Jump to content

Omställningsbesvär?

Mig

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i många år, men aldrig fått behålla maten. Maten har kommit ut igen i form av diarré efter ca 10 minuter. Nu har diarrén upphört, och jag mår skit. Nu får jag behålla maten, men har huvudvärk (typ lite förkylningssymptom) och absolut ingen energi. Altså typ kan nästan inte använda musklerna. Undrar om, nu när jag får behålla maten, faktiskt är i omställning till fettdrift? Vad tror ni? 

Det kommer ju inte flera år efteråt. Det jag säger är att kroppen inte har tagit upp någon näring tidigare, pga diarré, och då är det ju rimligt att omställningsbesvären kommer nu när jag faktiskt tar upp näring. Har ju inte varit möjligt tidigare och då är det ju klart att omställning från kolhydratsdrift till fettdrift inte har kunnat ske. Innan kunde jag ju i stort sett ha ätit vad som helst på så sätt.

On 2021-12-22 at 21:32, Mig sade:

Jag har ätit LCHF i många år, men aldrig fått behålla maten. Maten har kommit ut igen i form av diarré efter ca 10 minuter. Nu har diarrén upphört, och jag mår skit. Nu får jag behålla maten, men har huvudvärk (typ lite förkylningssymptom) och absolut ingen energi. Altså typ kan nästan inte använda musklerna. Undrar om, nu när jag får behålla maten, faktiskt är i omställning till fettdrift? Vad tror ni? 

Förstår inte riktigt ... Har du haft diarré i många år, sen du började med LCHF?

Om diarrén har upphört nu - grattis!

Hur länge har du haft huvudvärk och ingen energi? Du kanske har fått flunsan? 🤔

Omställning till fettdrift tar inte många år, snarare ett par veckor eller en månad. Beroende på hur strikt du har ätit LCHF och om du har fuskat ibland förstås.

Jag prövar att säga att jag INTE har haft omställningsbesvär i många år, och heller INTE att omställningsbesvären har kommit efter många år. Föreslår att kroppen inte har kommit in i förändring från kolhydratsdrift till fettdrift innan nu för att kroppen inte har haft tillgång till mat/näring innan nu mtp konstant diare. Kroppen tar upp maten nu, och har tillgång till mat nu, och då är det väl inte helt långsökt att tänka att kroppen då jobbar med den mat den får nu, och att omställningen sker nu?