Det finns liksom ingen anledning för mig att hitta på en bot som inte finns eller ljuga om att jag blivit frisk efter ett halvt livs lidande. Därför kan man mäta hälsovinsten. Alla märker den. Samma sak med den IBS som jag lidit av i närmare femton år ... Dagliga diaréer, magsmärtor, uppblåsthet och gaser. Om man blir av med det bara dagar efter att man ändrat kosten ... Då är det mätbart för mig och också för min omgivning. Jag är aldrig sjukskriven längre. Jag mår bättre. Jag är gladare, piggare och orkar mer eftersom min kropp fått läka. Min tarm är inte längre inflammerad av socker, fibrer och kolhydrater. Att det beror på min nya kost är det ingen, inte ens sockerkramarna, som betvivlar. Det är också mätbart även om det inte är lika synligt som att jag tappat över 30 kg i vikt. Och mitt allmäntillstånd? Det lyser om mig säger de på jobbet. Jag har inte varit förkyld på över ett år, jag är alltid pigg och alert. Jag är aldrig hungrig när alla andra får sug eller blodsockerfall och har inga problem att stå emot fikat, bullarna, kakorna och godiset som alla trycker i sig. De avundas mig och förvånas. De tycker jag är duktig. Jag har förklarat för dem att det är verkligen inte svårt om man inte har något sug längre och det finns många som nu börjar fatta vad jag pratar om för att de vågat ta steget och prova själva. Det är mätbart. Alla som vill bli som vi går att räkna och mäta. Många av dem känner just nu sorg och intalar sig att de inte kan leva som jag, att de är fast i bröd och socker, men många av dem kommer snart att läsa på mer och sedan ta steget som jag gjorde för drygt ett år sedan. Allt det här är mätbart. Vi blir fler och fler som mår bättre och bättre av LCHF och vi väcker ju tack och lov inte bara motstånd, utan även avund och nyfikenhet hos fettskrämda kolhydratskramare. Många slår ifrån sig i ren panik för att de vägrar acceptera att något så galet kan vara sant, men det är lika många vars nyfikenhet leder dem till att själva prova. Av dem kanske hälften faller bort för att de inte är seriösa i sin kosthållning eller fortsätter vara fettskrämda, men väldigt många blir "omvända" och ansluter sig till oss. Många ungdomar (mina barn t.ex.) väljer själva att gå in i LCHF för att de ser vad socker gör med deras kompisar. De är inte lika itutade som vi att fett är farligt. De är formbara. Vi har ett generationsskifte på gång där de tunga och självgoda 40-talisterna med sina skeva kostråd kommer att vara tvungna att flytta på sig till förmån för yngre och mer öppensinnade människor. Jag var också på "andra sidan" för bara 15 månader sedan. Jag var en av dem som vägrade förstå LCHF och tyckte att alla som höll på med LCHF-tramset var helt galna och höll på med något livsfarligt. Men det finns inget som övertygar så bra som kunskap och egen erfarenhet och nu har jag den. Nu är jag 30 kg lättare och har aldrig mått så bra. Ju fler vi blir som mår bra av LCHF, desto fler människor påverkas vare sig de vill eller inte. Vi måste inte missionera eller övertyga. Vi kan bara leva som vanligt och må så bra vi bara kan. DET är vår plikt och det är vad som egentligen är mätbart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Har inte gått ner något nämnvärdt men fått väldigt bra hälsovinster kunnat sluta med diabetesmedecin 42 i långtidssocker slipper migrän min atros har blivit mycket bättre. Haft en inflamation ifoten i flera år det är helt borta. Håller med att folk ofta gnäller över tex ont i kroppen biverkningar av medeciner då böjar jag berätta om min hälsoresa och berättar hur jag äter får jag till svar Jag vill inte avstå kaffebröd, godis, öl etsetra. Då kan ni vara sjuka tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Jag är jätteglad för alla som upplever hälsovinster med LCHF, även jag gör det. Och som ni alla skriver så är det stora hälsovinster också. Vi kan själv mäta våra hälsovinster utifrån våra egna upplevelser, och naturlgtvis så ser människor i vår omgivning att vi kanske ser piggare ut och mår bättre. Vissa har frågat mig, varför jag äter detta, du behöver väl inte gå ner i vikt, eller du har ju inte diabetes. Neej, men jag mår bättre. Läkare har klappat mig på axeln och sagt med lite oro i rösten, Ja, det är ju bra att du mår bättre, men du förstår väl att en sådan här diet är inget man kan fortsätta med, det kan aldrig vara bra! Det är ju inget problem egentligen, men jag får en känsla av att kan man påvisa något med siffror så får det större genomslagskraft. Tidningarna framställer ofta LCHF som en diet för överviktiga och diabetiker, för att nästa dag rapportera om det livsfarliga med LCHF Men LCHF är så mycket mer än det och skulle kunna hjälpa så många till ett friskare liv, men det är svårt att vetenskapligt bevisa, för det finns inga siffror. Jag tror också att det i framtiden kommer att bli mer accepterat och att fler och fler börjar förstå kostens betydelse, men siffror slår upplevelser, tror jag. I alla fall i dagsläget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Jag förstår men jag tror att det är bra att påpeka (när någon frågar jag tror inte på att predika) de allmänna hälsovinsterna. För min del är det det som gör det värt det och som gjorde att jag fastna på riktigt. Att detta är bra långsiktigt för min kropp. Det finns så mycket om vikt och sånt överallt. Att ta upp vetenskapen kring kostråd etc. När man börjar prata på jobbet om att slippa matkoma osv så blir många nyfikna... Man kan ju alltid klämma i med ett testa själv att dra ner lite på kolhydraterna och se om du mår bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Ja, det är inte lätt det här. Man vill ju så gärna omvända världen så att alla får må bra..men folk vill inte bli omvända. Men de måste ju få lite information för att kunna göra eget val. Jag brukar, om frågan kommer upp (va, har du smör i kaffet? va, äter du inte bröd? va, är inte det där smör?) tala om att jag visserligen var fullt frisk innan jag började med LCHF, men att jag numera sover bättre, har mindre ont lite varstans, inte behöver äta så ofta...ja, ni kan listan tala om att jag var övertygad om att jag inte kunde leva utan bröd och potatis - och efter ett par veckor kunde jag sniffa på nybakat bröd och undra vad man skulle ha det till, typ. De tror väl inte att detta gäller även dem, och de gillar sitt bröd - men är man ett gott exempel så kanske de blir nyfikna och testar, och det är allt jag är ute efter. Har man testat, så vet man. (men jag har väldigt svårt för alla "nej, jag tror inte på det där") 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts